Pátek v Singapuru: Ferrari a Red Bull za Mercedesem, Williams dole

První dva volné tréninky poskytly obrázek běžný pro tuto sezónu s tím rozdílem, že se podle všeho dost trápil tým Williams.

Zveřejněno 19. 09 2014 — Jan Pastorek

První dva volné tréninky poskytly obrázek běžný pro tuto sezónu, s tím rozdílem, že se podle všeho dost trápil tým Williams.

Mercedes (Hamilton 2./1. – Rosberg 3./13.)

Hamilton byl v pátek jasně nejrychlejší, ale srovnání s týmovým kolegou neproběhlo, protože Rosberg musel svoji kvalifikační simulaci ukončit kvůli Maldonadově nehodě. Britský pilot navíc nebyl s vozem úplně spokojený. „Nebyl, ale pracovali jsme na tom. Mezi prvním a druhým tréninkem jsme udělali nějaké změny a já nevím, jestli to bylo něco s tratí, ale například bylo mnohem těžší trefit vyvážení. Tento víkend se cítím dobře, ale Nico je také velmi rychlý, také red bully, nevíme, jak na tom budou, navíc Ferrari vypadá rychle, ale my se musíme soustředit jen na vlastní práci.“

Po přerušené kvalifikační simulaci se Rosberg rozhodl věnovat závodní simulaci. „Abychom se naučili víc pro závod, celkově to bylo OK. S degradací měkčích pneumatik to bude těžké, takže na tom ještě musíme zapracovat,“ dodal s tím, že v části rychlého kola, kterou stihl na měkčí směsi, se auto chovalo dobře.

Ferrari (Alonso 1./2. – Räikkönen 7./4.)

Alonso patřil celý den mezi nejrychlejší jezdce. „Pocity jsou víceméně obvyklé pro první den tréninků, protože jsme byli celkem konkurenceschopní v obou trénincích a prošli jsme si bez problémů náš program. Omezení rádiové komunikace naši práci moc neovlivnilo. Bylo to něco nového a jiného, nepovídali jsme si tolik jako obvykle. Ale celkově to tu byl dobrý první den.“

Také Räikkönen měl dobré dojmy. „Celkově to byl pozitivní den, i když je tu jako obvykle prostor pro zlepšení.“ Na konci prvního tréninku měl problémy s brzdami, ale v druhém tréninku jezdil znovu naplno. „Změny, které jsme udělali v nastavení, vylepšily chování vozu a na super měkkých pneumatikách mělo auto hodně přilnavosti,“ dodal.

Red Bull (Ricciardo 5./3. – Vettel 4./5.)

Vettelovi selhal na konci prvního tréninku motor a jeho výměna trvala dlouho, takže v tom druhém jezdil jen posledních deset minut. Jednalo se páteční motor na konci životnosti, šestou jednotku zatím Němec nepotřebuje. „Dopoledne to bylo dobré, ale odpoledne bylo těžší vyjet a hned v prvním kole všechno trefit. Dostali jsme se blízko, ale určitě jsem hned nedokázal dostat z pneumatik to nejlepší. Ale celkově jsem spokojený a jsem si jistý, že auto můžeme vylepšit. Zítra bychom měli být v dobré pozici,“ řekl.

Ricciardo si moc velké naděje na vítězství nedělá. „Když se na to podívám, tak myslím, že to vypadá dobře, ale myslím, že měli (mercedesy) v nádrži víc paliva. Pokud by dnes z vozu dostali maximum, byli by tak o půl sekundy vpředu. Pokud jsou tři desetiny skutečný rozdíl, tak je překonatelný a jsem celkem spokojený, ale bojovat s nimi bude hodně těžké a myslím, že bychom si měli dát za cíl druhou řadu.“

McLaren (Magnussen 11./6. – Button 8./7.)

Button odpoledne zkusil pár věcí s nastavením, které nepřinesly očekávaný efekt. „Ale aspoň víme, co máme udělat zítra, a když zvážíme vše, nevypadá to úplně špatně, hlavně ve srovnání s některými ostatními kolem nás. Co se týče rádiové komunikace, moc toho podle mě neubylo. Inženýrům zabránili, aby dirigovali jezdce, ale mě stejně nikdy neřídili během kola, abych byl rychlejší, takže pro mě osobně se moc nezměnilo.“ Příležitost pro McLaren vidí Button v tom, že dokáže být o hodně rychlejší na měkčí směsi pneumatik.

Magnussen si zatím netroufl odhadnout, co by mohl McLaren v Singapuru dokázat. „Těžko říct, jak na tom teď jsme, co se rychlosti týče, ale myslím, že by to mělo být OK. Pořád se snažíme vyhodnotit nový komplet a zjišťujeme, jak z něj dostat maximum.“

Force India (Pérez 10./8. – Hülkenberg 12./9.)

Hülkenberg měl pátek bez technických problémů, ale s vozem nebyl úplně spokojený. „Máme před sebou ještě dost práce, musíme se snažit vůz pochopit o trochu lépe a vyladit jeho vyvážení před kvalifikací. Zítřek bude o dostání větší výkonnosti z vozu,“ uvedl.

Pérez dodal: „Podle prvních náznaků to bude v kvalifikaci velmi vyrovnaná bitva. Musíme dál pracovat a najít pár dalších desetin, protože dobrá startovní pozice sehraje důležitou roli v závodě. V neděli to bude o správné strategii a šetření pneumatik.“

Toro Rosso (Kvjat 9./10. – Vergne 6./11.)

