V čem Mercedes převyšuje své soupeře? Zdroj náskoku poodhalen
Obecně se má za to, že výhoda Mercedesu tkví ve vynikajícím motoru, Red Bull má mít zase nejlepší šasi a Ferrari je postiženo nedokonalým zvládáním pneumatik Pirelli. Mark Hughes z Motor Sport Magazine ukázal, že to tak snadné není. Využil přitom tajná data ze Suzuky, které přesně zatáčku po zatáčce předvádí, kde Stříbrné šípy v…
Obecně se má za to, že výhoda Mercedesu tkví ve vynikajícím motoru, Red Bull má mít zase nejlepší šasi a Ferrari je postiženo nedokonalým zvládáním pneumatik Pirelli. Mark Hughes z Motor Sport Magazine ukázal, že to tak snadné není.
Využil přitom tajná data ze Suzuky, které přesně zatáčku po zatáčce předvádí, kde Stříbrné šípy v porovnání s red bully získávají svůj náskok. Na ukázku si vybral několik prvních zatáček z japonského okruhu.
Zatáčka číslo 3
Větší rychlost získanou z cílové rovinky si Mercedes drží až do prvních částí zatáčky. Díky ní zde získává čas. Jak však poté zpomaluje na rychlost potřebnou k udržení vozu v ideální stopě, kde se musí dostat z pravé části tratě na levou kvůli ideálnímu nájezdu do zatáčky číslo 4, je o něco pomalejší než Red Bull, jehož citlivější předek mu umožňuje ostřeji měnit směr. Je to dáno konceptem vozu rakouského týmu, který v maximální míře využívá sklon monopostu, kdy je zadní náprava výše než přední, takže předek poskytuje více přilnavosti.
Zatáčka číslo 4
Hamilton v nájezdu do zatáčky zpomaluje o trochu méně než Verstappen a ve skutečnosti je v jejím průběhu také o něco rychlejší. Verstappenova méně extrémní decelerace mu nicméně umožňuje vyšší rychlost skrz vrchol zatáčky a také méně zatěžuje pneumatiky. Hamiltonův pomalejší průjezd přes vrchol je však také dán tím, že Brit projíždí zatáčky více stylem ‘v’ než ‘u’, kde akceptuje nižší rychlost v apexu, aby pak mohl jít dříve na plyn. Maximalizuje tím výhodu ve výkon motoru, jež je umocněna i tím, že následující sekce okruhu vede do kopce.
Zatáčka číslo 5
Rychlost, kterou si piloti nesou do této zatáčky, je rozhodující pro to, jak rychle ji celou projedou. Hamilton si tak svoji výhodu drží po celý průjezd. Závěr?
Mercedes získává svůj náskok především díky výkonu, zejména v sobotu s extrémním kvalifikačním módem pro krátké stinty. Kvůli obavám o spolehlivost však tyto módy na Suzuce použity nebyly. Trochu netypicky to v tedy Japonsku bylo Ferrari, které mohlo díky svému nastavení motoru v kvalifikaci profitovat, snížit náskok na Mercedes a vzdálit se Red Bullu.
Čtěte dále: Video analýza Josefa Krále: Williams vs. Force India
Diskuse k článku