Podrobnější rozbor příčin Massovy diskvalifikace

Tým Williams třemi na sobě nezávislými metodami přesvědčil sebe sama, že teploty pneumatik před startem závodu jsou správné. Tedy že nebyly vyšší než 107°C. FIA přitom naměřila teplotu o 20°C vyšší. Když Williams argumentoval, že na měření FIA musí být něco špatně, zástupci komisařů pouze prohlásili, že důležité je to, co naměří FIA. Také proto byl…

4 Štítky: FIA Williams Zveřejněno 16. 11 2015 — GPF1.cz

Tým Williams třemi na sobě nezávislými metodami přesvědčil sebe sama, že teploty pneumatik před startem závodu jsou správné. Tedy že nebyly vyšší než 107°C. FIA přitom naměřila teplotu o 20°C vyšší.

Když Williams argumentoval, že na měření FIA musí být něco špatně, zástupci komisařů pouze prohlásili, že důležité je to, co naměří FIA. Také proto byl Felipe Massa z Velké ceny Brazíli diskvalifikován s odvoláním na technickou direktivu TD/029-15. Hlavním komisařem GP Brazílie byl Fin Mika Salo.

FIA měří teplotu infračervenou bezdotykovou pistolí. Williams sám pro sebe má způsobů více: senzory zabudované v zahřívacích ‘botičkách’. Tyto senzory měří teplotu povrchu pneumatik. Senzory ukazovaly hodnotu ne vyšší než 104°C. Není bez zajímavosti, že po problémech Mercedesu na startu GP Itálie jsou nyní korelovány způsoby měření teploty pomocí senzorů v botičkách a infračervenou pistolí FIA.

Dalším způsobem, jak zjistit teplotu pneu, jsou senzory auta. Ta přenáší data do telemetrických systémů týmu. Tato data ukazovala teplotu nikoli vyšší než 107°C.

Třetím, nepřímým způsobem, jak zjistit velké výchylky teploty pneumatik, je jejich tlak. Podle provozního šéfa Williamsu Roberta Smedleyho by se rozdíl 27°C v teplotě pneumatik projevil na hodnotě tlaku rozdílem 2,4 – 3 psi (psi =  libra síly na čtverečný palec, 1 psi je 6 894,757 Pascalu, asi čtrnáctina atmosféry). Ovšem čidla tlaků takovou anomálii neodhalila.

Jinými slovy téměř o 30°C teplejší pravá zadní pneumatika na voze Felipeho Massy by se musela někde projevit, ale Williams nic takového nedetekoval.

telemetryWilliams prohlásil, že se proti diskvalifikaci odvolá. Případ tak půjde před tribunál Mezinárodního odvolacího soudu FIA, který se sestává z nezávislých právníků. Mezi nimi je aktivní také česká právním Jan Šťovíček.

V této souvislosti je nutné zmínit důležitý faktor: FIA totiž prostřednictvím pravidel aplikuje princip presumpce viny. Znamená to, že je zodpovědností týmu prokázat, že během každého okamžiku závodního víkendu auta splňují sportovní i technická pravidla. Zdá se ale, že Williams svými technickými prostředky nasbíral dostatek důkazů, podle kterých mohly být úrovně teplot pneumatik Felipeho Massy ve stanoveném limitu.

Odvolací soud nejen bude muset zpochybnit měření Williamsu, ale také najít příčinu, proč se měření FIA a Williamsu tak zásadně liší.

Diskuse k článku

Napsat komentář