Pátek v Austinu: Prořídlému poli vévodí Mercedes

V obou volných trénincích patřila první příčka Hamiltonovi, Rosberg skončil druhý. V monopostu Toro Rosso se předvedl i mladý Max Verstappen.

1 Zveřejněno 31. 10 2014 — Michal Mikoláš

V obou volných trénincích patřila první příčka Hamiltonovi, Rosberg skončil druhý. V monopostu Toro Rosso se předvedl i mladý Max Verstappen.

Mercedes (Hamilton 1./1. místo – Rosberg 2./2.)

Lewis Hamilton sice v obou trénincích zajel nejrychlejší čas, v odpoledních jízdách ho ovšem na dvacet minut vyřadily technické problémy. Lídr šampionátu své příznivce uklidňuje: „Na podlaze byla tekutina. Něco prostě uniklo, ale nemyslím si, že jde o něco vážného. Není to samozřejmě nic pozitivního. Nico ovšem dokázal odjet mnoho kol. Bude tu velmi rychlý, ale na bitvu se těším. V průběhu víkendu nás čeká hodně bitev, ale tahle by měla být nejtěsnější,“ tuší Hamilton.

Nico Rosberg kolegu v trénincích nepředčil, ale věří, že v kvalifikaci a v závodě to bude o něčem jiném. Údajně ví o tom, v jakých oblastech může přidat. „Je to velmi těsné, pouze tři tisíciny, ale mám je v kapse, vím, kde jsou. Využiji toho v sobotu a v neděli. Jsem optimistou, myslím, že spolu svedeme dobrou bitvu,“ těší se Rosberg.

Ferrari (Alonso 6./3. – Räikkönen 12./6.)

Fernando Alonso fanoušky připravuje na možnost, že letošní Velká cena USA se bude od předešlých ročníků lišit. Alonso se vyjádřil i k takzvanému virtuálnímu safety caru. „Pravděpodobnost dvou pitstopů v závodě vytváří více strategických alternativ. Dnes jsme také vyzkoušeli systém virtuálního safety caru a myslím, že napoprvé to šlo dobře. Stále ještě zbývá spousta práce, ale všichni jezdci se shodují na tom, že je to dobrá věc, jen si na to musíme zvyknout,“ ví Alonso.

Kimi Räikkönen nebyl v prvním tréninku spokojen s nastavením vozu, a tak zajel až dvanáctý čas. Ve druhém se jeho situace přeci jen zlepšila. „Řekl bych, že kdyby mě nezdržel provoz na trati, mohlo to být i lepší. Před kvalifikací ještě máme hodně věcí na práci, ale zlepšení mezi tréninky naznačuje, že máme potenciál,“ řekl Räikkönen.

McLaren (Button 3./9. – Magnussen 5./8.)

Tým z Wokingu je ke konci sezony zřejmě v dobré formě a je pravděpodobné, že v Austinu tomu nebude jinak. Jenson Button nemá příliš rád jízdu za větru, a tak si tréninky příliš neužil. Rovněž potřeba často kontrolovat kontrolky na volantu při jízdě za virtuálním safety carem se mu příliš nezamlouvá. „No a co se týče penalizace za výměnu převodovky, zadělala nám na obtížný víkend. Tahle trať není na předjíždění zrovna nejlepší, ale uděláme, co budeme moci,“ slibuje Button.

Kevin Magnussen, který se v Austinu projel poprvé, má na okruh poněkud odlišný názor. „Je to moje první návštěva na Okruhu Amerik. Je to dobrá trať. Má unikátní první zatáčku a rychlá pasáž v prvním sektoru je zajímavá. Myslím, že předjíždění tu je možné, takže doufám, že nás čeká zábavný závod,“ nechal se slyšet dánský pilot.

Williams (Nasr 8./nejel – Massa 11./5. – Bottas nejel/11.)

Valtteri Bottas musel v prvním tréninku půjčit vůz Felipemu Nasrovi, který se v monopostu Williamsu ocitl poprvé od Barcelony. „Od té doby, co jsem ve voze seděl naposledy, se to hodně zlepšilo. Přilnavost je výrazně lepší a auto se celkově lépe řídí,“ pochvaluje si Nasr. Bottas přiznává, že kvůli poryvům větru nedokázal z vozu dostat maximum. „Osobně si myslím, že ve třetím tréninku dokážeme zajíždět lepší časy a budeme mít větší šanci přiblížit se limitu,“ doufá Fin.

