Předjíždění v závodech ubylo, na vině je výkonnostní rozdíl

Množství akce (indikované objemem předjížděcích manévrů), postupně klesá. Z 60 předjetí v průměru na závod v sezoně 2011 (první sezony Pirelli) to letos kleslo na polovinu. Úkol Pirelli byl vytvořit pneumatiku se záměrně nižší životností, aby jezdci byli nuceni častěji stavět a týmy volit rozličné strategie. To se ale po kritice v roce 2013 změnilo…

Štítky: Pirelli Zveřejněno 25. 11 2015 — Tomáš Richtr

Množství akce (indikované objemem předjížděcích manévrů), postupně klesá. Z 60 předjetí v průměru na závod v sezoně 2011 (první sezony Pirelli) to letos kleslo na polovinu.

Úkol Pirelli byl vytvořit pneumatiku se záměrně nižší životností, aby jezdci byli nuceni častěji stavět a týmy volit rozličné strategie. To se ale po kritice v roce 2013 změnilo po sérii strukturálních selhání během závodu na Silverstonu.

Mnohým jezdcům se konzervativní jízda na uměle netrvanlivých pneumatikách nelíbí. Podle šéfa Pirelli Paula Hemberyho je ale návrat k pneumatikám ze sezony 2012 jediné řešení, jak navýšit počet pitstopů a s tím i předjížděcích manévrů.

S příchodem nové generace hybridních pohonů se pozornost svezla k nim a Pirelli si po letech kritiky mohlo užít chvíle klidu. Pro sezonu 2017 ale Pirelli navrhuje opětovné zavedení “efektu útesu”. Kdy pneumatika najednou přestane zcela fungovat a pilot je donucen dojet si pro novou sadu.

“Bylo to v sezoně 2012 daleko nepředvídatelnější, ale ne všem se to líbilo,” řekl Hembery s tím, že piloti by raději méně aerodynamiky, více mechanické přilnavosti a hodně výkonu. Paul Hembery ale dodal, že problémem je velký výkonnostní rozdíl mezi auty.

“Máte-li mezi auty rozdíl dvě sekundy na kolo, neuděláte s předjížděním nic. A nepomohou tomu ani pneumatiky.”

Hembery poukazuje na skutečnost, že ve Velké ceně Brazílie dojely pouze tři další vozy do cíle ve stejném kole jako vítěz: Za Hamiltonem Rosberg a jezdci Ferrari Vettel a Räikkönen. Počínaje pátým Bottasem byli všichni ostatní přinejmenším o jedno kolo zpět.

Ve statistice nejrychlejších kol ztrácel Räikkönen na nejrychlejšího Hamiltona 0,6 sekundy. Lotus Romaina Grosjeana už sekundu, vozy Red Bullu 1,5 sekundy. Vozy Manoru ztrácely kolem čtyř sekund.

Pro tak velký rozdíl v cíli závodu bychom museli do GP Španělska 2011. Za vítězným Vettelem do cíle ve stejném kole dojely mclareny Jensona Buttona, Lewise Hamiltona a red bull Marka Webbera. Jen o jednoho jezdce to bylo ‘lepší’ v Kanadě 2013 a Brazílii 2011.

Paul Hembery tvrdí, že srovnat tyto velké rozdíly je první věc, kterou je potřeba vyřešit před dalšími rozhodnutími kolem předjíždění nebo pneumatik.

Diskuse k článku

Napsat komentář