Toro Rosso: Jako zákaznickému týmu se nám dařilo, ale teď už nemáme zájem
Tým Toro Rosso sice volá po nižších nákladech na účast ve formuli 1, ale pochybuje, že by zákaznické vozy byly správnou cestou.
Tým Toro Rosso sice volá po nižších nákladech na účast ve formuli 1, ale pochybuje, že by zákaznické vozy byly správnou cestou.
Se zákaznickými vozy má tým z Faenzy poměrně dobré zkušenosti, protože na jejich konceptu vznikl, v letech 2006 až 2009 využíval výsledky vývoje Red Bullu Racing.
„To byla doposud nejefektivnější etapa fungování Tora Rossa ve formuli 1, protože jsme měli vozy, nebo nákresy, a díly od Red Bullu Technology. A smlouvu na motor s Ferrari,“ připomněl šéf týmu Franz Tost v rozhovoru pro Autosport.
„Nikdy jsme neměli stejné auto, ale celkem podobné a vyhráli jsme (v Itálii 2008). A v poháru konstruktérů jsme byli celkem dobří (6.), ale naši konkurenti se proti tomu postavili a řekli: ‚Tohle není DNA formule 1, musíme to změnit.‘“
„Změnili pravidla, udělal se seznam povolených dílů atd. Já jsem říkal, že by to mohla být budoucnost formule 1, mít šest silných konstruktérů a šest zákaznických týmů. Oni řekli: ‚Ne, ne, tohle není správná cesta.‘“
Toro Rosso tak bylo donuceno vybudovat infrastrukturu, která mu umožnila se stát samostatným konstruktérem. Stálo ho to zhruba 40 miliónů liber. S plně vybavenou továrnou se proto už nechce vracet do pozice zákazníka.
„Teď se ty diskuze vedou znovu, ale Toro Rosso má teď infrastrukturu a všechno, takže to není něco, co by nás zajímalo,“ potvrdil Tost, ale zároveň dodal, že by stejně rozhodoval majitel, tedy Dietrich Mateschitz.
Změna by podle něj nedávala smysl už proto, že by nepřinesla žádné významné úspory. „Slyšel jsem čísla, že můžete jezdit ve formuli 1 za 20 nebo 30 miliónů eur, to je naprostý nesmysl, protože top týmy, které chtějí prodávat vozy, fungují na vysokých technických a finančních úrovních.“
„Auto od takového top týmu stojí dvakrát tolik, co auto týmu středu pole, když si ho staví sám. Takže bych chtěl snílkům vzkázat, že formule 1 není levná, ani pro zákaznické týmy.“
Dokládají to čísla, jako zákaznický tým mělo Toro Rosso v roce 2008 rozpočet ve výši 75 miliónů eur, zatímco loni 90 miliónů. Když se vezme v potaz a inflace a výrazně dražší hybridní pohonné jednotky, jsou ta čísla srovnatelná.
Další problém vidí Tost v tom, že kdyby dnes Mercedes nasadil zákaznické vozy, zaplnilo by se čelo startovního pole mercedesy. „Jen chtějí (top týmy) udělat představení pěti stájí, každá by měla tři nebo čtyři vozy a brala víc peněz. Tak by došlo ke zničení formule 1, to je jisté, s tímto nápadem, protože lidé nechtějí vidět jen pět týmů, chtějí vidět další týmy, chtějí, aby spolu bojovaly.“
„Bylo by to stejné, jako kdybyste ve fotbale měli jen pět týmů: Real Madrid, Barcelonu, Manchester United, Chelsea a Bayern Mnichov. Lidé přestanou mít zájem, pokud každý víkend budou hrát proti sobě. Lidé chtějí vidět další týmy, jako Force Indii, Sauber, Toro Rosso a atd. O tom je formule 1.“
„Co když jeden z těchto top týmů odejde? Bude pak každý tým nasazovat šest aut? Ne, potřebujeme pravidla, která sníží náklady a vyrovnají výkonnost jednotlivých týmů, aby všechny byly na podobné úrovni. To je možné.“
Diskuse k článku