Pirelli plánuje omezit počet kol na konkrétní specifikaci pneu

Normalizace ve formuli 1 pokračuje. Když Sebastianu Vettelovi ve 26. kole GP Rakouska bouchla pneumatika, zatímco pilot Ferrari byl ve vedení závodu, došlo k malému bezprecedentnímu momentu z mé strany: emotivně laděný výbuch proti Pirelli. Po závodě se na mě někteří fanoušci zlobili, že to byla zásadně chyba Ferrari, protože na červeně označené super-měkké sadě…

9 Štítky: Pirelli Zveřejněno 10. 07 2016 — Tomáš Richtr

Normalizace ve formuli 1 pokračuje. Když Sebastianu Vettelovi ve 26. kole GP Rakouska bouchla pneumatika, zatímco pilot Ferrari byl ve vedení závodu, došlo k malému bezprecedentnímu momentu z mé strany: emotivně laděný výbuch proti Pirelli.

Po závodě se na mě někteří fanoušci zlobili, že to byla zásadně chyba Ferrari, protože na červeně označené super-měkké sadě pneumatik nechali Vettela příliš dlouho. Rozumím jejich rozhořčení, ale musím s ním nesouhlasit: i kdyby tuto chybu Ferrari skutečně udělalo (a byli jiní, kteří na stejné specifikaci pneu odjeli více kol), pak nejhorší, co se má stát, že sedřená pneumatika bude klouzat jako na ledě. Rozhodně nesmí explodovat takovým stylem.

Pirelli sice nezná příčinu, ale z analýzy těch ‘hadrů’ usoudilo, že to nebyla konstrukční (nebo výrobní) vada té pneumatiky. A že na vině je nějaký “externí faktor”, jako například karbonový úlomek vozu nebo obrubník. Pirelli nikdy nemůže přiznat, že došlo k nějaké výrobní chybě zrovna na této pneu. I kdyby tomu tak bylo. Z marketingově-obchodních důvodů. Je zajímavé, že z těch cárů Pirelli není schopno určit, v čem spočívá příčina takového selhání, ale umí zjistit, že to není jeho chyba. To prostě nehraje.

V čem ale vidím tuhle záležitost jako zajímavou, je mé rozhořčení nad tím, že Pirelli ještě nenasadilo limity na počet kol, který může být na dané specifikaci pneumatik odjet. Zlobil jsem se, protože Pirelli z “bezpečnostních důvodů” nařizuje limity na sklony kol či úroveň tlaku v pneumatikách. A pak jim to prostě ‘bouchne’.

Byla to zajímavá diskuze v éteru během GP Rakouska mezi mnou a Janem Charouzem. Honza prohlásil, že by to přivítal, protože bychom dopředu věděli, kdy nejpozději musí piloti stavět pro novou sadu. Já na to reagoval, že se rád nechám překvapit. Když už tedy Pirelli zavedlo extra směs a pravidla taková, že potřebujete doktorát na jejich pochopení, tak ať je to alespoň nepředvídatelné. Zlobil jsem se, že když už se Pirelli posazuje do křesla šéfů týmů, a bere jim jejich kompetenci, tak ať z toho alespoň něco je. Ne že bude Pirelli aplikovat limity na počet kol, který smí být odjet na té které specifikaci pneu.

Jako bylo mé zděšení v sobotu pozdě večer, když jsem se dozvěděl o tom, že Pirelli usiluje právě o to!

Přistoupilo k tomu opatrně. Pirelli vzkázalo týmům. že má plnou svobodu nad strategickou volbou sad během velké ceny. Přesto ale doporučuje týmům maximální počet kol, která by měly na dané sadě odjet. Co hůř: tvrdší sada prý vydrží méně než měkčí.

Na nejtvrdší oranžové sadě by neměl pilot na dráze zůstat více než 26 kol. Na bílé střední může odjet nanejvýš 26 kol. A patnáct kol je doporučeno na žluté měkké sadě. Úplně nejtvrdší sada prý vykazuje větší míru opotřebení.

Pirelli usiluje o normativy po emotivním vítězství Red Bullu při GP Belgie 2011. Tedy v době, kdy ještě ‘nařízení’ Pirelli fungovala jako doporučení. Red Bull je nedodržel a prý se dokonce bál o život závodníků. Ale přenastavit auto (a tedy startovat z boxů) odmítl. Od té doby se z doporučení Pirelli stávají přísně kontrolované limity, a jen u nich zjevně nezůstane.

Zpráva o doporučeném maximálním počtu kol na dané specifikaci pneu přišla jen den poté, kdy Pirelli dalo najevo, že chce s počátkem sezony 2017 opět týmům sebrat právo na výběr druhu měkkosti pneumatik. Letos Pirelli společně s FIA umožnilo týmům vybrat si extra měkčí sadu, ale ani to nepomohlo k navýšení pitstopů během závodů. Plánovaný cíl je strategie dvou až tří zastávek v boxech.

Diskuse k článku

Napsat komentář