Může za ztrátu Ferrari přísnější kontrola spotřeby paliva?

V Barceloně se odehrál zajímavý příběh, který podle některých expertů vysvětluje relativní propad výkonnosti Ferrari.

Štítky: Ferrari Pravidla Zveřejněno 13. 05 2015 — Jan Pastorek

V Barceloně se odehrál zajímavý příběh, který podle některých expertů vysvětluje relativní propad výkonnosti Ferrari.

Už od zimních testů se spekulovalo o tom, že některé týmy zřejmě obcházejí pravidlo, jenž omezuje průtok paliva na 100 kilogramů za hodinu. Průtok měřil senzor v nádrži, takže bylo teoreticky možné dál v palivovém systému palivo kumulovat pro dočasné zvýšení výkonu při akceleraci ze začátek.

Proto FIA už na začátku sezóny týmům nařídila, aby nejpozději v Číně vybavily své vozy dalšími senzory, které měří tlak v palivovém systému na dalších místech. To však na první pohled dopady na rozložení sil nemělo.

V sobotu ve Španělsku pak náhle došlo k dalšímu zpřísnění kontrol v této oblasti. FIA týmům ohlásila, že tlak v palivové soustavě musí neustále odpovídat průtoku paliva 90 až 100 kg za hodinu. A Ferrari v závodě utrpělo letošní největší ztrátu na Mercedes.

Přitom Scuderia svůj vůz vylepšila a při nejhorším měl rozdíl zůstat stejný. Podle Auto Motor und Sport vyprovokoval poslední zásah FIA v oblasti spotřeby paliva Mercedes, v jehož voze zaznamenaly senzory tlaku paliva (za senzorem průtoku) v první části kvalifikace maxima, která odpovídala většímu momentálnímu průtoku, než je 100 kg za hodinu. Technici německé stáje to ale FIA dokázali vysvětlit tak (zřejmě jako technický problém), že nepřišel trest.

Ale potvrdilo se tím původní podezření, že je možné v palivové soustavě za nádrží hromadit palivo ve chvílích nižší zátěže s cílem ho využít ve chvílích vyšší zátěže. FIA proto přispěchala se zmíněným novým zařízením, které průtok omezilo i zespoda.

V paddocku se pak spekulovalo o tom, že právě toto omezení způsobilo ztrátu Ferrari. Maranellský monopost nejvíce ztrácel v posledním sektoru Katalánského okruhu, kde jsou pomalé zatáčky a kde je důležitá akcelerace, při níž si Ferrari údajně pomáhalo krátkodobě vyšší spotřebou paliva.

Někteří experti zastávají názor, že Mercedes neuměl tento trik využít stejně dobře jako Ferrari, a proto na něj ve svém voze během kvalifikace upozornil FIA, aby vyvolal zákrok v podobě nového omezení a přísnější kontroly.

 

Diskuse k článku

Napsat komentář