Dnes uplynulo padesát let od smrti Carela Godina de Beauforta

Dnes je tomu 50 let ode dne, kdy zahynul bývalý pilot F1 Carel Godin de Beaufort, který závodil v této soutěži na přelomu 50. a 60. let minulého století.

Zveřejněno 2. 08 2014 — Zuzana Kulichová

Dnes je tomu 50 let ode dne, kdy tragicky zahynul bývalý pilot formule 1 Carel Godin de Beaufort, který závodil v této soutěži na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století. 

Jonkheer Karel Pieter Antoni Jan Hubertus (Carel) Godin de Beaufort se narodil 10. dubna 1934 v nizozemském městečku Maarsbergen. Jak už samotné jméno napovídá, vyrůstal pilot v aristokratické rodině, která byla známá nejen v bankovních, ale i v politických kruzích. Rodina Beaufortových měla ve své historii několik významných osob včetně ministra financí nebo nizozemského ministra zahraničních věcí.

Jako malý chlapec působil Carel svým rodičům nemalé potíže, když opakovaně tajně usedal do drahých vozů otcových návštěv. V roce 1955 si koupil vůz značky MG a zúčastnil se s ním několika místních soutěží v rally. Dalším krokem v jeho závodnické kariéře bylo Porsche 1500 Super. O rok později se s vozem Porsche 550 Spyder zúčastnil několika závodů po celé Evropě. Třešničkou na dortu sezony 1956 pak byly závody Mille Miglia a 24 hodin Le Mans.

V roce 1957 dostal Nizozemec možnost zazávodit si v kategorii Formule 2 v Grand Prix Neměcka. V monopostu Porsche 550A-RS skončil třetí ve svojí kategorii a čtrnáctý celkově. O rok později se stejným vozem dojel jedenáctý ve své domácí Velké ceně Nizozemska v Zandvoortu. Dalším milníkem v jeho kariéře byl pak tovární vůz Porsche 718RSK. Ve vozech značky Porsche závodil pilot kromě dvou sezon celou svoji kariéru v královně motorsportu.

Během svého působení ve formulu 1 se Carel v letech 1957-1964 zúčastnil jednatřiceti závodů a zároveň se stal prvním pilotem nizozemské národnosti, který získal nějaké body do šampionátu. Současně byl jedním z posledních čistě amatérských závodníků v této soutěži.

De Beaufort závodil ve vlastním voze nastříkaném na jasně oranžovou barvu. Tým závodil pod značkou Ecurie Maarsbergen, název dostal podle pilotova rodného městečka. První roky závodění byl Nizozemec postrachem pro své soupeře, a to díky nadání pravidelně poškozovat vozy všem kolem sebe. V pozdějších letech si však napravil reputaci a začal být mezi svými soupeři docela oblíben.

Osudnou se pro Carela stala Velká cena Německa 1964, respektive přípravný trénink na ni. Vůz Porsche 718 nečekaně vyjel mimo trať, pilot z monopostu vypadl a při pádu si vážně poranil hlavu, hrudník a nohy. Závodník byl v kritickém stavu převezen do místní nemocnice, později pak transportován na neurologické oddělení do nemocnice v Cologne. Zraněním z Nürburgringu Carel i přes veškerou péči lékařů po třech dnech boje podlehl.

 

Foto: “Porsche 718 F1 von Carel de Beaufort, Leidschendam-Museum” – Lothar Spurzem

Diskuse k článku

Napsat komentář