Mosley: Bianchi zřejmě nezpomalil, jak vyžadují pravidla

Bývalý prezident FIA Max Mosley je přesvědčený, že pořadatelé závodu nijak nepochybili při nehodě Julesa Bianchiho v Suzuce.

8 Štítky: FIA Jules Bianchi Max Mosley Zveřejněno 6. 10 2014 — Jan Pastorek

Bývalý prezident FIA Max Mosley je přesvědčený, že pořadatelé závodu nijak nepochybili při nehodě Julesa Bianchiho v Suzuce.

Po nedělní nehodě francouzského pilota se ozývají mnozí s různými názory na to, co mělo být jinak, aby k incidentu nedošlo. Mosley, který se ve vedení FIA zasadil o významné zvýšení bezpečnosti ve formuli 1, v rozhovoru pro Sky Sports ale všechny teze odmítl.

V první řadě dřívější start závodu, protože někteří poukázali na špatné počasí a špatnou viditelnost. „Kdyby ho chtěl někdo posunout, tak by došlo k diskuzi. Ale posun je v takové situaci velmi těžký, protož pokud ho posunete o dvě hodiny dříve, není záruka, že nebude pršet. Můžete ho posunout z doby, kdy by to bylo celkem bezpečné, na dobu, kdy je start nebezpečný. Posun času nebyl řešením.“

Stejně tak výjezd traktorového jeřábu, který dostal na starost odklizení Sutilova sauberu, byl podle Mosleyho v pořádku. Bylo to na příkaz ředitele závodu. „Ale je tu vcelku automatická procedura, podle které když vyjede auto mimo trať, stane se nebezpečím pro ostatní vozy, protože pokud do něj narazí jiné auto, dopady jsou nepředvídatelné. Takže to auto chcete odstranit co nejrychleji.“

„Vyšlou pak traktor, ale ještě předtím jsou na předchozích postech maršálů vyvěšené vlajky, stacionární, mávané, a pokud je to nutné, mává se dvojitými žlutými, aby byli jezdci upozorněni, že se tohle děje a že musí zpomalit a být opatrní, protože kdyby vyjeli mimo na stejném místě, tak je to v první řadě samozřejmě nebezpečné pro maršály.“

Někteří odpůrci postupu FIA argumentovali tím, že na trať měl vyjet safety car hned po Sutilově nehodě.

„První věc, ke které dojde při nehodě, jsou žluté vlajky, ty jsou vaší první obrannou linií, protože za bourajícím vozem samozřejmě můžou být další vozy, které je třeba upozornit, že auto vyjelo mimo trať. Takže máte stacionární žluté vlajky, mávané žluté vlajky a pak dvojité žluté vlajky, které představují nutnost stupňující se opatrnosti pro jezdce.“

„Dvojitá žlutá vlajka (která vlála v místě Sutilovy nehody) znamená: ‚Okamžitě zpomal a buď připraven zastavit.‘ Obvykle se ukazuje, když je něco na trati. Safety car vyjede, když tu překážku nebo nebezpečí jako takové není možné vyřešit pod žlutými vlajkami a potřebujete safety car.“

A konečně rozhodnutí převézt Bianchiho do nemocnice ambulancí, a ne vrtulníkem, bylo podle všeho také v pořádku. „Je to lékařské rozhodnutí,“ vysvětloval bývalý prezident FIA. „Pokud vrtulník nemůže vzlétnout, vozy (F1) nejezdí. Když máte poranění hlavy, může být velmi nebezpečné s dotyčným vzlétnout nahoru, kde tlak vzduchu klesá, může mu to přihoršit. Doktoři rozhodnou, jestli je bezpečné nebo nebezpečné někoho vzít do vrtulníku. Je to rozhodnutí lékařů na místě.“

Pořadatelé japonského závodu proto podle Mosleyho udělali všechno přesně tak, jak měli. „To, co se stalo v Suzuce, bylo velmi nešťastné, mimořádná nehoda, a já nemůžu obvinit nikoho z dotčených – maršály, ředitele závodu nebo kohokoliv z těch lidí. Všechno bylo uděláno tak, jak být mělo.“

Bianchiho nehoda tak byla v první řadě nešťastnou shodou okolností.

„V tomto konkrétním případě si nemyslím, že by jakékoliv opatření pomohlo, protože pokud vím, zajel pod traktor, a to způsobilo to nebezpečí. Uvidí se, jestli bude vyšetřování, ale aby se někdo zranil v moderní formuli 1, musí dojít k několika věcem najednou. Tady jste měli obtížné podmínky, traktor na trati a jezdec z nějakého důvodu neviděl žluté vlajky.“

„Vypadá to, že nezpomalil tak, jak asi měl. Proč k tomu došlo, se teprve uvidí, ale určitě bylo máváno žlutými vlajkami, takže měl zpomalit a nemělo vzniknout riziko, že vyjede mimo trať, ale to se podle všeho nestalo.“

Diskuse k článku

Napsat komentář