Motor není jediný problém. Proč McLaren v Japonsku zklamal?
Týmu McLaren-Honda se v domácí Velké ceně Japonska nedařilo. Ani jednomu z pilotů se nepodařilo získat bodované umístění. Jenson Button skončil osmnáctý, Fernando Alonso šestnáctý. Co stálo za tak špatným výkonem? Monopost MP4-31 prokazatelně dosahuje podstatně lepších výsledků než v loňské sezoně. V devíti ze dvanácti uplynulých závodů se alespoň jeden mclaren v kvalifikaci probojoval do…
Týmu McLaren-Honda se v domácí Velké ceně Japonska nedařilo. Ani jednomu z pilotů se nepodařilo získat bodované umístění. Jenson Button skončil osmnáctý, Fernando Alonso šestnáctý. Co stálo za tak špatným výkonem?
Monopost MP4-31 prokazatelně dosahuje podstatně lepších výsledků než v loňské sezoně. V devíti ze dvanácti uplynulých závodů se alespoň jeden mclaren v kvalifikaci probojoval do nejlepší desítky. Ale na Suzuce se Alonso kvalifikoval patnáctý, Button ani nepostoupil z první části.
Vzhledem k tomu, že Buttonova pozice byla až nečekaně špatná, tým se rozhodl nasadit nový motor. Britský pilot si vybral penalizace a do konce sezony by si měl vystačit s dostupnými komponenty (to samé Alonso udělal o týden dříve v Malajsii). V závodě forma McLarenu nebyla o nic lepší. Alonsovi se po startu nedařilo překonat pomalejší piloty, Button se trápil na tvrdých pneumatikách. Vozy Manoru překonal až v devátém kole.
Honda sice udělala velký krok vpřed, ale co se týče motoru, na Mercedes stále ztrácí odhadem šedesát koní. Nedostatek výkonu částečně vysvětluje ztrátu. Na druhou stranu, Suzuka je méně náročná na výkon než například Monza (McLaren atakoval nejlepší desítku) nebo Spa (Button se kvalifikoval na desáté místo).
V čem je tedy problém? Suzuka prokázala, že vinu nenese jen Honda. Šasi od McLarenu není konkurenceschopné hlavně ve středně rychlých zatáčkách. „Daří se nám při prudkém brzdění do pomalých zatáček, ale tato trať je o středně rychlých a rychlých zatáčkách. Ty jsou pro nás o něco obtížnější,“ komentoval Button.
Pouze jedna vlásenka a šikana by se daly zařadit do kategorie pomalejších, což na okruhu o sedmnácti zatáčkách nenabízí mnoho šancí na vylepšení časů na kolo. V tomto je Suzuka originální. Dokonce i symbol rychlých zatáček Silverstone má své pomalejší úseky (Vale, Village, Brooklands, Luffield), které McLarenu umožňují zmenšit ztrátu.
Podobně je na tom také španělská Barcelona, kde se nacházejí dvě vlásenky, pomalá desátá zatáčka a šikana. Suzuka byla navržena Johnem Hugenholtzem v roce 1960 speciálně pro Hondu, celkem ironické. Letos není z pohledu týmu McLaren-Honda horší okruh.
Uplynulý závod zpochybnil tvrzení McLarenu o tom, že má po Mercedesu a Red Bullu třetí nejlepší šasi. Zdá se, že slabost britského týmu je velmi specifická. Problém zřejmě nastává v určitém intervalu otáček v oblasti aerodynamiky předního křídla. Na tuto skutečnost upozornil už Stoffel Vandoorne při závodě v Bahrajnu, kde zaskakoval za Alonsa. McLaren potíže s nedotáčivostí vyřešil vztlakovými klapkami na předním křídle. Negativním aspektem tohoto řešení je, že klapky mohou velmi snadno způsobit malý a nebo naopak příliš velký přítlak.
V Japonsku McLaren nasadil nové přední křídlo s upravenými klapkami. Pravděpodobně se jednalo o pokus, jak vyřešit příliš tenkou hranici mezi nedostatkem a naopak přebytkem přítlaku. Vylepšení evidentně nezafungovalo podle představ a monopost zůstal nedotáčivý, a tím pádem pomalý. Nejedná se o obecný nedostatek, jde o velmi specifický problém, který by neměl mít vliv na vývoj monopostu pro sezonu 2017.
Čtěte dále: Alonso jde proti McLarenu. Nelíbí se mu způsob testování nových pneumatik
Diskuse k článku