Kryté kokpity přijdou
Charlie Whiting s určitostí očekává den, kdy piloti budou daleko lépe chráněni.
Charismatická ikona motorsportu, Charlie Whiting, de facto provozní ředitel F1, je přesvědčen, že uzavřené kokpity se ve formuli 1 jednoho dne objeví.
Po sérii nehod Henryho Surteese, Felipeho Massy, Julesa Bianchiho, ale také například Dana Wheldona, Cristiana da Matty a nejnověji Justina Wilsona má vedení vrcholového motorsportu pocit, že ochrana hlavy jezdce je nevyhnutelná. Reakce fanoušků a mnohých odborníků jsou převážně odmítavé. Ne však Charlieho Whitinga.
Od té doby, kdy v reakci na smrt syna Johna Surteese FIA zahájila rozsáhlé, vědecko akademické rešerše na ochranu hlavy pilotů, se i mezi fanoušky vedou emotivní diskuze. Navzdory hlasitému odporu je ale příchod krytých kokpitů nevyhnutelným prvkem.
Hledání řešení má ale jeden obrovsky silný filozofický problém: schovat jezdce současně znamená uvěznit jej v případě nehody. Řešení této situace není vůbec jednoduchou záležitostí.
Byly vyzkoušeny kryté kokpity po vzoru stíhaček, ale zápory tohoto řešení podle Charlieho Whitinga převyšují přínosy. Byly analyzovány i divné konstrukce, které ale překážely pilotovi ve výhledu.
„Nyní pracujeme na dvou řešeních,“ řekl Charlie Whiting. Bezpečnostní sekce FIA na řešení pracují několik let. Někteří zpravodajové uvádějí, že se jedná o přímou reakci na nehodu Justina Wilsona, ale není to pravda. FIA pracuje neúnavně již od doby skoro tragického incidentu Felipeho Massy.
Důležitými faktory jakéhokoli řešení jsou: dostat pilota v případě nehody co nejrychleji z auta, a aby to nepřekáželo jeho výhledu. Jakási pevná mřížka, která se mu jeví skoro neviditelná. Více neviditelná, než v klasických buginách!
FIA absolvuje dlouhou sérii crash testů. Na zamýšlené konstrukce ve velké rychlosti vrhá objekty jako jsou pneumatiky, která zabila Henryho Surteese, nebo malá pružina, která jen zázrakem nezabila Felipeho Massu.
„Věnujeme tomu obrovské množství času, energie a rešerše, což není jednoduché. Ba naopak. Zatraceně náročné,“ řekl Whiting. „Ale rozhodně vidím den, kdy to přijde. Jednou přijde den, kdy bude hlava jezdce chráněna. Asi to nebude jako ve stíhačce, ale bude daleko více chráněn.
Něco musíme vymyslet, i když to není stoprocentní. Ale když to situaci zlepší, nemůže to být špatné řešení. Musí existovat způsob.“
Ve fanouškovské obci se objevují kritické hlasy, že formuloví piloti jsou si vědomi svého rizika. A tudíž by „neměli fňukat“. Do jisté míry chápeme jejich nadšení. Ale i závodníci jsou lidé. Stejně jako my. A tito lidé mají dcery, partnerky, sourozence, syny, manželky, rodiče… fanoušky. Ani tito lidé by neměli umírat.
A také proto jsme fascinováni vývojem, ať už milovaným nebo nenáviděným, který to bude umět zajistit.
Ok souhlas 🙂
tak v tom pripade chapem…jedna sa o osobny nazor 😉
Názor a cit, vztah není lež 🙂
taaak…100x povedana loz sa stane pravdou 😀
Sím! Sím! Zde!
Odpověď je: „ANO! ANO! ANO!“
😎
Kdyby se někdy stala nehoda, jako v GP2 ve Spa, a na autě by byl krytý kokpit, tak se ten jezdec dostane z auta mnohem hůř a jak se tam bude dostávat vzduch, když bude zabořen do bariér? To se tam maximálně udusí… ❓ A klaustrofobici by tam vůbec nemohli.
Ani krytý kokpit nezabrání obrovskému přetížení. Na voze bude akorát další věc na upadnutí. Stačí se podívat na Indy a ty jejich blatníky za zadními koly (které mají zabránit najetí na kola soupeřů, ale že by to dvakrát fungovalo), akorát je z toho na trati víc bordelu.
