Milujeme vás, ženy, ale Djokovič se Šarapovovou?
Bernie Ecclestone navrhl šampionát formulí jenom pro ženy. GPF1.cz rozebírá, do jaké míry je to reálný nápad.
Bernie Ecclestone navrhl zvláštní kategorii formulových závodů pro ženy. Abych pravdu řekl, nepřijde mi to jako vůbec špatný nápad, i když se toho asi nikdy nedočkáme.
Abych nebyl špatně pochopen: bylo by dost supr, kdyby se nějaká žena na start velké ceny F1 dostala. Ale abych byl brutálně upřímný, je to asi zejména tím, že by to vyvolalo nemalou pozornost masmédií, takže by vlastně šlo jen o marketingové ejchuhu. A citlivější povahy mě mohou obviňovat z příznaků sexismu, to když člověk potutelně mrká nad záběry Carmen Jordá, jejíž role u Lotusu je všechno možné, jen ne vývojový pilot.
Susie Wolffová, která alespoň naskočila do pátečních tréninků loňských velkých cen v Anglii a Německu, nesouhlasí s myšlenkou, že by to ženy měly ve srovnání s muži ve stejné kategorii těžší. Pravda: monopost F1 bude stejně silný v rukou muže a ženy, ale přeci jen nás matka Příroda každého předurčila k jiným věcem v životě. Jde pak i o takové detaily, jako jsou fyzické předpoklady nebo – a to možná hlavně – psychologická výbava tam, kde muž má projevit takříkajíc ‚zabijácký instinkt‘. Však se podívejte všude kolem nás do běžného silničního provozu: převážně arogantně agresivní jízdní styl mužů se hodí více na závodní dráhu, zatímco ženy povětšinou projevují větší rozvahu i opatrnost. Ženy také budou mít větší práci s potlačením nezbytných částí pudu sebezáchovy, což je pro závody F1 také velmi důležité.
Pokud bychom chtěli ve formuli 1 společně muže a ženy, pak se ptám, proč spolu třeba nehrají tenisové Grand Slamy? S veškerou úctou k ní, Maria Šarapovová by ve finále takového Australian Open na Novaka Djokoviče asi nestačila. Nestačila by asi ani Serena Williamsová, o níž se hovoří, že svým podáním a mrštností by pár chlapů zdolat dokázala. Ženy nejsou s muži v jednom týmu na hokej či fotbal, nehrají smíšený baseball a ani v bazénu či atletice se neporovnávají ve stejných závodech, byť by ženy pár chlapů porazit zcela jistě dokázaly.
To samé by ale dokázala i žena v motorsportu. Carmen Jordá při závodě GP3 ve Valencii za sebou nechala šest mužů (plus dalších pět závod nedojelo). Britská závodnice Alice Powellová dojela osmá na Monze v roce 2012. Zapomenout nesmíme na vítězství další krásky, Daniky Patrickové v japonském Motegi v závodě IndyCar v sezoně 2008. Ve stejném šampionátu startovala i Simona de Silvestrová, která v Hustounu 2013 získala stupně vítězů. Švýcarka měla k závodní sedačce ve formuli 1 asi nejblíže, ale kvůli nedostatkům financí se na ni Sauber – takříkajíc – vykašlal a de Silvestrová se vrátila do IndyCar.
A s velmi těžkým srdcem stále vzpomínáme, a vzpomínat budeme, na Maríu de Villotaovou. Na začátku července 2012 si prošla neuvěřitelně pitomou nehodou, při které přišla o oko a utrpěla poranění hlavy, kterým v říjnu 2013 podlehla. Umíte si asi vybavit nemístné komentáře té přihlouplé části lidstva.
Zežloutlé papíry o historii F1 jsou bohatě popsány příběhy ženy se jménem Maria Grazia Lombardiová, známá spíše jako Lella Lombardi. Start ve dvanácti velkých cenách F1 a mistrovský půlbodík za Velkou cenu Španělska 1975. Jediné ženské bodové ohodnocení v historii sportu.