Vergne znovu potrápila technika, pátek přesto hodnotí pozitivně. „Jsem celkem spokojený, i když jsme měli v prvním tréninku problém, který omezil mé jezdění. Ale pocity byly dobré a já věřím, že máme pro tento víkend konkurenceschopné auto. Čas na kolo není moc reprezentativní, protože kromě toho, že jsem ztratil čas na trati, jsem neodjel perfektní kolo, ale rychlost v dlouhé jízdě vypadá celkem dobře. Teď uděláme obvyklou práci ve snaze vylepšit už teď ne špatnou výkonnost pro zítřek a nedělní závod.“

Také Kvjat vidí singapurský víkend nadějně. „Byly to dobré tréninky, výkony nebyly na konci špatné, ale cílem samozřejmě vždy je vyšší pozice. Obecně jsme celkem dobří v pátečních analýzách dat a vylepšování auta pro sobotu, takže své domácí úkoly určitě uděláme tím nejlepším způsobem a zítra budeme zpět v dobré formě a s rychlejším autem.“

Lotus (Grosjean 18./12. – Maldonado 14./14.)

Maldonado se postaral o největší incident prvního dne, když v druhém tréninku boural. „Byl jsem v druhém kole pneumatik a prostě mi to ujelo,“ popisoval. „Byla to chyba. Auto bylo moc nestabilní a já ho ztratil uprostřed zatáčky, byla tam zeď. Odjel jsem první kolo, které bylo moje nejlepší, a pak jsem boural. Prostě pneumatiky měly menší přilnavost. To se stává.“ Auto bylo tak poškozené, že mu Lotus musí dát nové šasi.

Sauber (Sutil 17./15. – Gutiérrez 16./16.)

Sutilovi v pátek nefungoval dobře ERS. „Kvůli omezené energii jsme v dlouhých jízdách měli menší výkon,“ vysvětloval. „Co se týče nových aerodynamických dílů, zatím je nemůžu hodnotit, ale inženýři analyzují dopady, jelikož jsme testovali víc úprav. Musíme pracovat na nastavení vozu, protože vyvážení zatím není ideální, a já si myslím, že ho určitě můžeme vylepšit.“

Gutiérrez ztratil hodně času v prvním tréninku kvůli problémů s řídící jednotkou. „Celkově jsem v druhém tréninku neměl ve voze dobré pocity. Věřím, že jsme udělali malý krok vpřed po stránce aerodynamiky. Nicméně na této trati není aerodynamika klíčová, a proto okamžitě nevidíme jasné přínosy. Ve zbytku víkendu nás čeká hodně práce.“

Williams (Massa 13./17. – Bottas 15./18.)

Po sérii závodů na předních pozicích to má Williams v Singapuru těžké. „Byl to velmi náročný den, protože se nám nedařilo najít vyvážení a přes noc to potřebujeme vyřešit, jinak to pro nás bude těžký víkend,“ přiznal Massa. „Mezi tréninky jsme viděli určité zlepšení, ale ve třetím tréninku se musíme zlepšit ještě víc, pokud máme mít kvalifikaci, která nás uspokojí. Věděli jsme, že tato trať nebude našemu vozu sedět jako minulé okruhy, ale udělali jsme hodně testů, které nám zítra pomůžou.“

Bottas slova svého týmového kolegy potvrdil. „Dnes to pro nás nebyl snadný den, protože jsme se od začátku trápili s vyvážením vozu, hlavně se zadní částí. Večer se musíme zaměřit hlavně na to, abychom z měkčí směsi dostali víc, protože vůči té tvrdé jsme získali jen půl sekundy, zatímco ostatní týmy až dvě sekundy. Nemyslím, že je naše dnešní pozice úplně reprezentativní, ale auto se tu určitě neřídilo stejně snadno jako poslední dobou, takže musíme tvrdě pracovat, abychom zrychlili.“

Marussia (Bianchi 19./19. – Chilton 22./20.)

Bianchi si všimnul dopadů omezené komunikace vysílačkou. „Myslím, že celkově to byl dobrý den. V prvním tréninku jsme neměli úplně správné nastavení, ale během přestávky jsme udělali změny a v druhém tréninku bylo auto vyváženější. Myslím, že jsme to vylepšení prokázali v jízdě na měkčí směsi,“ dodal.

Také Chilton dosahoval v průběhu dne pokroku, ale pak ho zradila technika. „V prvním tréninku jsem nebyl s nastavením moc spokojený a zdálo se, že máme před sebou hodně práce, ale jsem spokojený se zlepšením, kterého jsme dosáhli mezi tréninky. Ke konci druhého tréninku jsem byl s vozem spokojenější, ale najednou přišel problém s pohonnou jednotkou a já musel zastavit, abych ušetřil auto. Snad je to izolovaný problém, který dokážeme vyřešit, aniž by ovlivnil zbytek našeho víkendu.“

Caterham (Kobajaši 21./21. – Ericsson 20./22.)

Ericsson znal Singapur už z GP2, takže se ho nemusel učit. „V autě jsem se okamžitě cítil dobře,“ chválil. „Druhý trénink nebyl tak dobrý jako první, ale i tak jsme odjeli hodně kol, což je pro nás vždy důležité. Z pohledu výkonnosti jsme nebyli tak konkurenceschopní, jak bychom chtěli, na měkčí směsi jsem nedal dohromady kolo, takže to bylo zklamání, ale je to jen pátek, takže to není velký problém a máme čas to do zítřka vyřešit.“

Také Kobajaši před sebou vidí práci. „Naše auto tady v Singapuru musíme teprve pochopit, ale z tohoto víkendu mám dobrý pocit, je to trať, na které jezdím rád. Dopoledne jsem v prvním tréninku nebyl úplně spokojený s vyvážením vozu, a i když se auto mezi tréninky trochu zlepšilo, pořád to nestačí.“

Diskuse k článku

Napsat komentář