Pátek v Silverstonu: Za Mercedesem bojuje Ferrari s Red Bullem
První dva volné tréninky naznačily, že Williams asi nenaváže na výkonnost z Rakouska. Nároky na aerodynamiku vrací do hry Red Bull.
První dva volné tréninky naznačily, že Williams asi nenaváže na výkonnost z Rakouska. Nároky na aerodynamiku vrací do hry Red Bull.
Mercedes (Hamilton 2./1. místo – Rosberg 1./2.)
Hamilton byl v pátek nejrychlejší, ale protože mu v polovině druhého tréninku vypovědělo službu auto, neabsolvoval dlouhé jízdy. Říká, že podle Rosbergových dat si auto na závod nepřipraví, protože každý má jiný styl. “Auto se tu dnes chovalo dobře, ale bohužel jsem přišel o tu nejdůležitější část dne, když jsem odpoledne zastavil kvůli problému s motorem. Zatím jsme nezjistili, co to bylo za problém, ale na zbytek mého víkendu by to nemělo mít dopady. Je to opravdu těžké, ale bude to OK. Nevím, proč se tolik věcí děje s mým vozem. Opravíme to, ale opravdu jsem potřeboval dlouhou jízdu. Teď nevím, jak se bude auto chovat v závodě.“
Rosberg měl opačné pocity. „Byl to velmi produktivní den a auto se chovalo skvěle, takže si pro zbytek víkendu věřím. Zdá se, že jsme tu velmi rychlí, a moje dlouhá jízda na konci odpoledne byla velmi dobrá. Není dobrou zprávou, že měl Lewis problémy se spolehlivostí a já doufám, že to pro zbytek víkendu vyřešíme.”
Ferrari (Alonso 3./3. – Räikkönen 5./9.)
Räikkönen měl znovu problémy s nastavením. „Dopoledne to šlo v prvním tréninku celkem dobře. Drželi jsme se standardního programu, včetně analýzy chování auta na tvrdých pneumatikách, měli jsme jen pár problémů s trakcí na některých místech trati a trochu nedotáčivosti v rychlých zatáčkách. V druhém tréninku jsme udělali pár malých změn, které nefungovaly, a auto se už nechovalo stejně. Dát dohromady dobré kolo bylo opravdu těžké, takže jsme se vrátili k dopolednímu nastavení, ale bohužel jsme měli stejné problémy. Teď musíme zjistit, co se stalo mezi tréninky, i když si myslím, že částečně za to můžou podmínky na trati a nárazy větru, které dnes byly velmi silné. Jsem si jistý, že nám studium dat dá informace, které potřebujeme, abychom se co nejlépe připravili na zítra.“
Fernando Alonso označil svůj pátek za běžný, během kterého testoval nové díly a pracoval na nastavení, zatímco odpoledne se věnoval pneumatikám. „Neměli jsme žádné problémy s opotřebením nebo drolením měkčí směsi, zatímco na korektní vyhodnocení tvrdé směsi si budeme muset počkat do dlouhé jízdy. Zatím můžu říct, že je těžké ji zahřát. Teď musíme jako obvykle analyzovat vše a pochopit, jak směsi použít zítra, i když pokud bude pršet, jak říká předpověď, tak dnešní data budou mnohem užitečnější pro závod. Tady vždy fouká silný vítr a v některých zatáčkách pomáhá, zatímco v jiných škodí, ale je to stejné pro všechny. Teď si můžeme jen počkat, jak se to vyvine.“
Red Bull Racing (Ricciardo 4./4. – Vettel 6./5.)