Jasný, to jsem myslel v nadsázce, ale prostě když to porovnáš s F1 kde piloti mají každou zatáčku projetou 1000x a brzdí s přesností na milisekundy tak je to velkej rozdíl. Neříkám že je to špatně nebo dobře, nechci říkat která série je lepší, jen to uvádím jako příklad 🙂
Ve všem souhlas, akorát v tom rally jim navigátor téměř vše říká a hlídá, např. jaký bude profil trati předem, rychlost, stupeň obtížnosti zatáček atd. Dále si to klidně předem 2x projedou (samozřejmě omezenou rychlostí, to ano) a vše sepíší a vyhodnotí. Takže ono s tím, že jede do zatáčky naslepo, to nebude zase tak horké 😀 😀 V F1 samozřejmě bezpečnost, ale nedělat z pilotů nějaké „nadlidi“ !!
Naprosto souhlasím
Vážení a milí přátelé. F1 je často označována za královnu motorsportu, nebezpečnou, zábavnou a nepředvídatelnou. Musíme si položit otázku: je tomu stále tak? Nevím. Pro mě by vždy vrcholem závodění měla být podívaná, při které se divákům tají dech a jezdci jedou na hraně rizika. To už dnes bohužel neplatí
a s původní myšlenkou formule 1 má ta dnešní společné pouze jméno. Ztratila divácké zaujetí, riziko, strhující souboje. Málo toho rozhodně není. Tak proč jí tedy brát poslední zbytky její podstaty? Čím poté bude lepší než ostatní série? Rychlostí? Jelikož svět jde pořád dál a formule 1 neustále zpomaluje, nezdá se mi to příliš pravděpodobné. Vzrušující podívanou? Zatím ne. Jízdou na hraně? Také ne. Tak proč je tedy tou „královnou“? Podívejte se například na WRC. Nechci tu rally propagovat, říkám pouze fakta. Piloti v rally jsou v neustálém nebezpečí a do zatáček jezdí takřka naslepo. A má tato série problém s diváky? Ne. Neříkám, že F1 musí být velmi nebezpečná a piloti umírat, to vůbec ne, ale piloti si toto povolání sami vybrali. Kdyby jim nebezpečí tolik vadilo, šli by pravděpodobně prodávat Happy Meal do McDonaldu. Takže na závěr: Bezpečnost ve formuli 1? Rozhodně ano. Platit za bezpečí cenu zničení ideálů F1 a všeho, co jí dělá vyjímečnou? Na to ať si každý udělá názor sám, ale za mě tedy NE.
Těžko říct co by vydržela nějaká kapotáž (napadá mě princip bojového letounu), ale dost pravděpodobně by se Massovi v Maďarsku nic nestalo, a mladý Surtees a Wilson mohli být mezi námi. Možná i s následky, ale živí.
Samozřejmě i závodníci jsou lidé, ale dělají to dobrovolně a jsou za to královsky placeni. Takže s trochou nebezpečí musí snad počítat. Nebo si myslíte, že je normální brát 500 tis. až téměř 2 mil. Kč/den a nenést žádná rizika?? A co se týká úmrtí tohoto typu ve formulových závodech, tak jich vzhledem k počtu těchto odjetých závodů tolik není. To je více úmrtí v běžném provozu a také se nad tím nikdo nepozastavuje – a kupodivu také umírají lidé, kteří mají manželky, dcery, atd. Nedělejte hlavně z pilotů žádné chudáky, kteří musí být absolutně chráněni i před sebemenším rizikem. Jezdit okolo 300 km/hod bude holt vždy riskantní a životu nebezpečné!!
NE NE NE!
Kryté kokpity v žádném případě, když je udělají zničí tím to co je F1.Navrch přidat okapotovaná kola a budou z toho LMP1, ale my se chceme koukat na F1! Koho by bavilo dívat se na závody, které by byly naprosto bezpečné?Kdo by chtěl být závodníkem, kdyby věděl, že mu nic nehrozí? Myslím si že i takový Jackie Stewart, který se obrovsky zasloužil v oblasti bezpečnosti by si tohle nepřál.Kvůli tomu aby neumřelo pár lidí, kteří vědí jaké jsou rizika závodění máme zničit F1 jak jí známe?Za mě rozhodně ne…