RACE DAY! Analýza dopadů na start GP Japonska

Tajfun Phanphone ohrožuje Suzuku a za pár desítek hodin na ni udeří v plné síle. Jako předvoj vysílá déšť a vítr. Tato analýza přináší výčet scénářů, které mohou fanoušci kolem startu GP Japonska očekávat.

Zveřejněno 5. 10 2014 — Tomáš Richtr

Ačkoli hlavní síla tajfunu Phanphone okruh F1 Suzuka zasáhne až v neděli večer a v pondělí, již nyní trať sužuje výrazný déšť, který ale mění svou intenzitu. Ačkoli zatím ještě není dvě hodiny před startem zcela jasno, jaký vliv to bude mít na samotný závod, je téměř jisté, že bude výrazně ovlivněn.

Promotér závodu (společnost Honda) dostal od FIA nabídku odstartovat závod o pět hodin dříve (ve 3:00 našeho času), aby se vyhnuli nejhoršímu. To ale Honda zamítla. Doprovodné závody nedělního programu byly odjety celé, ale již za hraničních podmínek.

Ředitel závodu Charlie Whiting neoficiálně vyjádřil obavy, že by mohl být závod nakonec zrušen. O tom ale rozhodnou aktuální podmínky. Je nanejvýš pravděpodobné, že podaří-li se vůbec velkou cenu odstartovat, stane se tak za safety carem. Horší scénář je, že se tento start závodu za safety carem bude odkládat. Následují pak dvě možnosti:

1. start se bude odkládat do zblbnutí tak dlouho, až se de facto neodstartuje;
2. odstartuje se za safety carem, ale později budou vyvěšeny červené vlajky a závod zastaven. (Kola odjeta za safety carem se započítávají do absolvované délky závodu.)

Odjedou-li se takto za safety carem alespoň dva okruhy, bude naplněna litera pravidel a udělovat se budou poloviční body, podobně jako při GP Malajsie 2009. Nebude-li závod odstartován vůbec, nebudou se ani udělovat žádné body.

Hraniční dobu čekání na možný start určují dva faktory: maximálně čtyřhodinový limit (součet délky závodu a prodlev), no ale hlavně tma, která na Suzuku padne v 10:20 našeho času.

Situace je o to komplikovanější, že v této fázi vlivu tajfunu na japonský ostrov se intenzita deště mění. Chvílemi dokonce neprší vůbec.

Je každopádně naprosto jisté, že to dnes bude “brnkačka na nervy”. Kratší průběžné aktualizace sledujte na twitteru @GPF1.cz, nebo na mém vlastním @TomysF1.

Diskuse k článku

Napsat komentář