Přebudovaný okruh v Malajsii budí velký respekt. Týmy kvůli novému povrchu začnou od nuly
Formule 1 se tento víkend přesouvá do Malajsie. Diváci se mohou těšit na další epizodu souboje o umístění v Poháru jezdců, nebo na nový povrch, který týmům způsobuje nemalé starosti. Stáje mohou zahodit prakticky veškerá data z uplynulých ročníků, což zkomplikuje volbu pneumatik. Uplynulá Velká cena Singapuru byla ukázkovým příkladem, jak strategie kolem pneumatik dokáže…
Formule 1 se tento víkend přesouvá do Malajsie. Diváci se mohou těšit na další epizodu souboje o umístění v Poháru jezdců, nebo na nový povrch, který týmům způsobuje nemalé starosti. Stáje mohou zahodit prakticky veškerá data z uplynulých ročníků, což zkomplikuje volbu pneumatik.
Uplynulá Velká cena Singapuru byla ukázkovým příkladem, jak strategie kolem pneumatik dokáže zamíchat pořadím. Zdá se, že v Malajsii to bude podobné. Očekává se větší počet zastávek v boxech. Jezdci si mohou vybírat mezi měkkou, střední a tvrdou sadou. Pirelli sice vybralo nejtvrdší dostupné pneumatiky, přesto se odhadují nejméně tři pit stopy.
Na vyšším počtu zastávek by mohl vydělat Williams. Britský tým si letos v jedenácti závodech připsal nejrychlejší výměnu kol. Nejrychlejší pit stop měl Felipe Massa ve Velké ceně Evropy s časem 1,92 sekundy.
Velkou roli bude hrát také teplota trati. V loňském roce dosahovala hodnoty 56 stupňů, což Mercedesu způsobilo velké potíže. Stříbrným šípům se nedařilo šetřit pneumatiky, a to je stálo vítězství. Pětadvacet bodů si na své konto připsal Sebastian Vettel, kterému se podařilo ušetřit jeden pit stop. Celkově teplejší podmínky Mercedesu nesvědčí, ale v Singapuru dokázal, že oproti loňskému ročníku udělal krok vpřed.
Mercedes se ale nemusí ničeho obávat. V Poháru konstruktérů se těší luxusnímu náskoku. Tento víkend mu bez ohledu na ostatní stačí získat už jen 26 bodů a může slavit třetí vítězství vřadě. To znamená, že vozům britské stáje stačí například první a čtvrté místo. Samozřejmě existují i další kombinace.
Na rozdíl od Singapuru, Sepang nabízí mnohem více možností na předjíždění. Tento fakt týmům umožňuje zvolit agresivnější strategie, protože piloti budou schopní poradit si s pomalejšími monoposty podstatně rychleji. V loňském roce diváci mohli vidět 56 předjížděcích manévrů. Velkou roli bude hrát již zmiňovaná degradace pneumatik.
Jako u většiny závodů, i v Malajsii je klíčový start. První pravotočivá zatáčka, druhá na levou ruku – tato kombinace má za následek významné změny v rozložení startovního pole. Běžným obrázkem bude poškozené přední křídlo.
Okruh se vyznačuje řadou vysokorychlostních zatáček. První a třetí sektor je typický dlouhými rovinkami a pomalými zatáčkami. Třetí sektor je o rychlých zatáčkách, právě zde se dá ovlivnit výdrž pneumatik. Sepang se z pohledu náročnosti na pneumatiky řadí na čtvrté místo, hned za Silverstone, Barcelonu a Suzuku.
Velká cena Malajsie v číslech
Tento víkend se uskuteční osmnáctá velká cena na okruhu v Sepangu. Jde o první trať navrženou Hermannem Tilkem. Z pohledu vzdálenosti se jedná o nejdelší závod v kalendáři, jeho přesná délka je 310,409 kilometrů. V letošním roce se pojede v říjnu, stane se tak poprvé od roku 2000, kdy závod ovládl Michael Schumacher s Ferrari.
Z uplynulých sedmnácti GP Malajsie hned osm skončilo doublem pro jeden tým. Vítězství si zde připsalo sedm stájí. Ferrari v letech 1999, 2000, 2001, 2004, 2008, 2012 a 2015. Williams v roce 2002, McLaren 2003 a 2007, Renault 2005 a 2006. V roce 2009 Brawn, Red Bull v letech 2010, 2011, 2013 a Mercedes v roce 2014.
Mercedes je blízko zisku Poháru konstruktérů. Pokud chce německý tým získat třetí prvenství v řadě, musí ztratit maximálně osm bodů na Red Bull a třiadvacet bodů na Ferrari.
Lewisovi Hamiltonovi se v Sepangu celkem daří. V roce 2014 vyhrál po startu z pole position. V posledních čtyřech letech získal stupně vítězů, bodoval v každém ze svých devíti startů. Také získal tři z posledních čtyř pole position.
Nico Rosberg do Malajsie přijíždí s náskokem osmi bodů. Jeho cílem je samozřejmě tento náskok udržet a pokud možno navýšit. Jestli Rosberg ovládne i tento závod, stane se teprve třetím pilotem v historii F1, který dvakrát v jedné sezoně vyhrál čtyři po sobě jdoucí velké ceny. To samé se podařilo zatím jen Schumacherovi v roce 2004 a Hamiltonovi v roce 2014. Oba piloti v tom samém roce získali titul mistra světa.
Pokud Rosberg získá první místo, bude to jeho osmá výhra v sezoně 2016. Zatím se žádnému pilotovi nepovedlo vyhrát osm závodů v jedné sezoně a zároveň nezískat titul.
Hned dva piloti se tento víkend mohou zapsat do historie formule 1. Pro Jensona Buttona to bude jeho třístý start do závodu F1. Více má už jen Schumacher (306) a Barrichello (322). Valtteriho Bottase čeká už 72. start u Williamsu. Vyrovná tak rekord nejdelší kariéry s jedním týmem Jima Clarka, který v šedesátých letech závodil pro Lotus.
Čtěte dále: Bude v Sepangu problém s novým povrchem? Podle FIA se už není čeho obávat
Diskuse k článku