Očima inženýra – co musí umět nejlepší piloti?

Jaké je řídit formuli jedna z pohledu jezdce už víme. Ve druhém článku z tohoto miniseriálu se společně se závodním inženýrem Force India Tomem McCulloughem podíváme na problematiku techniky jízdy v moderním voze formule 1 a k tomu potřebné dovednosti pilota právě z pohledu muže na boxové zídce. Tom McCullough v rozhovoru s Jamesem Allenem dá také nahlédnout…

Štítky: Force India Tom McCullough Zveřejněno 15. 01 2016 — Josef Nekvinda

Jaké je řídit formuli jedna z pohledu jezdce už víme. Ve druhém článku z tohoto miniseriálu se společně se závodním inženýrem Force India Tomem McCulloughem podíváme na problematiku techniky jízdy v moderním voze formule 1 a k tomu potřebné dovednosti pilota právě z pohledu muže na boxové zídce. Tom McCullough v rozhovoru s Jamesem Allenem dá také nahlédnout za oponu toho, co dělá z dobrého pilota výjimečného a vysvětlí, jaké jsou hlavní požadavky týmů při hledání vhodného kandidáta.

Jak jsme již psali v minulém díle, formule 1 je unikátní v tom, že se jedná o sport, kde prakticky nenarazíte na žádného trenéra. Jednoduše proto, že jsou tito sportovci mistry ve svém oboru a těžko byste tak hledali zkušenější a povolanější osoby, které by tuto funkci mohli zastávat. Nejblíže ale této postavě mají týmoví inženýři, kteří se vžívají do role takového fotbalového manažera či tenisového trenéra. Jsou to lidé, kteří chodí po tenkém ledě mezi technickými aspekty vozu a samotnými piloty.

Jejich největší pracovní náplní je analyzovat data o výkonech pilotů. Mají proto ten nejlepší přehled o dovednostech závodníka než kdokoli jiný z padoku. Právě oni dokáží oddělit zrno od plev. Jak Tom McCullough z perspektivy inženýra vysvětluje, existuje několik klíčových hledisek, ze kterých lze rozpoznat opravdu talentovaného pilota. „Hledáme piloty, kteří dokáží naslouchat tomu, co jim sdělujeme a pak se vrátit se správnými otázkami,“ začíná McCullough.

„Pilot musí být mentálně vyspělý a zvládat nejen základní úkony, ale i další složitější operace. To jsou pak ti, co mohou skutečně vyniknout. Mnoho současných pilotů dokáže řídit auto opravdu rychle, ale není mnoho těch, kteří by si v průběhu víkendu dokázali konzistentně poradit s obtížnými podmínkami tak, aby dostali z auta maximum,“ pokračuje inženýr Force Indie.

Co ale zahrnuje to, aby pilot mohl být skutečně rychlý? Koneckonců závodníci mají k dispozici stejné ovládací prvky. Samozřejmě nebereme v potaz motorové a technické vybavení napříč týmy. Ale co tedy dělají ti skutečně nejlepší závodníci jinak? „Mají víceméně stejné podmínky, ale rozdíl je v jejich zásazích do manipulace s vozem. V podstatě záleží na tom, jak naloží se svými schopnostmi, aby se dostali co nejrychleji přes zatáčku.

Když se auto blíží k zatáčce, je jen na pilotovi, jak moc se při nájezdu do ní opře do brzdového pedálu, jak moc otočí volantem, kdy začne přidávat plyn. To, jak silně zmáčkne brzdový pedál ovlivňuje následnou manipulaci s vozem, kdy se auto může úplně roztočit. To, jak rychle budete otáčet volantem, má zase vliv na polohu těžiště vozu. Je to vše o míře zásahů pilota,“ uvádí McCullough.

Ovládat tyto aspekty řízení vozu formule 1 McCullough nazývá vrcholným balancováním, chcete-li žonglováním s více smyslovými prvky najednou, které musí být vyhodnoceny závodníkem ve zlomku vteřiny, aby bylo možné v apexu vyvinout nejvyšší možnou rychlost. Proto s ohledem na množství ovládacích prvků v samotném voze není divu, že se piloti snaží vyvrátit bagatelizaci jejich podílu na řízení moderní formule. Navíc stále přicházejí změny v pravidlech, které mění nároky i na samotného pilota.

„Pokaždé, když přichází obměny v pravidlech, jsou to menší nebo vetší změny i pro piloty. Se současnými vozy, při tomto výkonu a točivém momentu, je hlavní výzvou práce s pneumatikami. Několikrát jsme v testech viděli a stále vídáme, že se piloti snadno roztočí, a to se zkrátka se starými osmiválcovými motory, které neměly takový točivý moment, nestávalo,“ tvrdí inženýr Force Indie.

McCulloughova myšlenka důslednosti je prý hlavním klíčem k úspěchu a dělá pilota opravdovým mistrem. „Všechno je to o získávání zkušeností, na čemž pak můžete stavět v každém závodě. S piloty pracujeme tak, aby si při odchodu z okruhu s sebou odnesli nějaký nový poznatek či zkušenost. Ať už se poučí z povedených nebo špatných věcí, které se jim přihodily, je pro jejich další růst důležité, aby pochopili, proč se tak stalo, jinak budou opakovat stále tu samou chybu,“ popisuje dále McCullough.

Na spojitost mezi zkušenostmi a mentálními přípravami se v rámci konzistentních výkonů pilota ještě nedávno nebral až tak velký ohled. „Formule 1 na to přišla celkem pozdě, že je důležité trénovat i lidskou mysl. Nejen samotné řízení, ale i stav a uvědomění pilota hraje prim,“ říká zkušený inženýr a dodává, že důležitou schopností pilota je taktéž pochopení fungování pneumatik.

To je klíčová dovednost, kterou závodník potřebuje ovládat zejména v kvalifikacích, kde je důležité správné zahřátí pneumatik tak, aby se maximalizovala jejich přilnavost. I tady ale piloti balancují na tenké hraně. Přehřátí přilnavý účinek gum totiž taktéž snižuje.

V samotném závodě už ale na tomto aspektu tolik nezáleží, protože obecně je kvůli vysokému počtu kol přilnavost nižší. Jak ale McCullough dodává, spousta pilotů je proto rychlejší v neděli než v sobotu, protože v kvalifikačním režimu jednoduše nedokáží správně pracovat s pneumatikami.

Abychom to tedy nějakým způsobem rozumně sumarizovali, pak podle inženýra Force Indie jsou nejdůležitějšími vlastnostmi adaptace, samozřejmě rychlost, duševní vyrovnanost, schopnost naslouchat, umět pokládat správné otázky a také mít přirozený cit pro řízení auta. Pakliže se někdo takový objeví, působí na inženýry jako červený šátek na býka. Neboli takový typ zboží je žádaný. A pak, že řídit formuli 1 je jednoduché…

Piloti jsou vždy pečlivě vybíráni

Než piloti usednou do monopostu F1, jsou vždy pečlivě monitorováni závodními inženýry

Diskuse k článku

Napsat komentář