Dnes osmaosmdesátiletá Maria Teresa de Filippis a její tři starty do závodů v sezoně 1958 v Belgii, Portugalsku a domácí Itálii. Britka Divina Mary Galicaová se neúspěšně kvalifikovala do tří závodů v Anglii ’76, Argentině a Brazílii ’78. Jihoafričanka Desiré Randall Wilsonová se neúspěšně kvalifikovala do GP Velké Británie 1980 s vozem Williams FW07. Giovanna Amatiová má za sebou také tři neúspěšné kvalifikační pokusy: V Itálii, Mexiku a Brazílii 1992.
Sussie Wolffovou, manželku šéfa Mercedesu Tota Wolffa, ještě za volantem F1 během pátečního tréninku uvidíme. Ale jak ukázal případ Valtteriho Bottase a rychlé angažování Adriana Sutila coby rezervního pilota, ani Williams nepočítá s tím, že by Wolffovou na start – kdyby se naskytla ta příležitost – postavil. A tak budeme čekat dál a třeba se jednou dočkáme. Avšak ne závodní formulové série pro ženy. V silně feministické době se totiž ženy chtějí srovnávat s muži na stejné úrovni, a jak se nechala slyšet sama Wolffová, o start v takovém šampionátu by ani neměla zájem.
Škoda, že williams neměl odvahu nasadit Susie do závodu a šance tu byla už loňský rok kdy Valteri nemohl závodit kvůli zádům. S těma mám problémy i já a to nezávodím.
Ale proč vlastně píšu, je dost rychlých žen a některé jsou hodně známé, škoda, že se nikdy nedozvíme jak by dopadlo srovnání Michele Mouton s tehdejšímy piloty formule 1. Je sice jasné, že Michele Mouton jezdila rallye a patřila ke špičce a asfalt nebyla její domena. A třeba Eliška Junková, akorát, že když se začla formule jezdit, tak jí bylo už 56 let, ale patřila k velmi rychlým závodnicím.
Asi by chtělo nasadit ženu do závodu, je jasné, že rozdíly mezi ženou a mužem jsou po stránce fyzické značné. Po psychické je to vyrovnanější, ale to je hodně o tréninku a o povaze. Nevěřím, že se někdy brzo pojede ženská formule 1 a právě proto by to chtělo zkusit ženu nasadit.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Eli%C5%A1ka_Junkov%C3%A1
to by neslo… tolik zen v motorsportu obecne ani neni ale zenska f1 je podle me jedinym dobrym napadem z 1 264 254 ktery mr. e v posledni dobe vypustil 😀
Nemusím, nemusím 😉
Děkuji za upozornění na chyby a omlouvám se!
Moc by mě zajímalo, na jakém principu by dostávaly závodní licence. jedině, že by se jezdila čistě ženská GP3, GP2, F3 a do budoucna i F2. A aby byla emancipace kompletní, měl by se jezdit čistě ženský závod 24 hodin LeMans.
A tady jsou menší chybičky. 😉
Tolik k češtinářské stránce.


A jinak souhlasím, sice jsou rozdíly mezi muži a ženami v závodění menší než třeba v tenise, ale pořád tam jsou, v článku je to pěkně vysvětlené, jaké to jsou. Taky tomu nepomáhá i nízký zájem žen o disciplínu, takže si myslím, že nějaká ženská série by jich třeba přilákala víc a mezi nimi by se třeba mohla najít nějaká, která by to mohla dotáhnout i do F1, jak by to chtěl i sám Bernie. 😉
Vím, že je to věčné téma Tomyši, ale měl bys zaujmout jasné stanovisko, buďto přechylovat, nebo nepřechylovat.


jenom ta amati jezdila v roce 1992 ne 1982 😛
Velký souhlas, myslím si do puntíku to samé a čistě ženské serii fandím