Šest stěžejních témat před Grand Prix Ázerbájdžánu

Jarní přestávka je u konce a kolotoč formule 1 se přesouvá do ázerbájdžánského Baku. Místo jednoho z nejrychlejších městských okruhů bude hostit čtvrtý závod letošního mistrovství světa. Kdo se stane králem ulic a jak se Leclerc zvedne po těžkém úvodu? To a další témata shrnuje tento článek…

Štítky: GP Ázerbájdžánu Zveřejněno 26. 04 2023 — Vašek Štěpánek

Nový formát víkendu

Vedení formule 1 po souhlasu všech deseti týmů změnilo formát sprintových víkendů. V Baku nebude k vidění pouze jedna kvalifikace, ale hned dvě! V pátek proběhne první trénink, po kterém bude následovat kvalifikace do hlavní nedělní Grand Prix.

Sobota bude osamostatněná. Dopoledne uvidíme první sprintový rozstřel [Sprint Shootout]. Bude se jednat o samotnou zkrácenou kvalifikaci [SQ1 – 12 minut, SQ2 – 10 minut, SQ3 – 8 minut], a aby toho nebylo málo, jezdci budou mít i povinné obutí pneumatik.

V prvních dvou částech musí být použita středně tvrdá pneumatika. V poslední části SQ3 už si piloti budou moci nasadit měkkou sadu gum. Sprint Shootout rozhodne o pozicích, ze kterých se bude startovat do sobotního odpoledního sprintu, který už známe.

Baví tě podcast KOLO NA KOLO? Přijď na živá představení v kinech CineStar v Českých Budějovicích (4. května) a Liberci (1. června) se speciálními hosty a exkluzivním dvacetiminutovým filmem o Strategii během velkých cen F1. Vstupenky zde.

Červené vlajky

Velké riziko představují před nadcházející Grand Prix také červené vlajky. Vedení formule 1 je v poslední době často využívá, možná až příliš. V Austrálii jsme je v závodě viděli hned třikrát a v Baku to může dopadnout podobně.

Ázerbájdžánský okruh je znám pro své vyzývavé sekce, ve kterých není těžké udělat chybu. Zeď také není daleko a pokud k tomu všemu připočteme 20 jezdců, kteří se snaží předvést nejlepší možný výkon, máme zaděláno na melu.

Nejrizikovějším místem okruhu je tzv. ‚myší díra‘ – úzká část trati, která vede kolem starého centra města okolo hradu. Vzhledem k tomu, že o víkendu budeme mít dvě kvalifikace a dva závody, pravděpodobnost červených vlajek se tím jen zvyšuje.

Král ulic

Sergio Pérez je přezdíván králem ulic a jeho výsledky mluví za vše. Mexický závodník se na městských okruzích radoval celkem 4krát ze svých 5 výher v kariéře. V roce 2021 si v barvách Red Bullu Pérez už Baku jednou podmanil.

Pérez má ale Ázerbájdžán celkově v oblibě, neboť už v letech 2016 a 2018 zde dokázal získat stupně vítězů s Force   Indií – s týmem ze středu pole a v roce 2017 měl našlápnuto na další bednu nebýt kolize s tehdejším kolegou Oconem.

Max Verstappen ale bude bojovat. Dvojnásobný šampion zde vyhrál vloni a o jeho kvalitách nemá cenu diskutovat. Nizozemský závodník se bude snažit Péreze o status ‚krále ulic‘ obrat, tím spíš, když je Pérez aktuálně jediný, kdo může Verstappenovu pozici trochu ohrozit.

Leclercův reset

Charles Leclerc nezažívá šťastné období. V prvních třech závodech musel už dvakrát odstoupit a v Saúdské Arábii skončil pilot Ferrari až sedmý. Dohromady tak Leclerc nasbíral jen 6 bodů, což nečekal asi nikdo.

Leclerc už sám prohlásil, že své ambice snižuje a jediné, co chce je dokončovat závody. V Baku přijde první příležitost, jak si spravit chuť. V ulicích hlavního města Ázerbájdžánu se v minulých dvou letech Leclerc radoval z pole position a drží zde traťový rekord.

Letos se pole position asi očekávat nemůže, ale lepší umístění v kvalifikacích už je reálné a může posloužit jako dobrý odrazový můstek pro zbytek dlouhého a nabitého víkendu, který už snad mladému závodníkovi vyjde bez větších komplikací.

Vymaní se Sargeant z Q1?

Nováček šampionátu Logan Sargeant zatím působí jako velmi dobrá náhrada za Latifiho. Svůj debut v Bahrajnu zvládl na jedničku a držel se i týmového kolegy Albona, který v závodě pak získal první bod pro Williams v roce 2023.

Každopádně, Sargeant má zatím smůlu v prvních částech kvalifikace. V Bahrajnu nepostoupil z Q1 rozdílem 0,000s – zajel totožný čas jako 15. Norris, jen o něco později. V Saúdské Arábii mu zase bylo smazáno nejrychlejší kolo, které by možná mohlo stačit i do další části.

V Austrálii podal Sargeant zatím nejslabší výkon. Nízká startovní pozice se ale dá přičíst spíše špatnému kolu, ve kterém rodák z Floridy udělal až moc malých chyb. Absencí rychlosti to nebylo, a tak se čeká, zda na čtvrtý pokus Sargeant projde do Q2.

Chladnější podmínky

Co mají první tři závody letošní sezony společného? V Bahrajnu, Saúdské Arábii i Austrálii je teplo. Trend se ale tentokrát mění, v Ázerbájdžánu je podstatně chladněji, a to se může projevit také v rozložení sil.

Chladnější podmínky by údajně mohly více sedět Mercedesu, a to především díky tomu, že chladící systémy vozy W14 nedostanou tak těžkou práci. Nedá se ale předpokládat, že by měly černé šípy vyzvat suverénní Red Bull do boje o vítězství.

Změny se očekávají také v chování pneumatik. Nyní bude těžké je dostatečně dobře zahřát a dostat je do správného provozního okna. Kombinace studených gum a blízkých zdí okolo trati také nezní zrovna bezpečně…