Nekritizovat! Red Bull inspiroval FIA. Nová pravidla obsahují doložku o slušnosti

Definitivní verze pravidel pro sezony 2017 až 2020 se ještě pořádně neusadila, ale už teď vyplývají na povrch zajímavé detaily. Proč trvalo tak dlouho, než se dosáhlo dohody ohledně v podstatě povinnosti dodávat pohonné jednotky? Analytik Adam Cooper se snažil najít odpověď. Podstatou dohody je, že každý tým, který nemá platnou smlouvu o dodávání motorů…

Štítky: Pravidla Zveřejněno 5. 05 2016 — Marie Tomšíková

Definitivní verze pravidel pro sezony 2017 až 2020 se ještě pořádně neusadila, ale už teď vyplývají na povrch zajímavé detaily. Proč trvalo tak dlouho, než se dosáhlo dohody ohledně v podstatě povinnosti dodávat pohonné jednotky? Analytik Adam Cooper se snažil najít odpověď.

Podstatou dohody je, že každý tým, který nemá platnou smlouvu o dodávání motorů pro následující sezonu, může přijít za FIA. Týmu bude přidělen dodavatel, který má na starosti nejmenší počet stájí. Pokud by došlo na případ, že dva výrobci dostávají motor pouze jednomu týmu, tak situace se vyřeší například hlasováním.

Tento nový dodatek k pravidlům znázorňuje, jak složité situace mohou nastat. FIA ve skutečnosti působí jako zprostředkovatel obchodní dohody mezi týmem a dodavatelem pohonné jednotky. Vyhlídky donutily výrobce, aby si prosadily doložky, které jim budou “krýt záda”.

Jednou z nich je, že dotyčný tým musí souhlasit s tím, že svého přiděleného dodavatele nebude veřejně kritizovat a naopak. Dodatek je s nadsázkou nazýván “doložka Red Bull”. V podstatě odkazuje na pikantní kauzu Red Bull – Renault z loňské sezony. Přesné znění je následující:

“Nový zákaznický tým a dodavatel motorů nesmí a bude se snažit, aby i jeho dceřiné společnosti nebo jejich příslušní pracovníci, vedoucí a akcionáři neprováděli jakoukoliv akci, opomíjení, klamné, zavádějící nebo pohrdavé či negativní komentáře, které by přímo zranili, poškodili nebo vytvořili špatnou pověst na veřejnosti, dobrou vůli, jméno nebo obraz druhého účastníka smlouvy o dodávce.”

Je logické, že tým, který by dostal motor tímto způsobem, by ke svému novému dodavateli přistupoval ohleduplně. Ale musíme si počkat, jak toto chaotické pravidlo bude interpretováno v praxi.

V podobném duchu se nese i další klauzule, která se zaměřuje na vlastníky týmů. V podstatě říká, že výrobci nemusí dodávat týmům motor, pokud akcionáři nebo ředitelé stáje mají špatnou minulost, která by mohla poškodit dobré PR dodavatele.

“Nový zákaznický tým a jeho vedoucí pracovníci, ředitelé nebo prospěšní akcionáři nového zákazníka by neměli být nikdy registrováni nebo zahrnuti v oficiálních sankčních seznamech EU nebo USA, odsouzeni vládou nebo vládní agenturou za jakýkoliv trestný čin v souvislosti s podvody, praní špinavých peněz, vydírání, terorismem. Dále by na ně neměl být uvalen konkurz. Podobné činnosti také poškozují pověst výrobce pohonné jednotky. Toto ustanovení se vztahuje i na výrobce pohonných jednotek.”

Dohoda také myslí na případy, kdy zákazník používá neznačkový motor. Jiná situace nastane, když se přidá třetí strana (podobně jako partnerství Red Bull a TAG Heuer). V tomto případě se výrobce může zúčasnit jednání.

Nikdo nemůže nutit výrobce, aby dodával motory týmu, který je ve vlastnictví soupeře automobilky. Zákazníkovi také není povoleno podepsat smlouvu se sponzorem (konkrétně automobilovou značkou), který se nelíbí dodavateli. Podobně jako dohoda Red Bull a Aston Martin.

Jasná pravidla platí také pro zaplacení motoru. Platby by měly přicházet mnohem dříve, než je běžnou praxí. FIA stanovila následující harmonogram:

25% v den podpisu smlouvy
25% nejpozději do 30. října
30% před začátkem sezony
20% před pátým závodem sezony

Čtete dále: Nová pravidla stanovena – motory pro všechny a levně!

Nová pravidla ohledně dodávek motorů obsahují opravdu zajímavé části

Nová pravidla ohledně dodávek motorů obsahují opravdu zajímavé části

Diskuse k článku

Napsat komentář