Situace u Toro Rosso byla nezvladatelná. Kvjat se stal nástrojem opravy

Chyby Daniila Kvjata zdá se nebyly hlavní příčinou výměny s Maxem Verstappenem. Situace u Toro Rosso byla prý již neudržitelná. Vše začalo eskalovat po loňské GP Singapuru, kdy se mechanici a členové týmu rozdělili na dva tábory. Nyní má dojít ke stabilizaci. Je tomu pár desítek hodin, co Red Bull sáhl k radikálnímu kroku a vyměnil Daniila…

Štítky: Daniil Kvjat Max Verstappen Toro Rosso Zveřejněno 6. 05 2016 — Josef Nekvinda

Chyby Daniila Kvjata zdá se nebyly hlavní příčinou výměny s Maxem Verstappenem. Situace u Toro Rosso byla prý již neudržitelná. Vše začalo eskalovat po loňské GP Singapuru, kdy se mechanici a členové týmu rozdělili na dva tábory. Nyní má dojít ke stabilizaci.

Je tomu pár desítek hodin, co Red Bull sáhl k radikálnímu kroku a vyměnil Daniila Kvjata s Maxem Verstappenem. Pomalu se ale začínají objevovat další a další informace vyobrazující kritickou situaci u Toro Rosso. Ta prý již byla neudržitelná a pod vedením Franze Tosta dospěl tým do stavu, kdy se rozdělil na dvě poloviny. Jedna se přirozeně zastávala Španěla, druhá Nizozemce. Na tom by nebylo až tolik špatného, ovšem kdyby si oba tábory nevjížděly do vlasů, k čemuž poslední dobou docházelo častěji, než je zdrávo.

Celý spor, vzpomeňme, nastartovala situace z loňské GP Singapuru. Poté se zaměstnanci Scuderie Toro Rosso začali ve svých názorech rozcházet. Ostatně podobný trend byl k vidění i u fanouškovské obce. Tehdy byl týmem upřednostněn Carlos Sainz a mělo dojít k prohození pozic s Maxem Verstappenem. Nizozemec se ovšem tento příkaz rozhodl ignorovat a odsoudil ho jednoznačným: „NO.“

Od té doby uběhlo spoustu času, ale jak se zdá, kluci si to nedokázali ani během zimní pauzy vyříkat a už během letošního prvního závodu v Austrálii bylo vidět znovu jisté napětí. Tento nádor tak bujel dál, až narostl a překročil hranici zvladatelnosti. Bitva proto má už i své první oběti v řadách zaměstnanců. Stal se jí Xevi Pujolar, závodní inženýr Maxe Verstappena a obdivovatel jeho umu, který byl po zveřejnění rošády vyhozen.

Španěl měl k Verstappenovi velké pouto a vytvořil si s ním mohutný pracovní vztah. O mladém talentu mluvil s velkým obdivem, na jeho další cestě jej však už nedoprovodí. Vedení týmu Toro Rosso se zkrátka rozhodlo uklidit, a to pořádně. Má jít o novou startovní pozici pro Kvjata a Sainze, na což má nově dohlédnout bývalý šéf Manoru John Booth.

Nesmíme zapomenout ani na tlak z druhé strany. Stále osmnáctiletý Verstappen je na trhu s jezdci asi největší štikou a proslýchalo se, že tohoto dravce by chtělo ulovit Ferrari i Mercedes. Velkou roli v tomto ohledu sehrál i otec Maxe Verstappena Jos. Ten využil modus operandi v řízení svého syna a i proto se rakouská stáj rozhodla zakročit a raději ukonejšit Verstappenovic rodinu po boku Daniela Ricciarda. Ostatně otec se synem působí velmi sehraně. Max dokáže svými výkony na dráze v člověku vzbudit pocity, jejichž účinek pak Jos zase svým umem dokáže maximalizovat.

Dáte-li toto dohromady a přičtete proměnnou jménem Daniil Kvjat, který byl jen v nesprávný čas na nesprávném místě, vzejde toto. Helmut Marko celou situaci zastiňuje výkony obou pilotů Red Bullu, kde byl ve většině případů Kvjat pomalejší než Ricciardo. Zde je malé srovnání:

Daniel Ricciardo vs Daniil Kvjat v roce 2015 

Austrálie: Nelze hodnotit, Kvjat měl problém s pohonnou jednotkou
Malajsie: Ricciardo rychlejší o 0,4s
Čína:
Nelze hodnotit, Kvjat měl problém s pohonnou jednotkou
Bahrajn: Nelze hodnotit, Kvjat měl problém s elektronikou
Španělsko: Nelze hodnotit, Ricciardo měl problém s pohonnou jednotkou
Monako: Ricciardo rychlejší o 0,1 s navzdory problémům, jenž jej údajně stály 0,2 s
Kanada:
Kvjat o 0,035 s rychlejší
Rakousko: Nelze hodnotit, Ricciardo penalizován
Velká Británie: Kvjat o 0,3 s rychlejší (Ricciardo měl problémy s pohonnou jednotkou)
Maďarsko: Ricciardo o 0,5 s rychlejší
Belgie: Ricciardo o 0,15 s rychlejší v Q2 (DK se nedostal do Q3)
Itálie:
Nelze hodnotit, oba měli problém s pohonnou jednotkou
Singapur: Ricciardo o 0,3 s rychlejší
Japonsko: 
Nelze hodnotit, Kvjat havaroval (v Q2 byl pomalejší o 0,1 s)
Rusko: Ricciardo o 0,2 s rychlejší v Q2 (DK se nedostal do Q3)
USA: Ricciardo o 0,5 s rychlejší
Mexiko: Kvjat o 0,001 s rychlejší
Brazílie: Nelze hodnotit, odlišné specifikace motorů
Abú Dhabí: Ricciardo o 0,5 s rychlejší

Celkové skóre: Ricciardo 8, Kvjat 3. Průměrný rozdíl 0,261 s ve prospěch Ricciarda

Daniil Kvjat v této sezoně přesto zaznamenal více bodů než Daniel Ricciardo. Je tomu tak proto, že měl v druhé půli sezony k dispozici spolehlivější techniku, kdežto v první polovině byla situace přesně opačná. Tlak na Kvjata ale lze registrovat kolem GP Japonska, kdy mu Helmut Marko sdělil, že potřebuje, aby stabilizoval své výkony a měl tak šanci na sedačku i pro nadcházející sezonu. Výsledkem byla velká havárie při kvalifikaci, ze které Rus naštěstí vyvázl bez zranění.

Celé to lze uzavřít slovy, že hlavní příčiny výměny přesahují Daniila Kvjata a rozhodně nelze mluvit o tom, že by byl špatným pilotem nebo si svou pozici nezasloužil. Zkrátka mašinerie nesoucí jméno Verstappen válcuje v současné F1 všechno, co jí přijde do cesty.

Čtěte dále: Anketa: Váš názor na rošádu Kvjat – Verstappen?

Problémy uvnitř Toro Rosso řeší Daniil Kvjat, po boku Carlose Sainze navíc dostane šanci na reparát

Diskuse k článku

Napsat komentář