Také Felipe Massa prozradil, že větrné počasí týmu zkomplikovalo práci. „Je dost možné, že počasí se v sobotu a v neděli změní, takže budeme muset správně odhadnout nastavení. Mám z chování vozu dobrý pocit a zdá se, že nám rychlost nechybí,“ řekl Massa.

Toro Rosso (Kvjat 4./7. – Verstappen 10./nejel – Vergne nejel/13.)

Daniil Kvjat i v Austinu ukazuje, že jeho silnou stránkou je rychlost na jedno kolo. Ruský závodník volné tréninky označil jako standardní. „Musíme poznat jednotlivá specifika úkolu a stejně jako na každé jiné trati je potřeba vymyslet optimální nastavení. To je náš domácí úkol. Obvykle se nám v téhle oblasti daří,“ věří Kvjat.

O druhý vůz Toro Rosso se dělil Max Verstappen s Jeanem-Ericem Vergnem. Verstappen se projel ráno, Vergne odpoledne. „Každopádně tu nejsem kvůli časům na kolo, ale abych získal sebedůvěru za volantem a před příští sezonou se toho naučil co nejvíce. V současnosti nemusím hledat limity, na to bude času dost,“ řekl Verstappen. Vergne si páteční jízdy pochvaloval a věří, že z Austinu pojede s dobrým výsledkem v kapse.

Red Bull (Vettel 7./18. – Ricciardo 17./4.)

Úřadující mistři světa nemají v Austinu na růžích ustláno. Oba piloti se potýkali s problémy, které se promítly na objemu nasbíraných dat. „Ráno jsme toho moc nenajezdili, ale ve druhém volném tréninku jsme se prokousali až do první pětky. Naše rychlost při jízdě v delších úsecích vypadala docela dobře, takže myslím, že odpoledne bylo velmi povedené,“ prohlásil Ricciardo.

Sebastian Vettel dobře ví, že jeho vystoupení v USA bude výrazně ovlivněno penalizací za výměnu motoru. „Byly to neobvyklé tréninky, neboť jsme se soustředili čistě na neděli. Ráno jsme měli potíže s převodovkou, což nás stálo čas,“ prozradil Vettel.

Force India (Hülkenberg 9./10. – Pérez 15./14.)

Nico Hülkenberg si páteční jízdy užil. Splnily jeho očekávání. A jako fanoušek oblíbeného svátku Halloween doufá, že jakožto vzorný koledník dostane slušné umístění v kvalifikaci. „Budeme muset vyladit nastavení, ale to se stává i po těchto bezproblémových pátcích. Dnes slavíme Halloween, a tak doufám, že kvalifikace bude sladká,“ řekl Hülkenberg.

Sergio Pérez naznačuje, že tréninky dopadly podle představ. „Musíme přes noc ještě dost zapracovat na nastavení, aby se nám podařilo vymáčknout z obou směsí gum maximum. Jsem optimista, ačkoliv dnešní časy neukazují, jak na tom doopravdy jsme. Body se ale rozdávají až v neděli, a podle toho uvažuji,“ prozradil Pérez.

Sauber (Sutil 14./16. – Gutiérrez 16./17.)

Adrian Sutil byl při hodnocení tréninků poměrně stručný. „Byl to normální pátek. Splnili jsme program bez potíží. Vyzkoušeli jsme několik druhů nastavení i obě směsi. Zítra se pokusíme zlepšit,“ slibuje Sutil.

Esteban Gutiérrez se ve svém vyjádření k pátečním jízdám věnoval mimo jiné pneumatikám. „Celkově pracují dobře. Měkčí směs se opotřebovává rychleji než střední. Zdá se ale, že obě směsi se na tuto trať hodí,“ všiml si Gutiérrez.

Lotus (Maldonado 13./15. – Grosjean 18./12.)

Romain Grosjean jel ráno s nosem odpovídajícím pravidlům pro příští rok. „Odpoledne nám zase zkomplikoval práci silný vítr. Naše pozice nakonec nebyla tak špatná, než na co jsme letos zvyklí. Je několik oblastí, ve kterých se ještě můžeme zlepšit,“ řekl Grosjean.

Pastor Maldonado má okruh v Americe rád. „Je skvělé vrátit se do Austinu, je to fantastická trať. Máme za sebou obvyklý páteční program a dost jsme se toho naučili. Já i Romain jsme zjistili, že je vůz poměrně složitě ovladatelný. Očekáváme ale, že zítra to bude lepší,“ prohlásil Maldonado.

Diskuse k článku

Napsat komentář