Třetí auta z F1 šampionát nenažraných automobilek neudělají

F1 hledá způsoby, jak zachránit malé týmy, a současně zachovat dojem exkluzivní soutěže světových automobilek. Obojí ale spojit nelze.

4 Štítky: FIA FOM Zveřejněno 30. 10 2014 — Tomáš Richtr

Musí to být hezká představa pro fanouška – například – Ferrari vidět závodit tři ferrari ve velké ceně. Nebo tři mercedesy pro fanouška Mercedesu. Nebo tři red bully či mclareny… Nakonec do vůbec první velké ceny F1 startovaly čtyři vozy Alfa Romeo, čtyři formule Talbot-Lago nebo pět vozů Maserati (tří různých týmů).

Třetí auta jsou nouzovým řešením majitele komerčních práv na F1, společnosti CVC. To pro případ, kdyby počet startujících klesl pod úroveň garantovanou smlouvu s promotéry (závodními okruhy) nebo televizními stanicemi. Pomiňme fakt, že to, co si nasmlouval Bernie Ecclestone s partnery, je ve skutečnosti v rozporu s pravidly FIA. Důležitější je, že řešení třetích aut je velmi krátkozraké. A potenciálně zhoubné.

Princip, podle kterého by byla třetí auta nasazena, není jasný. Pravidla jej nijak neošetřují. Jde vlastně jen o komerční dohodu, která nemá s pravidly F1 nic společného. Navíc, Bernie Ecclestone upřesnil, že by to nebyla tři červená ferrari na startu velkých cen, ale pořád dvě. A to třetí by závodilo například v barvách Sauberu. Tím je de facto aktivován princip takzvaných ‘zákaznických vozů’, který je zakázán. Každý tým si musí totiž své šasi postavit sám. Také proto si Toro Rosso muselo zřídit vlastní továrnu, i když původní záměr Red Bullu byl, že na startu budou… red bully čtyři.

Od roku 1958 se jezdí Pohár konstruktérů. Jaký by měl nově smysl? Jak by se dělily body? Jak by na to doplatil čtvrtý pilot v pořadí, když má před sebou dvě ferrari a třetí ferrari v barvě Sauberu? Tým, který si staví vlastní šasi, je najednou znevýhodněn proti tomu, který to neumí a šasi si koupí. A je to vůbec to, co chceme? Podívejme se na stejný problém v oblasti motorů a průběžné pořadí mistrovství světa 2014. Bylo by to snad takto?

1. Mercedes
2. Renault (s nálepkou Red Bullu)
3. Mercedes (s nálepkou Williamsu)
4. Ferrari
5. Mercedes (s nálepkou McLarenu)
6. Mercedes (s nálepkou Force Indie)
7. Renault (s nálepkou Toro Rosso)
8. Renault (s nálepkou Lotusu)
9. Ferrari (s nálepkou Marussie)
10. Ferrari (s nálepkou Sauberu)
11. Renault (s nálepkou Caterhamu)

Nebo by to bylo jen takto?

1. Mercedes
2. Renault
3. Ferrari

A jaký smysl spočívá v přetvářce, podle které Sauber bude vypadat jako Sauber, ale ve skutečnosti to bude Ferrari? Nebo Mercedes? Nebo – v případě třetích aut – jaký smysl má dívat se na soutěž, ve které závodí po třech vozech Ferrari, Mercedesu, Red Bullu, McLarenu a po dvou autech Toro Rosso, Sauber a Williamsu? Jakési sociální nůžky F1 se naopak ještě více rozšíří. Slabší týmy budou ještě více trpět a silnější týmy si o to více budou honit svoje ego, unavené ještě nafouklejšími rozpočty a finančními ztrátami.

Formule 1 má smůlu v tom, že i na ni dopadají běžné sociální problémy moderní současnosti: bohatší jsou bohatšími a chudí ještě chudšími. Nedalo se asi nikdy předpokládat, že model F1 70. nebo 80. let přetrvá navždy. Je jiná doba a ta má jiné nároky. V Mistrovství světa cestovních vozů závodí čtyři značky (Citröen, Chevrolet, Honda, Lada) v rukou jedenácti týmů. A je rozdělena na dvě kategorie. V té druhé závodí ještě BMW a Seat. Lze mít výhrady, ale je to solidně zorganizovaný šampionát. Každý víkend se jezdí dva závody na necelou půlhodinku. A je to televizně stravitelný koncept.

Nebo populární německé mistrovství cestovních vozů DTM: Audi, BMW a Mercedes, závody kolo na kolo na necelou hodinku. DTM má navíc tu výhodu, že když něco nefunguje, upraví se to ve prospěch všech zainteresovaných. A rychle. Ne jako u F1, kde princip schvalování pravidel není příliš nepodobný kolosu (dvouletému) schvalování zákonů ČR českým Parlamentem.

Ve světle pádu Caterhamu a Marussie je v současných dnech svět zahlcen různými komentáři a názory na současnou situaci F1. Tento nevyjímaje. A všechny mají nejspíš jedno společné: řeší úpravy, které by F1 vrátily tam, kde jsme na ni zvyklý. Jenomže F1 nepotřebuje úpravy. F1 potřebuje bez nadsázky revoluci. Revoluci, která ji přivede blíž modernímu konzumu a modernímu kultu. Nemůže stavět na starých hodnotách a čekat, že s tím přijde komerční úspěch. Nepřijde.

Postavit F1 na principu jednotných šasi a lá GP2/GP3 a upnout se na hvězdy typu Hamilton, Räikkönen, Alonso? Nebo jít cestou DTM či WTCC, drasticky svázat (konstruktérská) pravidla a dát větší prostor vyrovnanějšímu závodění? A opět: dát větší prostor hvězdám za volantem? Nebo nějaké úplně jiné řešení, které nás ještě ani nenapadlo?

Protože jedna věc nezafunguje zcela jistě: udělat z F1 šampionát nenažraných, krátkozrakých, sobeckých a sebedestruktivních automobilek.

 

Diskuse k článku

Napsat komentář