Wolff o týmových příkazech, příčinách Hamiltonova požáru a dalších tématech

Toto Wolff vyjádřil v rozhovoru smíšené pocity z poslední Grand Prix na Hungaroringu. Neví, jestli se má smát nebo brečet.

Štítky: Mercedes Toto Wolff Zveřejněno 30. 07 2014 — Jan Pastorek

Toto Wolff vyjádřil v rozhovoru smíšené pocity z poslední Grand Prix na Hungaroringu. Neví, jestli se má smát nebo brečet.

Jaké jsou vaše pocity teď, když se usadil prach ze závodu v Maďarsku?
Abych byl upřímný, pocity jsou stále velmi smíšené. Když padla šachovnicová vlajka, byli jsme otupělí z třetího a čtvrtého místa v závodě, do kterého jsme startovali s jedním vozem z pole position a s druhým z pit lane. Upřímně nevím, jestli se mám smát nebo brečet.

Proč?
S Nicem to byl případ, co kdyby… Co kdyby neuvízl jako první za safety carem? Co kdyby se mu v těch kolech nepřehřály brzdy, což poté vedlo k dočasnému selhání elektronického brzdového systému, což ho stálo pozice, když se znovu začalo závodit? A co kdyby se mu podařilo předjet Lewise před koncem třetího stintu? Evidentně měl rychlost, ale nevycházelo mu to.

A co Lewis?
Když si odmyslíme jeho smyk v prvním kole, předvedl jednu z nejlepších jízd sezóny. Startoval úplně poslední a v jednu chvíli se zdálo, že by dokonce mohl ten závod vyhrát. Bez pochyb předvedl předjížděcí manévr dne, když objel Vergne před čtvrtou zatáčkou, byl to manévr podle instinktu zabijáka. A to chtějí fanoušci vidět.

Celkově to byl velmi rušený závod pro všechny na boxové zdi…
Bylo to nervy drásající. U každého vozu nastala chvíle, kdy jsme si mysleli, že nedojede. U Nica to bylo za safety carem, když to vypadalo, že selhal brzdový systém. U Lewise se to stalo, když mu začal klesat tlak paliva a výkon, když jel za Fernandem a doháněl ho Nico. V tu chvíli jsme doufali, že dojede do cíle, ale očekávali jsme, že ten problém bude fatální.

Proč tým rozhodl, aby Lewis nechal předjet Nica?
Když vyjel safety car, rozhodli jsme se rozdělit strategie a odlišit se od vozů vpředu, abychom si vytvořili šanci vyhrát, nebo při nejhorším dojet na pódiu. Když jsme to udělali, Nico jel o dvě pozice před Lewisem. Nicovi jsme dali agresivní strategii tří zastávek a Lewisovi dvě zastávky s dlouhým posledním stintem na tvrdší směsi.

To znamenalo, že se v určitou chvíli potkají na trati, což byla situace, kterou jsme chtěli uřídit. Lewis byl požádán, aby Nica nechal předjet, protože jsme věřili, že oba pořád mají šanci závod vyhrát, až se vykreslí strategie. Ale Nico se nikdy nedostal Lewisovi tak blízko, aby ten manévr uskutečnil. A my jsme nakonec byli v pohodě s Lewisovým rozhodnutím držet pozici.

Tým veřejně řekl, že jezdci mají volnost závodit, ale v neděli přišla instrukce z boxové zdi, aby jeden nechal druhého předjet. Proč?
Naší misí závodního týmu je vyhrávat šampionáty a závody. My jsme si mysleli, že oba naši jezdci mají šanci bojovat o vítězství v závodě, nejen o pódium, takže jsme se podle toho zachovali. Když se stane, že jezdci stejného týmu jedou podle různých strategií, obvykle si život neztěžují, když dojde na předjíždění. Ale musíme uznat, že už nejsme v obvyklé situaci.

Znamená to už žádné týmové příkazy?
Na začátku sezóny jsme s Paddym (Lowem) a jezdci dohodli jasné pravidlo, že mají volnost závodit o vítězství, pokud o něj bojují. Také jsme jasně řekli, že naší týmovou prioritou je vždy mít tu nejlepší šanci vyhrát závod, nezávisle na tom, který jezdec o to bojuje. Rozhodnutí, která Paddy a tým udělali na boxové zdi v neděli, byla zcela v souladu s tímto pravidlem.

Takže naši jezdci budou mít i nadále volnost spolu závodit ve zbytku šampionátu 2014 a budou závodit o vítězství. Nicméně musíme být pozorní, tahle debata o týmových příkazech zastiňuje náš skutečný současný problém, což je spolehlivost. Pokud dáme jezdcům příležitost využívat plný potenciál vozu v každém kole, tak budeme mít výkonnost na závodění na čele pole a oni budou mít volnost závodit o vítězství bez vlivu externích faktorů. To se nám v poslední době nedařilo a způsobilo nám to vrásky na čele. Ale těmto problémům je možné se vyhnout, pokud budeme dělat lepší práci.

Víte, co bylo příčinou Lewisova úniku paliva v sobotu?
Vůz v sobotu utrpěl vážné poškození ohněm a díly musely být poslány zpět do Británie na detailní analýzu. Ten únik byl vystopován k únavě materiálu tlakové hadice, i když přesné příčiny této únavy se teprve zjišťují. Probíhají důkladné kontroly a přijímáme opatření, aby se to už neopakovalo.

Máte obavy, že v Budapešti utrpěl týmový duch?
Ne. Tohle je intenzivní boj o titul a my si budeme prožívat napjaté okamžiky, které budeme muset překonávat. Ale v takových chvílích tým také ukáže, jaký skutečně je. Podívejte se na poslední víkend, jeden z našich vozů se po kvalifikaci vrátil do garáže jako vrak. O deset hodin později jsme měli kompletní závodní auto pro Lewise, protože každý mechanik z obou týmů pracoval na tom, aby bylo připraveno a tým mohl podat v neděli maximální výkon.

Občas si musíme udělat odstup a podívat se, čeho jsme letos dosáhli. Devět vítězství v 11 závodech a 10 pole position, to je neuvěřitelný výsledek. A za cíl jsme si dali ještě lepší výkony po letní přestávce, protože tento šampionát ani zdaleka neskončil. Ale když se podíváme na to, co jsme doposud dokázali v roce 2014, každý člen týmu může jít do letní přestávky o trochu větší, než byl v březnu. Odvedli senzační práci.

 

Diskuse k článku

Napsat komentář