Kryté kokpity přijdou

Charlie Whiting s určitostí očekává den, kdy piloti budou daleko lépe chráněni.

14 Zveřejněno 26. 08 2015 — Tomáš Richtr

Charismatická ikona motorsportu, Charlie Whiting, de facto provozní ředitel F1, je přesvědčen, že uzavřené kokpity se ve formuli 1 jednoho dne objeví.

Po sérii nehod Henryho Surteese, Felipeho Massy, Julesa Bianchiho, ale také například Dana Wheldona, Cristiana da Matty a nejnověji Justina Wilsona má vedení vrcholového motorsportu pocit, že ochrana hlavy jezdce je nevyhnutelná. Reakce fanoušků a mnohých odborníků jsou převážně odmítavé. Ne však Charlieho Whitinga.

Od té doby, kdy v reakci na smrt syna Johna Surteese FIA zahájila rozsáhlé, vědecko akademické rešerše na ochranu hlavy pilotů, se i mezi fanoušky vedou emotivní diskuze. Navzdory hlasitému odporu je ale příchod krytých kokpitů nevyhnutelným prvkem.

Hledání řešení má ale jeden obrovsky silný filozofický problém: schovat jezdce současně znamená uvěznit jej v případě nehody. Řešení této situace není vůbec jednoduchou záležitostí.

Byly vyzkoušeny kryté kokpity po vzoru stíhaček, ale zápory tohoto řešení podle Charlieho Whitinga převyšují přínosy. Byly analyzovány i divné konstrukce, které ale překážely pilotovi ve výhledu.

“Nyní pracujeme na dvou řešeních,” řekl Charlie Whiting. Bezpečnostní sekce FIA na řešení pracují několik let. Někteří zpravodajové uvádějí, že se jedná o přímou reakci na nehodu Justina Wilsona, ale není to pravda. FIA pracuje neúnavně již od doby skoro tragického incidentu Felipeho Massy.

Důležitými faktory jakéhokoli řešení jsou: dostat pilota v případě nehody co nejrychleji z auta, a aby to nepřekáželo jeho výhledu. Jakási pevná mřížka, která se mu jeví skoro neviditelná. Více neviditelná, než v klasických buginách!

FIA absolvuje dlouhou sérii crash testů. Na zamýšlené konstrukce ve velké rychlosti vrhá objekty jako jsou pneumatiky, která zabila Henryho Surteese, nebo malá pružina, která jen zázrakem nezabila Felipeho Massu.

“Věnujeme tomu obrovské množství času, energie a rešerše, což není jednoduché. Ba naopak. Zatraceně náročné,” řekl Whiting. “Ale rozhodně vidím den, kdy to přijde. Jednou přijde den, kdy bude hlava jezdce chráněna. Asi to nebude jako ve stíhačce, ale bude daleko více chráněn.

Něco musíme vymyslet, i když to není stoprocentní. Ale když to situaci zlepší, nemůže to být špatné řešení. Musí existovat způsob.”

Ve fanouškovské obci se objevují kritické hlasy, že formuloví piloti jsou si vědomi svého rizika. A tudíž by “neměli fňukat”. Do jisté míry chápeme jejich nadšení. Ale i závodníci jsou lidé. Stejně jako my. A tito lidé mají dcery, partnerky, sourozence, syny, manželky, rodiče… fanoušky. Ani tito lidé by neměli umírat.

A také proto jsme fascinováni vývojem, ať už milovaným nebo nenáviděným, který to bude umět zajistit.

Diskuse k článku

Napsat komentář