Problémy Ázerbájdžánu. Neví se, kam s fanoušky

Ázerbájdžán se příští sezonu dočká premiérového závodu, který ponese název GP Evropy. Na to, zda se zařadí na vrchol žebříčku popularity, si musíme pár měsíců počkat. Ale má vůbec šanci udržet se v kalendáři formule 1? Když pomineme finanční stránku věci, tak z diváckého hlediska to zatím moc dobře nevypadá. Většina fanoušků se zastává klasických…

Štítky: GP Ázerbájdžánu Zveřejněno 8. 12 2015 — Marie Tomšíková

Ázerbájdžán se příští sezonu dočká premiérového závodu, který ponese název GP Evropy. Na to, zda se zařadí na vrchol žebříčku popularity, si musíme pár měsíců počkat. Ale má vůbec šanci udržet se v kalendáři formule 1?

Když pomineme finanční stránku věci, tak z diváckého hlediska to zatím moc dobře nevypadá. Většina fanoušků se zastává klasických a divácky přístupných okruhů. Podobný názor dali najevo i někteří piloti. Současným trendem je podivná forma expanze mimo Evropu a závod bez jakékoli tradice je toho jasným důkazem.

Divácká úspěšnost u nových závodů podobného charakteru je různá. Například Singapur si od roku 2008 dokázal získat své fanoušky, ale naopak Jižní Korea, Indie a mnoho dalších takové štěstí nemělo. Nízká návštěvnost jde ruku v ruce s náročnou údržbou okruhu a celkově s vysokou nákladností. Baku má velkou podporu vlády, ale samotný závod je soukromá iniciativa s účelem vytvořit velkou a zábavnou akci jak na trati, tak i mimo ni.

Velká cena není jedinou akcí v Ázerbájdžánu, která se koná pod hlavičkou Evropy. V červnu tohoto roku se zde pořádaly Evropské hry. Organizátor závodu v Baku Arif Rahimov připustil, že GP Evropy asi nebude ideální titulek pro zemi, jejíchž poloha je sporná. Na druhou stranu řekl, že i tento okruh má co nabídnout. “Tato akce bude v porovnání s ostatními velkými cenami naprosto unikátní. Můžeme to porovnat s pořádáním Evropských her, to jsme odvedli velmi dobrou práci. S Velkou cenou to bude o něco jednodušší. Stačí, abychom se ujistili, že lidé tady chápou, co to je formule 1.”

Náklady na pořádání závodu se pohybují v řádech desítek miliónů dolarů ročně, a to musíme ještě počítat s penězi na vybudování a údržbu okruhu přímo v metropoli. Dalším problémem je nedostačujících 9 500 hotelových pokojů v centru. A aby toho nebylo málo, tak rozvržení trati neumožňuje vybudování velkých tribun.

“Na okruh se vejde tak 28 000 diváků, ale ubytovat jich můžeme maximálně 10 000. Neexistuje způsob, jak tuto kapacitu navýšit. Abych byl upřímný, tak jsme hledali každé volné místo, kam bychom mohli umístit tribunu a letos je 28 000 diváků opravdu maximum. Děláme vše proto, abychom v příštích letech toto číslo navýšili.”

Mnoho pořadatelů spoléhá na vysoký zisk z prodeje vstupenek a jejich malé množství může ovlivnit budoucnost závodu. “S tím v našem obchodním plánu počítáme. Sice to ovlivní zisk, ale je to prostě fakt, který moc neovlivníme. Budeme se snažit získat co nejvíce peněz z toho, co máme k dispozici. Jsem si jistý, že prodej vstupenek půjde rychle i když jejich cena nemá žádné limity,” dodal Rahimov.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2012, Grand Prix of Europe, #3 Jenson Button (GBR, Vodafone McLaren Mercedes), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Diskuse k článku

Napsat komentář