Formule 1 ožije ve Spa
Letní přestávka končí
Třináctý závod z jednadvaceti. Co diváky a jezdce čeká na ikonickém okruhu Spa-Francorchamps? Další díl souboje mezi Red Bullem a Ferrari a samozřejmě pokračování bitvy o titul mistra světa.
Spa je nejdelším okruhem v kalendáři. Měří sedm kilometrů a čítá devatenáct zatáček. Hlavně motory zde dostávají zabrat – hned na dvou dlouhých úsecích se jede na plný plyn. Konkrétně z vlásenky La Source do šikany Les Combes, tuto vzdálenost monoposty urazí během přibližně pětadvaceti sekund, a později od Blanchimont k šikaně Bus Stop.
Okruh je náročný také na pneumatiky, a to díky rychlým zatáčkám. Ale Spa nemá nejrychlejší kombinaci zatáček, toto prvenství hrdě drží anglický Silverstone.
Dlouhé rovinky nabízejí mnoho příležitostí na předjetí. Tento fakt týmům ze špičky startovního pole umožňuje volbu nejrychlejší strategie. Výkonné monoposty se snadno dostanou před slabší soupeře, tím pádem provoz na trati nezasáhne do strategie. Na druhou stranu je zde vysoká pravděpodobnost výjezdu safety caru nebo jeho virtuální podoby. To vždy zamíchá kartami. Velkou roli hraje také počasí, Ardenské lesy jsou absolutně nevyzpytatelné.
Pneumatiky
Letos platí nová pravidla kolem volby pneumatik. To znamená, že každý pilot si může vybrat ze tří dostupných sad – super-měkké, měkké a střední. Tato kombinace sad je vybrána už poosmé. Týmoví stratégové už vědí, jak tyto sady fungují, a tak by je nemělo nic překvapit.
První desítka by měla odstartovat na super-měkké sadě z kvalifikace. Ta se poměrně rychle opotřebuje, a tak bude zajímavé sledovat její výkon v porovnání s měkkou sadou. Okruh je opravdu dlouhý, proto první desítka bude muset odstartovat na poměrně opotřebované sadě. Zbytek startovního roštu má volné ruce a může zvolit zcela jinou taktiku. Například odstartovat na odolnější měkké sadě a do boxů zajet o něco později.
Vítěz loňské Velké ceny Belgie Lewis Hamilton odjel třináct kol na měkkých, sedmnáct kol na středních a na závěrečný úsek nasadil znovu měkké. Super-měkká sada vloni nebyla k dispozici. Rosberg postupoval podobně. Alternativní strategie se vyplatila Grosjeanovi a Pérezovi, kteří závod dokončili na třetím, respektive pátém místě. Oba piloti nasadili dvakrát za sebou měkké pneumatiky a závěrečných dvaadvacet kol odjeli na středních.
Loňský ročník
Loňský závodní víkend probíhal překvapivě kompletně na suchu, přesto týmy nevěděly, co mohou očekávat od zvolených sad. Pirelli předpovídalo dvě zastávky v boxech, výjimečně tři. Nikdo nezvolil strategii jedné zastávky.
Odlišnou strategii zvolil Sebastian Vettel na Ferrari. Plán ale vycházel zhruba do poloviny závodu. Po startu Vettel zajel do boxů o něco déle, nasadil střední sadu a v závěru závodu měl mít nové měkké pneumatiky. Němec by v závěru mohl využít čerstvé sady a předjet Grosjeana. Tuto strategii mohl narušit výjezd safety caru nebo jeho virtuální podoby mezi koly 19 a 23. Soupeři na měkkých pneumatikách by mohli zajet do boxů a nasadit střední sadu, která by jim vydržela až do konce.
Noční můra Ferrari se stala skutečností. V jednadvacátém kole nastal režim virtuálního safety caru. Grosjean, Pérez i Räikkönen zajeli do boxů, ztráta byla oproti normálnímu pit stopu poloviční. Ferrari se pokusilo riskovat a dojet až do cíle na střední sadě. Strategie jedné zastávky nevyšla, v závěru jedna z Vettelových pneumatik explodovala.
Velká cena Belgie v číslech
Pokud jakýkoliv z vozů poháněných motorem Mercedes bude v první řadě, německý dodavatel se v historických tabulkách posune před Ford na třetí místo. V současnosti oba mají shodně 301 startů z první řady. Na prvním místě je Ferrari (472) a na druhém Renault (388).
Lewis Hamilton během své kariéry vedl celkem 2732 kol a v tomto žebříčku je na třetím místě. V uplynulém závodě na Hockenheimu Brit vedl od začátku do konce a díky tomu překonal Alaina Prosta (2684 kol ve vedení). Pokud se Hamiltonovi podaří být v čele závodu ještě 255 kol, překoná druhého Ayrtona Sennu (2987). Michael Schumacher obsadil první místo žebříčku, a to s neuvěřitelným počtem. Celkem 5111 okruhů ve vedení.
Velká cena Belgie často přináší překvapivé výsledky. Pilot startující z pole position v posledních osmi velkých cenách zvítězil jen třikrát. V letech 2011, 2012 a 2013 se na stupně vítězů probojoval jezdec, který startoval mimo první osmičku. To samé se v loňském roce povedlo Grosjeanovi. Po startu z devátého místa dojel třetí.
V sobotní kvalifikaci mají piloti možnost pokračovat ve spanilé jízdě, nebo si mohou napravit svou reputaci. Nicovi Rosbergovi se podařilo dokončit posledních devět závodů ve Spa. V uplynulých osmnácti závodech se kvalifikoval na prvním nebo druhém místě. Pouze v Rakousku byl kvůli penalizaci odsunut na šestou pozici.
Daniil Kvjat se v Belgii nikdy neprobojoval do nejlepší desítky. Nico Hülkenberg se od roku 2010 nekvalifikoval lépe než devátý.
Okruh Spa-Francorchamps stoprocentně patří mezi oblíbené tratě Kimiho Räikkönena. Získal zde čtyři vítězství, což je dvakrát více než na jakémkoliv jiném okruhu. Naopak Alonsovi se zde nedaří. Letos to bude jeho třináctá GP Belgie, a zatím ani jednou nevyhrál. Stupně vítězů se mu podařilo získat jen dvakrát, a to v letech 2007 a 2013. Dvojnásobný mistr světa musel celkem pětkrát odstoupit. Horší statistiku má už jen z Kanady, kde nedokončil šest závodů.
Letošní GP Belgie znamená další milník v kariéře Estebana Ocona. Francouz nastoupí do svého prvního závodu ve formuli 1. Ve svých devatenácti letech je desátým teenagerem v F1. Je o čtyři dny mladší než Sebastian Vettel, když v roce 2007 debutoval s týmem BMW-Sauber.
Čtěte dále: Video: Deset nejlepších momentů z GP Belgie
Diskuse k článku