Seznamte se: Texaská Petřínská věž

A další zajímavosti na Okruhu Amerik

Štítky: COTA Zveřejněno 20. 10 2015 — Josef Nekvinda

Další zastávkou formule 1 je texaský Austin. Stánek, který spojuje adrenalin se zábavou pro celou rodinu. Vítejte na okruhu evropských dominant, kde se mísí atraktivnost s dobře fungujícím promo.

COTA, neboli Circuit of the Americas. Stánek vybudovaný za 300 miliónů amerických dolarů tento víkend hostí závody formule 1. Každoročně Velká cena Spojených států přiláká obrovské množství fanoušků a masakr můžou pořadatelé s největší pravděpodobností očekávat i letos. Tedy jen u vstupních turniketů. K těm se lidé tlačí od roku 2012, kdy se tu jela první Velká cena vozů formule 1. Okruh samotný vznikal v rukou Hermana Tilkeho, který stojí za okruhy Sepang nebo Yas Marina, ale i mnoha dalšími. Celková délka trati čítá 5 515 metrů a skýtá spoustu zajímavostí.

Hned první z nich je stoupání z cílové rovinky v nájezdu do první zatáčky. Jezdci zde musí překonat převýšení zhruba čtyřiceti výškových metrů a poté točí ostře doleva. Tilke tak využil přirozeného zvlnění terénu a tuto část trati vypíchl jako dominantu, když sem zároveň posadil hlavní tribunu. Není žádným tajemství, že pro návrh okruhu posloužilo několik evropských tratí a COTA by tak měla být směsicí všeho, co v kalendáři F1 najdete. Již samotné úvodní stoupání připomíná Eau Rouge nebo například nechybí podobná pasáž Maggotts-Becketts-Chapel ze Silverstonu, kterou reprezentují zatáčky 3, 4, 5 a 6. Dále zde najdeme istanbulskou zatáčku číslo 8, kterou bychom na americkém okruhu hledali pod čísly 13 a 14 a nechybí ani některé pasáže z Hockenheimu.

Americký okruh je navíc jedním ze čtyř závodů, kde piloti krouží proti směru hodinových ručiček. Těmi dalšími jsou Interlagos, Marina Bay a Yas Marina. Většinu zatáček tak jezdci mají na levou ruku a na piloty tato koncepce klade mnohem větší fyzické nároky, jelikož ti jsou v průběhu roku zvyklí spíše na pravotočivé zatáčky. Piloti si ale okruh pochvalují.

Divácké dominanty okruhu

První takovou je Grand Plaza. Prostor o velikosti 8 hektarů, kde se nachází jakási klidová zóna. Diváci se zde mohou smočit ve vodě, poté se občerstvit u stánku a vrátit se ke svým místům a pokračovat ve sledování dění na trati. Další takovou lahůdkou je procházka po lávce nad okruhem. Jsou tu rovnou dvě a to nad zatáčkou 3 a 16. Dominantou okruhu je již z dálky viditelná trčící věž, která se vzpíná až do výšky 77 metrů nad terénem. Čítá 419 schodů, ale nahoru se člověk dostane i výtahem. Odtud má fanoušek celý okruh jako na dlani, ale výhled je i na rozlehlou krajinu se spoustou farem v okolí. Perličkou pak je částečně prosklená podlaha.

Austin Tower

Pořadatelé zde nezapomínají ani na doprovodný program, který se odehrává ve venkovním amfiteátru hned za vyhlídkovou věží mezi zatáčkami 15-19. Ten pojme až 14 000 lidí, ale více jak 5 000 z nich je neustále rezervováno. Fanoušci tak ale mají možnost spojit závody s kulturním zážitkem v podobě koncertu. V roce 2013 tuto tradici zahájil svým vystoupením Kenny Chesney. Dále zde vystoupili Jimmy Buffet, Kiss, Nine Inch Nails, Kanye West, Lil Wayne, Maroon 5 či Kelly Clarkson. Každoročně je tedy z čeho vybírat. Letos například vystoupí legendární Elton John a přístup na koncert mají ti, co si zakoupí lístek na nedělní závod.

Dalším tahákem je již samotná hlavní tribuna s celkovou kapacitou 9 000 diváků. Ta je rozdělena do tří sekcí. První z nich obsadí normální smrtelníci a je pro ně vyhrazeno 5 400 sedadel. Druhá je označena jako club level s kapacitou 2 900 sedaček a do třetice zbývá tzv. apartmá. Míst je zde již pouze 750 a slouží převážně pro speciální společnost nacházející se na okruhu. No a zapomenout bychom také neměli na sličné hostesky, které potkáte na každém rohu.

Nadcházející víkend strávený v Austinu tedy nabízí zážitek na celý život. V jednu chvíli na jednom místě můžete sledovat show na trati, večer si užít koncertů celosvětových hudebních hvězd nebo si jít trsnout do některého z texaských barů. Stačí rozbít prasátko. Nebo si spíš vzít půjčku.

Diskuse k článku

Napsat komentář