Lewis Hamilton a boj o čtvrtý titul. Co bude dál?
Lewis Hamilton vedl závod v Malajsii, ale ke konci Velké ceny musel odstoupit. Důvodem bylo selhání pohonné jednotky. Hamilton byl pochopitelně zklamaný, což dal najevo poznámkám typu „Mercedes dodává stejné motory osmi pilotům, někdo nebo něco nechce, abych nevyhrával“. Hamiltona potíže s motorem provázejí už od začátku sezony. Bylo jasné, že s povolenými komponenty si…
Lewis Hamilton vedl závod v Malajsii, ale ke konci Velké ceny musel odstoupit. Důvodem bylo selhání pohonné jednotky. Hamilton byl pochopitelně zklamaný, což dal najevo poznámkám typu „Mercedes dodává stejné motory osmi pilotům, někdo nebo něco nechce, abych nevyhrával“.
Hamiltona potíže s motorem provázejí už od začátku sezony. Bylo jasné, že s povolenými komponenty si nevystačí, a tak ve Velké ceně Belgie nasadil hned několik náhradních dílů. Tento krok mu měl zajistit bezproblémový závěr sezony bez dalších penalizací.
Jenže…
Celkově dodavatel motorů Mercedes nemá potíže se spolehlivostí. Jediným pilotem, který byl penalizován za překročení limitu komponent agregátu, je obhájce titulu Hamilton. Brit nechápe, proč všechna smůla padá na něj. Zdá se, že tento fakt se stane jedním z charakteristických prvků sezony 2016.
„Tento sport dokáže být velmi krutý,“ komentoval technický šéf Mercedesu Paddy Lowe. „Z nějakého důvodu, který nesouvisí s úmysly nebo s individuálními výkony, je řada věcí, které se na Lewisově voze poškodily.“ Příčiny poruch navíc spolu podle německo-britské stáje ani nesouvisí.
Situaci okomentoval také Niki Lauda. Bývalý pilot F1 řekl, že během své kariéry zažil podobná zklamání jako Hamilton. Konspirační teorie ale vyvrací. „Myslíte si, že jsme najednou začali se sabotáží? Proč? To je naprosto směšné a hloupé. Na obou vozech pracujeme stejně.
Všechny tyto otázky jsou směšné. Pokud je pilot naštvaný… během mé závodní kariéry jsem byl naštvaný několikrát a řekl jsem nějaké hlouposti. Nechci říkat to, že Lewis řekl hloupost, ale tyhle věci se mohou stát. Jsou to emoce, což je naprosto přijatelné a není na tom nic špatného.“
Lewis Hamilton reagoval na vlnu spikleneckých teorií později prostřednictvím příspěvku na facebooku. „Týmu věřím na sto procent. Všichni pracovali velmi tvrdě, a to na trati i v továrně. Chci jim říct velké díky. Vím, že jsme měli všechny tyto problémy, ale není to tak, že by naše forma upadala. Je to způsob, jak se dostat nahoru. Není to tak, že máme období pohodlí. Tváří v tvář čelíme nepřízni osudu. Jsme mistři a uděláme kroky vpřed. Já ani my se nikdy nevzdáme!“
Šéf Red Bullu naznačil, že za selháním motoru by mohl být velký tlak ze strany pilota hlavně na začátku závodu. Hamilton musel jet na maximum, aby si vybudoval dostatečnou mezeru. Jednalo se o jednu z mála příležitostí, kdy Mercedes musel jet naplno. Ale tato slova nikdo z Mercedesu nepotvrdil.
Mnohem důležitějším tématem k zamyšlení je, jaká bude Hamiltonova reakce v dalších závodech. Do konce sezony zbývá pět velkých cen a na prvního Rosberga ztrácí 23 bodů. To znamená, že Rosbergovi k zisku titulu stačí už jen jedno vítězství a do konce roku dojíždět na druhých místech.
Na druhou stranu, sezona 2016 není jen o Mercedesu. Stříbrné šípy získaly jen čtyři dvojitá vítězství. Nic není rozhodnuto a Rosberg bude mít ještě spoustu práce. Jeden nepovedený závod ze strany Němce a Hamilton se snadno může vrátit do vedení šampionátu.
Podle Mercedesu na tom jsou momentálně Lewis Hamilton a Nico Rosberg zcela stejně, co se dostupných motorů pro zbytek sezony týče. pic.twitter.com/VO7RCgb4kS
— GPF1 (@GPF1cz) October 3, 2016
Výsledky jsou naprosto nepředvídatelné, což je skvělou zprávou. Singapur Hamiltonovi neseděl a jeho výkony tomu odpovídaly. Pouze o závod později v Malajsii neměl konkurenci. Vyhrál druhý i třetí trénink, ovládl kvalifikaci a vedl závod. Měl nakročeno do vedení šampionátu, protože Rosberg se po prvním kole propadl až na chvost startovního pole. Hamiltonův úkol je jasný – udržet stejnou formu jako v Malajsii.
Do situace může promluvit i Red Bull. V Singapuru Ricciardo skončil druhý, se ztrátou 0,4 sekundy na Rosberga. V Malajsii si dojel pro double. V Japonsku bude rakouské stáji sedět první a druhý sektor. Poslední úsek je hlavně o rovinkách, kde bude trochu ztrácet.
Nespornou výhodou Mercedesu jsou kvalifikace. Zdá se, že v rychlosti na jedno kolo má náskok kolem půl sekundy, což jim zajistilo téměř stoprocentní účast na pole position (výjimkou byla pouze GP Monaka). Red Bull se tak musí spoléhat na dokonalou strategii a technické potíže konkurence.
Čtěte dále: Wolff označuje Rosbergovu penalizaci za nesmysl. V přípravě motorů plánuje nenechat kámen na kameni
Diskuse k článku