Už žádné zkracování trati bez penalizace? Sportovní komisaři uvažují o změnách
Sportovní komisaři formule 1 tento týden pořádali schůzi, na které se bavili mimo jiné i o současných pravidlech, které podle nich vyžadují úpravy v oblasti trestání jezdců za zkracování trati. Stewardi však kriticky zhodnotili i vlastní počínání. Během setkání ve Vídni komisaři přiznali, že jejich rozhodování by mohlo být lepší co do konzistence (například udělování trestů).…
Sportovní komisaři formule 1 tento týden pořádali schůzi, na které se bavili mimo jiné i o současných pravidlech, které podle nich vyžadují úpravy v oblasti trestání jezdců za zkracování trati. Stewardi však kriticky zhodnotili i vlastní počínání.
Během setkání ve Vídni komisaři přiznali, že jejich rozhodování by mohlo být lepší co do konzistence (například udělování trestů). Jedním z návrhů na zlepšení je pořádání pravidelných konferencí komisařů během sezony, kde by byly analyzovány již udělené tresty, respektive důvody vedoucí k jejich udělení. Možná by také byla přítomnost jednoho vrchního komisaře na každém závodě.
Dalším bodem na programu byl pojem „získání výhody“. Tedy situace, ve kterých si jezdec zkrátí trať (například Hamilton, Rosberg a Verstappen v Mexiku, Hamilton v Monaku), ale oproti soupeři nezíská poziční výhodu a vyvázne tak bez penalizace.
Podle předsedy sportovních komisařů Garryho Connellyho je toto spolu s limity trati velké téma. Stewardi navrhují možnost, že při opuštění trati by jezdec musel například objet určitý kužel, nebo se mohl vrátit na okruh na vymezeném místě, jako tomu je například na Monze nebo v Montréalu. V úvahu připadají také drobné úpravy jednotlivých okruhů.
„V šampionátu je momentálně jen jedenáct nebo dvanáct zatáček, kde se potenciálně dá zkrátit trať a získat tak výhodu. Tomu se dá zamezit například řešením, které přijali v Monze, kde musíte prokličkovat mezi ukazateli zpět na trať, což vás stojí nějaký čas. Díky tomu je pak rozhodování komisařů o penalizaci za získání výhody snazší,“ uvedl Conelly.
„Podle pravidel se jezdec může vrátit na trať po jejím zkrácení bez penalizace v případě, že nezískal trvalou výhodu. Slovo trvalá je přitom velmi subjektivní pojem. Znamená taková trvalá výhoda náskok po příštích pět set metrů, do další zatáčky, nebo po několik kol či dokonce do cíle závodu? Tato subjektivita bude odstraněna, pokud okruhy budou upraveny tak, aby byl jezdec při výjezdu mimo trať hned potrestán,“ dodal předseda komisařů.
Čtěte dále: Oficiálně: Formule 1 zůstává na Monze!
Diskuse k článku