Podívaná, která tu ještě nebyla! Obnovená GP Evropy se tento víkend poprvé podívá do Baku

Formule 1 se o víkendu představí již ve 32. zemi a půjde o první závod v Baku, hlavním městě Ázerbájdžánu. Můžeme se těšit na nejrychlejší městský okruh, který kdy byl zařazen do programu šampionátu. Na 2,1 km rovince se předpovídá rychlost až 350 km/h, ta je k vidění jen v Monze a na trati ve vysoké nadmořské výšce…

4 Štítky: Baku Zveřejněno 16. 06 2016 — GPF1.cz

Formule 1 se o víkendu představí již ve 32. zemi a půjde o první závod v Baku, hlavním městě Ázerbájdžánu. Můžeme se těšit na nejrychlejší městský okruh, který kdy byl zařazen do programu šampionátu. Na 2,1 km rovince se předpovídá rychlost až 350 km/h, ta je k vidění jen v Monze a na trati ve vysoké nadmořské výšce v Mexiku.

Jedná se o 23. ročník Velké ceny Evropy, nicméně jde o první závod formule 1 přímo v Ázerbájdžánu. Fernando Alonso, tehdy ještě s Ferrari, je posledním vítězem evropské GP, která se konala ve Valencii v roce 2012. Španěl má nejvíce vítězství ve Velkých cenách Evropy ze současných pilotů. Na nejvyšším stupni byl třikrát, zatímco Sebastian Vettel dvakrát a Felipe Massa jednou.

Za návrhem více jak 6 km okruhu stojí dvorní architekt Hermann Tilke. Jde o druhou nejdelší trať v celém kalendáři formule 1, delší je jen ta ve Spa. Střídání pomalých zatáček a velice rychlých a dlouhých rovinek bude vyžadovat dvě zcela odlišné konfigurace přítlaku.

Výhodu budou mít jak vozy s dobrým mechanickým přítlakem jako Mercedes a Red Bull, tak i vozy s dostatečným výkonem motoru jako Ferrari a Mercedes. Vše nasvědčuje tomu, že právě vozům Mercedes tato trať bude vyhovovat. Každý z týmu bude muset provést úpravy ve spotřebě paliva, protože se očekává vyšší náročnost a jezdci by nemuseli vyjít se 100 kg paliva.

Trať vede jak historickým centrem hlavního města Ázerbájdžánu, kde využívá památkovou rezervaci UNESCO známou jako Icheri Sheher – tam organizátoři dočasně položili na dlážděné ulice asfalt –, tak i přes moderní promenádu u Kaspického moře. Vzhledem k tomu, že se jedná o městský okruh, šířka trati se v různých sektorech značně liší. Nejširší část je 13 metrů, zatímco ta nejužší mezi zatáčkami 7 a 8 je jen 7,6 metrů. Zatáčka 8 bude také nejpomalejší zatáčkou na trati, kde se očekává rychlost zhruba 85 km/h.

V Baku se očekává extrémně vysoká průměrná rychlost. I když jde o městský okruh, je to do značné míry ovlivněno rychlým sledem krátkých zatáček a pak hlavně finálním sektorem, kde na jezdce čeká i 2,1 km dlouhá rovinka. Plynový pedál tu bude stlačený k podlaze více než 20 sekund a na konci rychlost až 350 km/h.

Tým Haas F1 již uvedl, že vypočtený čas na kolo by měl být 101 sekund. Vítr by také mohl hrát roli na celkové dění tento víkendu. Baku se neoficiálně přezdívá jako „větrné město“ a při nečekaných nárazech bude foukat podél moře proti vozům, což může pilotům zkomplikovat brzdění do první zatáčky. K dispozici budou dvě DRS zóny, první na rovince před zatáčkou číslo jedna a druhá na rovině před zatáčkou číslo tři. Zdánlivě rychlá a klíčová zatáčka 15 je podle McLarenu lemována blízkými bariérami.

Jaká je strategie pro Baku?

