Proč Ferrari a McLaren ztrácí? Důvodem jsou pneumatiky

Za špatnými výsledky titánů formule 1 stojí kombinace vysokého tlaku v pneumatikách a měkčích směsí. Přesně tyto věci jsou pro několik týmů, ale hlavně pro Ferrari a McLaren, noční můrou. Pro letošní sezonu Pirelli navýšilo povinné hodnoty minimálních tlaků v pneumatikách, a to z důvodu údajně vyšší výkonosti. Italský dodavatel tímto tahem způsobil velké vrásky…

1 Štítky: Ferrari McLaren Pneumatiky Zveřejněno 4. 06 2016 — Marie Tomšíková

Za špatnými výsledky titánů formule 1 stojí kombinace vysokého tlaku v pneumatikách a měkčích směsí. Přesně tyto věci jsou pro několik týmů, ale hlavně pro Ferrari a McLaren, noční můrou.

Pro letošní sezonu Pirelli navýšilo povinné hodnoty minimálních tlaků v pneumatikách, a to z důvodu údajně vyšší výkonosti. Italský dodavatel tímto tahem způsobil velké vrásky na čele hned několika týmům. Například Romain Grosjean v rámci Velké ceny Číny označil tyto hodnoty za “směšné”.

Vyjádření McLarenu a Ferrari na toto téma mají hodně společného. U britského týmu navíc podezírají ostatní z nepovolené manipulace s tlaky. V Monaku to v podstatě potvrdil i šéf McLarenu Eric Boullier. “Upřímně nevím, co dělají ostatní týmy. Můžeme mít svůj názor nebo nějaké podezření, ale musíme se soustředit na naše vlastní potíže.

Myslím, že nejsme jediným týmem, který řeší podobné problémy. Jak dostat to nejlepší z pneumatik? Přesně na tom pracujeme. Snažíme se vyřešit počáteční a velmi vysoké hodnoty tlaku, které snižují přilnavost vozu.”

Podle technického poradce Dominika Harlowa týmy musí v kombinaci s novými pravidly ohledně pneumatik být nyní opatrnější, zvláště při agresivní strategii s měkčími sadami.

“Letos jsou hodnoty mnohem přísnější než kdykoliv předtím. Pirelli říká, že to je kvůli zvýšenému výkonu vozů, ale mohlo by to způsobené také tím, že se mírně změnila dostupnost různých tvrdostí a je k dispozici také nová nejměkčí sada. Když tým chce zvolit agresivnější strategii, tak se musí ujistit, že dokáže udržet pneumatiky v dobrém stavu po celou dobu,” řekl Harlow.

Minulý víkend v Monaku měl s pneumatikami viditelný problém také Sebastian Vettel. Při svém druhém kvalifikačním pokusu v závěrečné části nedokázal zrychlit jako ostatní a skončil na čtvrtém místě. V závodě musel zvolit agresivnější strategii, jenže po nasazení pneumatik do přechodných podmínek znamenalo zaseknutí za pomaleji jedoucím Felipem Massou.

Lewis Hamilton riskoval o něco více. Z mokré sady přezul rovnou na ultra-měkkou, na které dokončil závod. Oproti ostatním měl o jednu zastávku méně, a to mu zajistilo výhru. Harlow uznal, že Mercedes si s pneumatikami rozumí o něco lépe, ale dodává, že velký vliv měla konfigurace okruhu. Monako není náročné na pneumatiky a Mercedesu pomohla i nižší teplota trati, proto ultra-měkká sada vydržela až do cíle.

“Mercedes možná pracuje s těmito pneumatikami o něco lépe než ostatní, je to jedna z možností. Ale v Monaku nastala trochu zvláštní situace. První tři piloti nasadili různé směsi a navíc se ukázalo, že ultra-měkká a super-měkká mají k sobě velmi blízko.”

Co je tedy klíčem k úspěchu, který dokáže přimět pneumatiky fungovat podle potřeb týmu a jezdce? Podle Harlowa styl jízdy. Někteří piloti dokáží lépe zacházet s energií, ze sady dostávají o něco víc a déle udržují lepší tempo. “Hlavní věc, co piloti mohou udělat, je, že lépe zacházejí s energií. Má to velký vliv na přilnavost. To, jak pneumatika klouže, ovlivňuje množství energie, kterou pneumatika pohltí. Stručně řečeno, je to o stylu jízdy.”

Harlow také připomíná, že velkou roli hraje správné nastavení monopostu už v trénincích. “Pro tým je nejdůležitější vyvážení auta. Když má pilot dobře vyvážený vůz, tak řízení je jednodušší, a to má značný vliv na pneumatiky. Když je auto hodně nedotáčivé nebo cokoliv jiného, tak přilnavost klesá a pilot není schopný efektivně pracovat s pneumatikami, což ovlivní časy na kolo. Náročné jsou pomalé, nebo naopak hodně rychlé zatáčky.”

Čtěte dále: Ferrari: Manipulace s tlaky pneumatik je nesmysl, ztrácíme jinde

V Monaku si odbyla svou premiéru ultra měkká sada. S oblibou se ale nesetkala

V Monaku si odbyla svou premiéru ultra měkká sada. S oblibou se ale nesetkala

Diskuse k článku

Napsat komentář