Navzdory titulu byl loni Mercedes v žebříčku odměn až třetí za Ferrari a Red Bullem
Konečné rozdělení odměn za loňskou sezónu znovu ukázalo na nerovnost, která ve formuli 1 panuje.
Konečné rozdělení odměn za loňskou sezónu znovu ukázalo na nerovnost, která ve formuli 1 panuje.
Týmy formule 1 dostávají za svoji účast a výsledky peníze od majitelů soutěže ze dvou pilířů.
Ten první odráží výsledky v šampionátu a odměny jsou stanoveny procentuálně, první dostává 19 %, druhý 16 %, třetí 13 % a tak dále. Celkově procentuální klíč vypadá následovně: 19-16-13-11-10-9-7-6-5-4. Do tohoto pilíře majitelé F1 vždy vloží 50 procent příjmů soutěže za daný rok. Za loňskou sezónu se tak podle uvedeného procentuálního klíče přerozdělilo mezi týmy 635 miliónů dolarů.
Pak je tu ale ještě druhý pilíř, ve kterém bylo loni 250 miliónů dolarů a ze kterého dostávají peníze jen někteří. Historicky vznikl tak, že si Ecclestone chtěl pojistit účast významných týmů – Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes a Williams. S nimi uzavřel individuální dohody, které odrážejí historický význam stáje a její předchozí výsledky.
Největší podíl z druhého pilíře tak bere Ferrari. Druhý největší díl dostal Red Bull, pomohly mu k němu čtyři tituly z let 2010 až 2013. Nejméně dostal Williams, zatímco Mercedes obdržel stejnou částku jako McLaren, i když získal titul. Mercedes má v dohodě s Ecclestonem navýšení částky z druhého pilíře na úroveň Red Bullu až v případě zisku druhého titulu.
Autosport pak všechny tyto částky dal dohromady a vyšlo najevo, že Ferrari dostalo za loňskou sezónu znovu nejvíc peněz ze všech týmů, i když v šampionátu skončilo až čtvrté. Druhá největší částka putovala k Red Bullu, který byl druhý, zatímco vítězný Mercedes je v tabulce odměn až třetí.
Odměny týmů F1 za rok 2014
Tým | 1. pilíř (mil. USD) | 2. pilíř (mil. USD) | Odměny celkem (mil. USD) | Pozice v šampionátu |
---|---|---|---|---|
Ferrari | 67 | 97 | 164 | 4. |
Red Bull | 82 | 74 | 156 | 2. |
Mercedes | 92 | 34 | 126 | 1. |
McLaren | 63 | 34 | 98 | 5. |
Williams | 73 | 10 | 83 | 3. |
F. India | 60 | - | 60 | 6. |
Toro Rosso | 54 | - | 54 | 7. |
Lotus | 51 | - | 51 | 8. |
Marussia | 48 | - | 48 | 9. |
Sauber | 44 | - | 44 | 10. |
Diskuse k článku