Jezdci rakouské stáje po pátku konstatovali, že se propad z domácího závodu neopakuje. „Auto se dnes chovalo určitě lépe ve středně rychlých a rychlých zatáčkách,“ hodnotil Ricciardo. „Byli jsme tu zpět v naší nejlepší formě a myslím, že Rakousko bylo jednorázovou záležitostí. V rychlých sekcích se chová dobře. V Copse je to hodně zábavné, jezdíme tam na sedmičku.“
Australanův týmový kolega Vettel ale vidí především další práci. „Potřebujeme se ještě zlepšit. Dnes tu bylo dost větrno, což nám to moc neusnadnilo, bylo to slušné. Mercedes má náskok, ale za ním je to opravdu vyrovnané. Ferrari dnes bylo také celkem rychlé. První řada je samozřejmě obsazená, nebo se to tak alespoň vypadá, ale dál je to podle mě celkem vyrovnané.“
Williams (Massa 17./11. – Bottas -/6. – Wolffová 21./-)
Bottas sice musel dopoledne půjčit auto Wolffové, ale o nic nepřišel, protože mu selhal motor. „Druhý trénink byl z naší strany OK, byl dobrý. Zítra nás čeká ještě hodně práci, v těchto větrných podmínkách není snadné nastavit auto. Cokoliv zítra dokážeme zlepšit, bude velkou pomocí, protože kvalifikace bude zítra vyrovnaná,“ uvedl.
Felipe Massa dopoledne boural po chybě. „Dostal jsem kolo na umělý trávník a bylo to, trénink skončil. V důsledku toho jsem ztratil čas také v druhém tréninku a měli jsme problémy s vyvážením vozu, ale pokročili jsme. Zítra by to mělo být lepší, ale jsme pozadu vůči našemu plánu,“ řekl
McLaren (Button 7./7. – Magnussen 10./8.)
„Naše auto se dnes chovalo OK, ale pořád se snažíme najít správné vyvážení do rychlých pasáží,“ hodnotil Button. „Trápí nás nedotáčivost, snažíme se dostat víc z předku vozu. Je to tu těžké, protože hodně fouká vítr a letošní auta mají méně přítlaku než dřív, takže jsou křídla velmi důležitá. Když je hodně ovlivní vítr, je velmi těžké získat produktivní data při srovnávacích testech. Nicméně byl to dobrý den.“
Magnussen dodal: „Myslím, že by naše auto asi bylo konkurenceschopnější na pomalejší trati, ale zatím to nevypadá úplně špatně. Nezdá se, že bychom byli méně konkurenceschopní než v Rakousku minulý měsíc. Po dnešku je pořád těžké hodnotit rychlost Williamsu, ale asi budeme bojovat s force indiemi. Tento víkend bychom mohli získat body, takže bude velmi důležité dostat z vozu maximum.“
Toro Rosso (Vergne 9./10. – Kvjat 8./12.)
Vergne si odpoledne prožil horkou chvilku, když se mu v první zatáčce uvolnilo přední kolo. „Kromě toho incidentu na konci druhého tréninku to byl dobrý den. Výkonnost v krátké jízdě ani zdaleka není taková, jakou bychom chtěli, ale dlouhá jízda se zdá být celkem dobrá. Pokud se nám podaří trochu zrychlit v krátkých jízdách, myslím, že bude zbytek víkendu vypadat povzbudivě. Není to jako poslední víkend v Rakousku, kdy jsme vypadali silně už v pátek. Takže máme práci, abychom zjistili, jak zrychlit. Snad to bude zítra lepší.“
Kvjat měl podle svých slov normální den. „Co se týče vyvážení vozu, dnes jsem nebyl úplně spokojený, takže jako obvykle se večer podíváme na všechna data a najdeme způsob, jak se zítra zlepšit,“ dodal.