Ještě než se začnou vozy prohánět po zcela nové trati, je tu několik bodů, které mohou být nápovědou. Kombinace městské, místy i dost úzké, a velice rychlé trati nám zvyšuje šance na vyjetí safety caru. Pokud nastane jakýkoliv incident, pak je to na maršálech a lidech kolem tratě, pro které to budou rovněž nové zkušenosti. Nové, a to nejen ty městské, okruhy mají obvykle nižší přilnavost na výjezdech, to by se ale během tří dnů mělo razantně zlepšit.

Teplota vzduchu i trati bude vysoká a vozy, které budou pravděpodobně nastavené na nižší přítlak, budou klouzat v zatáčkách. Otázkou je, jak se do teploty promítne stín, který kvůli výšce a umístění okolních budov na několika místech trať doslova halí.

Pirelli do Baku přiváží střední, měkkou a super-měkkou směs. Jde o konzervativní výběr i vzhledem k neznámé, nové trati. Měkká směs bude pravděpodobně upřednostňována většinou jezdců jako závodní pneumatika, zatímco super-měkká bude vhodná pro kvalifikaci a úvodní stint v závodě. Měkká směs se jeví jako velmi odolná pneumatika i pro závodní režim. Zastávka v boxech bude docela pomalá, asi 24 sekund a vše tedy spíše naznačuje, že by týmy mohly volit pouze jednu zastávku. Více zjistíme už v pátek během prvních dvou tréninků.

Čísla, statistiky a jiné počty před GP v Baku

Poté, co minulý víkend v Kanadě Lewis Hamilton a Sebastian Vettel dojeli první a druhý, mají nyní stejný počet celkových bodů v kariéře (1.974 bodů). Je nutné ale poznamenat, že jejich bodové počty jsou dorovnány i díky změnám v bodování od roku 2010. Nico Rosberg stále vede šampionát, ale už pouze o 9 bodů. Tři závody zpět měl náskok 43 bodů.

Němec vyhlíží 14. po sobě jdoucí start z první řady, tato jeho série začala ve Velké ceně Singapuru v loňské sezóně. Ještě jedna kvalifikační statistika, byť pro Ferrari ne moc pozitivní: Vettel je tím, kdo zajel nejrychlejší čas ve čtyřech FP3 této sezóny, ale ani jeden z pilotů Scuderie dosud nestál v první řadě na startovním roštu.

Někteří piloti jedou své vlastní závody a chtějí si vylepšit statistiky. Pascal Wehrlein s Manorem je na tom naprosto stejně jako jeho předchůdce Max Chilton, protože je jediným jezdcem, který dokončil každý závod sezóny, ale zatím zůstává bez bodů.

Jezdec Force Indie Nico Hülkenberg bodoval v posledních dvou závodech, zatímco jeho stájový kolega Sergio Perez přerušil svou bodovou šňůru, která trvala čtyři závody, právě v Kanadě. Esteban Gutierrez porazil svého týmového kolegu Romain Grosjean jak v posledních dvou kvalifikacích i závodech, body mu to i tak nepřineslo.

Ačkoli se mnoho pilotů z celého startovního roštu dostává pod rostoucí tlak, aby podávali ještě lepší výkony, dva z nich jsou jistě v nezáviděníhodné pozici. Jsou jimi Jolyon Palmer a Daniil Kvjat. Ruský pilot je zatím vždy tím poraženým v kvalifikaci během letošní sezóny, pokud jde o týmového kolegu. Nepodařilo se mu ani jednou porazit bývalého kolegu u Red Bullu Daniela Ricciarda a ani nyní Carlose Sainze u Toro Rosso. Jolyon Palmer má zase na kontě jen 23 dokončených kol během dvou posledních závodů, kdy havaroval v Monaku a v Montrealu zastavil vůz kvůli mechanické závadě.

Čtěte dále: Video: Jak se buduje padok v Baku?

Týmy už si prošly novou trať

Týmy už si prošly novou trať v Baku, která by měla nabídnout úchvatnou podívanou

Text: Roman Havel

Diskuse k článku

Napsat komentář