Komentář: Udělat z F1 program pro seniory k její prosperitě nepovede

Ecclestone nemá v úmyslu F1 prezentovat mladým lidem. Podle něj nevědí, co chtějí. Nebo je Bernie jen trochu bezradný?

3 Štítky: Bernie Ecclestone Zveřejněno 15. 11 2014 — Tomáš Richtr

V Texasu během Velké ceny USA byl tak trochu v krizi, když přiznal, že za současnou ekonomickou krizi může tak trochu i on sám. Ale tenhle Bernie Ecclestone se asi vytratil a o týden později se objevila jeho stará, drsnější verze. A ta prohlásila, že F1 se nemusí mladou generací fanoušků vůbec nijak zabývat, neboť je pro ni nezajímavá a sama neví, co chce.

Upřímně jsem přesvědčen, že – jak už to tak u něj často bývá – Ecclestone neříká, co si doopravdy myslí. Jeho třaskavá prohlášení mají hlubší strategický smysl. Tady to ale skoro přijde, jakoby byl Bernie Ecclestone absolutně bezradný a za svá drzá prohlášení svou bezradnost jen schovával.

Abychom byli upřímní, ty nesmysly se vztahují jen k té části rozhovoru pro Campaign Asia, kde hovoří právě o tom, že mladí lidé jsou pro sponzory v F1 nezajímaví. A je to škoda, protože zbytek je velmi zajímavé čtení (byť nemusíte se vším souhlasit). Na Ecclestonově postoji je nejzvláštnější jeho neuvědomění si, že F1 už dávno mladé lidi oslovuje. F1 už mezi mladými lidmi a na sociálních sítích, které Ecclestone nazval “nesmyslem”, existuje. Televizní sledovanost padá, protože mladá generace opouští televize a stěhuje se na počítačové a mobilní platformy. A sledovanost F1 padá také proto, jelikož její formát (nesplňující moderní nároky zábavy – entertainmentu) je už zastaralý.

Mění se svět, mění se automobilový průmysl a mění se i formule 1. Ignorování tohoto faktu a neochota akceptovat přirozenou generační výměnu, je pro F1 smrtící.

Ke generační obměně dochází zdaleka nejen kvůli sociálním sítím a pokleslejšímu způsobu moderní zábavy. Ale také kvůli technice. Nová generace pohonných jednotek světu F1 vzala to nejcharismatičtější, co kdy vedle samotných pilotů F1 měla: úžasně vzrušující a burácející zvuk motorů. Kvůli tomu už F1 nebude taková, jakou ji znali ti “sedmdesátiletí pánové se spoustou peněz”, na které má F1 podle Ecclestona cílit. Jenomže tito sedmdesátileté (a také o mnoho mladší) F1 zachvátila právě v době, kdy sami byli dětmi. Stejně tak, jako má moderní (jiná) F1 nějak uchvátit děti doby dnešní.

A nepovede se to přes burácející motory, protože ty už neexistují. A Ecclestone má pravdu v tom, že současná skladba sponzorů si s mladou generací nerozumí. Je ale velkou chybou místo přirozené změny strategie se naopak zatvrzele upnout ke starší generaci, která – jak už příroda velí – tu nebude věčně. Ostatně lidé, kteří vyrostli na “staré dobré F1”, už na ni stejně ve velké míře kvůli ‘tichým vysavačům’ zanevřeli. A nevrátí se k ní. Mně také chybí staré dobré dvanácti- či desetiválce. Moderní F1 už pro mě není tou F1, do které jsem se zamiloval. Není to asi žádná tragédie. Svět se vyvíjí, některé věci se opouštějí, jiné zase hledají. Podívejte se, jaké značky byly v F1 prezentovány před dvaceti lety, a jaké jsou dnes? Red Bull vyrostl v neuvěřitelně silnou a úspěšnou značku a pochybuji, že je to značka atraktivní zrovna pro sedmdesátileté s velkým množstvím peněz.

Jsem přesvědčen, že pro F1 existuje krásná a úspěšná budoucnost. Ale založena na jiných principech než doposud. Už to nebude technika F1, která určuje nové trendy. Automobilový průmysl ji předhonil před patnácti lety a F1 je pozadu. A navíc čísla ukazují, že to jsou osobnosti, které jsou hlavním faktorem popularity. Je nutné změnit formát závodního víkendu tak, aby byl stravitelnější v moderní době, asi i trochu zábavnější. A postavit ho na lidech, kteří se stanou vzory a později legendami. Ne na sterilních PR mašinách a primadonách. Třeba jinak (a jiné), ale F1 pořád vzbuzuje vášně. A má na to tak činit i v daleké budoucnosti.

Bernieho plán z F1 udělat program pro seniory ale k její prosperitě nepovede.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of Italy

Diskuse k článku

Napsat komentář