Tony Fernandes má další potíže: po týmu F1 přišel o letadlo AirAsia

Nedávný šéf Caterham F1 Tony Fernandes pohřešuje letadlo se 162 lidmi. Nepřímo tak byla připomenuta tragédie jiného dobrodruha F1, Nikiho Laudy.

5 Štítky: Niki Lauda Tony Fernandes Zveřejněno 28. 12 2014 — Tomáš Richtr

Malajsijská nízkonákladová společnost AirAsia od nedělního rána pohřešuje letoun Airbus A320-200 na letu QZ8501 z indonéské Surabaje do Singapuru. AirAsia v roce 1993 založil Tony Fernandes, spolumajitel společnosti Caterham Group, která ještě v červnu letošního roku provozovala závodní tým Caterham F1. Tým F1 je dnes v insolvenci a probíhá arbitráž mezi Fernandesem a údajnými novými majiteli týmu F1, konsorciem Engavest. Fernandes byl přitom jedním z bývalých zaměstnanců obviněn z nečistého jednání.

Tony Fernandes svou účast ve formuli 1 vzdal po necelých pěti letech právě v průběhu sezony 2014. Jinak úspěšný podnikatel a dobrodruh má svůj projekt F1 tímto za neúspěšný. Jeho podnikatelské aktivity dostaly další velmi vážnou trhlinu, když se v neděli 28. 12. 2014 začalo pohřešovat jedno z jeho téměř 170 letadel na cestě z Indonésie do Singapuru. Na palubě bylo 155 pasažérů a 7 členů posádky. Ztártu kontaktu s letadlem potvrdily jak AirAsia tak Airbus. Airbus uvedl, že letoun registrační značky PK-AXC byl vyroben v říjnu 2008.

GPF1 se samozřejmě zpravodajstvím z leteckého průmyslu nezabývá, ale spojení na problematický rok ještě do nedávna vášnivého fandy F1 Tonyho Fernandese nám přišlo výrazné. Ačkoli je osud letu QZ8501 v těchto chvílích nejasný, symbolicky připomíná nejen let MH370 jiné malajsijské společnosti, Malaysia Airlines, který se dosud bez jakéhokoli vyjasnění ztratil letos v březnu, ale také tragický let 004 z května 1991. To byl totiž letoun společnosti patřící jinému dobrodruhovi F1.

Boeing 767 s 223 lidmi na palubě na cestě z Bangkoku do Vídně havaroval uprostřed letu nad národním parkem Phu Toei v Thajsku. Důvodem byla konstrukční chyba letadla, která umožnila aktivaci zpětného tahu levého motoru za letu. Následovala ztráta kontroly nad letadlem a jeho destrukce. Letadlo bylo provozováno společností Lauda Air, kterou v roce 1979 založil tehdy dvojnásobný šampion formule 1 Niki Lauda. V roce 1984 si dojel pro třetí titul a dnes je ředitelem týmu F1 Mercedes. Lauda v roce 2000 svou leteckou společnost prodal rakouskému leteckému dopravci Austrian Airlines, který v březnu 2013 ukončil jeho činnost a aktivity převedl do obchodní značky ‘Austrian myHoliday’.

Jak už to tak bývá, Niki Lauda se nevzdává snadno. V roce 2003 koupil německou charterovou společnost Aero Lloyd a na ní položil základ letecké společnosti NIKI, využívající také obchodní značku ‘flyNiki’. V roce 2011 ale jeho firmu zcela převzala společnost Air Berlin.

Pátrání po letounu A320 Tonyho Fernandese v těchto chvílích pokračuje. Internetové prezentace firmy byly přebarveny z červené do šedé z respektu k události.

lauda_air_nikki_lauda_6

Diskuse k článku

Napsat komentář