Tony Fernandes má další potíže: po týmu F1 přišel o letadlo AirAsia
Nedávný šéf Caterham F1 Tony Fernandes pohřešuje letadlo se 162 lidmi. Nepřímo tak byla připomenuta tragédie jiného dobrodruha F1, Nikiho Laudy.
Malajsijská nízkonákladová společnost AirAsia od nedělního rána pohřešuje letoun Airbus A320-200 na letu QZ8501 z indonéské Surabaje do Singapuru. AirAsia v roce 1993 založil Tony Fernandes, spolumajitel společnosti Caterham Group, která ještě v červnu letošního roku provozovala závodní tým Caterham F1. Tým F1 je dnes v insolvenci a probíhá arbitráž mezi Fernandesem a údajnými novými majiteli týmu F1, konsorciem Engavest. Fernandes byl přitom jedním z bývalých zaměstnanců obviněn z nečistého jednání.
Tony Fernandes svou účast ve formuli 1 vzdal po necelých pěti letech právě v průběhu sezony 2014. Jinak úspěšný podnikatel a dobrodruh má svůj projekt F1 tímto za neúspěšný. Jeho podnikatelské aktivity dostaly další velmi vážnou trhlinu, když se v neděli 28. 12. 2014 začalo pohřešovat jedno z jeho téměř 170 letadel na cestě z Indonésie do Singapuru. Na palubě bylo 155 pasažérů a 7 členů posádky. Ztártu kontaktu s letadlem potvrdily jak AirAsia tak Airbus. Airbus uvedl, že letoun registrační značky PK-AXC byl vyroben v říjnu 2008.
GPF1 se samozřejmě zpravodajstvím z leteckého průmyslu nezabývá, ale spojení na problematický rok ještě do nedávna vášnivého fandy F1 Tonyho Fernandese nám přišlo výrazné. Ačkoli je osud letu QZ8501 v těchto chvílích nejasný, symbolicky připomíná nejen let MH370 jiné malajsijské společnosti, Malaysia Airlines, který se dosud bez jakéhokoli vyjasnění ztratil letos v březnu, ale také tragický let 004 z května 1991. To byl totiž letoun společnosti patřící jinému dobrodruhovi F1.
Boeing 767 s 223 lidmi na palubě na cestě z Bangkoku do Vídně havaroval uprostřed letu nad národním parkem Phu Toei v Thajsku. Důvodem byla konstrukční chyba letadla, která umožnila aktivaci zpětného tahu levého motoru za letu. Následovala ztráta kontroly nad letadlem a jeho destrukce. Letadlo bylo provozováno společností Lauda Air, kterou v roce 1979 založil tehdy dvojnásobný šampion formule 1 Niki Lauda. V roce 1984 si dojel pro třetí titul a dnes je ředitelem týmu F1 Mercedes. Lauda v roce 2000 svou leteckou společnost prodal rakouskému leteckému dopravci Austrian Airlines, který v březnu 2013 ukončil jeho činnost a aktivity převedl do obchodní značky ‘Austrian myHoliday’.
Jak už to tak bývá, Niki Lauda se nevzdává snadno. V roce 2003 koupil německou charterovou společnost Aero Lloyd a na ní položil základ letecké společnosti NIKI, využívající také obchodní značku ‘flyNiki’. V roce 2011 ale jeho firmu zcela převzala společnost Air Berlin.
Pátrání po letounu A320 Tonyho Fernandese v těchto chvílích pokračuje. Internetové prezentace firmy byly přebarveny z červené do šedé z respektu k události.
Diskuse k článku