Sauber (Sutil -/18. – Gutiérrez 13./13. – Van der Garde 15./-)
Místo Sutila jezdil dopoledne Van der Garde. Odpoledne německý závodník ztracený čas nedohnal. „Dnes jsem nemohl moc jezdit, protože jsem musel vynechat první trénink. V odpoledním tréninku jsem měl potíže se ve voze cítit dobře. Nastavení nebylo ideální, a proto auto nereagovalo tak, jak jsme doufali. Něco jsme změnili, ale reakce nebyla taková, jakou jsme chtěli. Potřebujeme analyzovat data, abychom zjistili, co to bylo za problém.“
Naopak Gutiérrezovi se dařilo. „Celkově to byl pozitivní den a myslím, že jdeme správným směrem. Agresivně pracujeme na vlastnostech nastavení, to je cesta, jak najít něco nového a prozkoumat příležitosti. Dopoledne jsme se trápili s určitými změnami nastavení, ale snažíme se najít kompromis. Navíc potřebujeme získat stabilitu při brzdění.“
Lotus (Grosjean 12./15. – Maldonado 22./14.)
Maldonado ztratil celý první trénink kvůli poruše pohonné jednotky. „Všichni odvedli fantastickou práci při výměně za novou jednotku a odpoledne jsme dokázali dobře pokročit. Do zítřka máme s inženýry hodně práce. Věřím, že z auta zítra dostaneme víc, takže se jako vždy budeme maximálně snažit.“
Grosjean se vydal špatnou cestou v nastavení vozu. „Čeká nás ještě hodně práce a svým způsobem jsem byl s vozem spokojenější dopoledne. Odpoledne jsme vyzkoušeli mnoho různých nastavení, abychom vylepšili aerodynamickou platformu, vrátili jsme se k něčemu, co jsme používali dřív. Musíme si toho ještě dost projít na poradě, máme před sebou tvrdou práci, abychom pochopili, kde můžeme dosáhnout zisků.“
Force India (Pérez 11./16. – Hülkenberg -/17. – Juncadella 14./-)
Pérez neměl ideální pátek. „Byl to pro nás celkem náročný den a trochu zaostáváme za svým plánem. V obou trénincích jsme se trápili s vyvážením, a to znamenalo, že jsme z vozu nemohli dostat všechnu rychlost. Věděli jsme, že to kvůli jejímu profilu bude pro nás těžká trať, a večer budeme muset přehodnotit nastavení, abychom našli pár dalších desetin, které nás vrátí do skupiny, do které patříme.“
Kvůli Juncadellovi měl Hülkenberg jen jeden trénink. „Byl to pro mě cekem normální trénink, ale večer musíme situaci lépe analyzovat, abychom udělali správné závěry pro zítřek. Je to obvyklý úkol pochopit pneumatiky a vylepšit vyvážení, abychom byli v lepší pozici.“
Marussia (Bianchi 16./19. – Chilton 18./21.)
Bianchiho na delší dobu zdržely technické potíže. „Navzdory problémům, které jsme měli, a ztracenému času, jsem velmi potěšený, že jsme se nakonec v druhém tréninku dostali na trať a jen s malou prací na nastavení se zdá, že máme s vozem dobrý výchozí bod. Pro zbytek víkendu musíme vylepšit hodně věcí, ale z Maxova času na trati máme dobrá data. Třetí trénink pro nás bude zítra rušný, abychom se připravili na kvalifikaci a také si potvrdili směr s nastavením.“
Chilton jezdil bez problémů. „Jsou tu věci, u kterých víme, že je můžeme ještě zlepšit, takže maximálně využijeme data, která jsme dnes získali, abychom zjistili, jak můžeme ještě zrychlit.“
Caterham (Kobajaši -/20. – Ericsson 19./22. – Frijns 20./-)
Ericsson si první trénink zkrátil chybou, když zůstal stát po smyku. Ani odpoledne nemělo hladký průběh. „Ve třetí jízdě jsem měl mechanický problém, kvůli kterému jsem ztratil výkon a musel jsem se stáhnout do starých boxů. Musíme pořádně vyhodnotit, co se stalo, a projít si večer data, pak se musíme dál zlepšovat do kvalifikace a závodu.“
Kobajaši musel dopoledne přenechat své auto Frijnsovi. „Když jsem vynechal první trénink, bylo důležité v tom druhém odjet co nejvíc kol, což se nám s 31 koly podařilo a v tréninku jsme dosáhli dobrého pokroku.“
Diskuse k článku