Komentář: Red Bull za éry své dominance: Není naší povinností pomáhat soupeřům

Před dvěma lety zástupci Red Bullu hovořili diametrálně odlišně.

13 Štítky: Mercedes Red Bull Zveřejněno 24. 03 2015 — Tomáš Richtr

Je neuvěřitelné, jak rychle se věci ve formuli 1 mění. A jak daleko ke svým ústům mají nejvyšší představitelé sportu, protože si tam prostě nevidí. Ještě před dvěma lety byl Red Bull dominantní silou, dnes se krčí v koutě a vztekle chrlí síru na soupeře a vedení F1 s výzvami zkrotit Mercedes a poplašnými zprávami o úpadku sportu. Protože dominance Mercedesu formuli 1 prý škodí. Klesá televizní sledovanost, jako by za dob nadvlády Red Bullu neklesala.

Frustrace soupeřů, kteří byli zvyklí na pozornost kamer a třpyt trofejí na stupních vítězů, je pochopitelná. Na horší životní styl se moc špatně zvyká. Zajímavé ale je, že luxus, kterého si dnes ti úspěšnější užívají, kritikům nevadil v době, kdy jej sami měli.

Sebastian Vettel s vozem Red Bull RB 9 – Renault RS27 vyhrál Velkou cenu Singapuru 2013 s náskokem větším než půl minuty. Nejrychlejší kolo v závodě měl o více než sekundu rychlejší než nejbližší soupeř. Šéf Red Bullu Christian Horner byl nucen výkon svého týmu  ‘obhajovat’ s tím, že se jednalo o výjimečnou kombinaci nastavení auta a výkonu pilota. Vettel následně vyhrál všechny zbývající závody sezony.

“Není naší povinností protahovat boj o titul až do posledního závodu,” řekl Horner v úterý po závodě v Singapuru, kdy do konce sezony zbývalo šest velkých cen. “Pro nás je důležité vítězit a obhájit oba tituly (mezi jezdci a mezi konstruktéry).”

Byl to poslední rok před přechodem z osmiválců o objemu 2,4 litru na hybridní turbo šestiválce o objemu 1,6 litru. Co přišlo v roce 2014 v podobě dominance Mercedesu čekal málokdo, protože soupeři ještě v listopadu 2013 tvrdili, jak Red Bull zůstane na špici. Ani Nico Rosberg z Mercedesu nedoufal, ale místo volání po ‘umravnění’ Red Bullu jen uznale pokyvoval. “Red Bull je na nás příliš rychlý, máme před sebou hodně práce,” řekl a tehdejší šéf týmu Ross Brawn dodal: “Nemyslím si, že je to pro nás trapné, spíš frustrující a je to pro nás inspirace.”

V cíli Velké ceny Japonska třetí Romain Grosjean z Lotusu na vítězného Vettela ztrácel deset sekund, na jeho kolegu Marka Webbera jen dvě. Místo nářku ale po závodě Lotus ústy svého provozního šéfa Alana Permaneho vysvětloval, jak všemi možnými způsoby hledal cestu k vítězství. “Zkusili jsme prostě všechno, ale věděli jsme, že to bude těžké.”

Jak už to v takových dobách bývá, Red Bull byl dokonce obviněn z nelegálního používání kontroly prokluzu kol (traction control). Ale na rozdíl od Benettonu v sezonách 1994 a 1995 jsou letos elektronické systémy auta přísně sledovány, a tak se toto obvinění ukázalo jako liché. “Náš výkon v Singapuru byl tak dominantní, že soupeři si nutně kladou otázku, jak je to možné, a napadne je, že musí jít o nějakou formu podvodu,” rozhořčeně se bránil Horner.

Tehdejší šéf McLarenu, který si v sezoně 2012 dojel pro sedm vítězství, Martin Whitmarsh varoval Red Bull, že podobně jako v jeho případě s příchodem sezony 2013 i Red Bull může absolvovat pád z výšin. Po předposledním závodě v USA Christian Horner prohlásil, že kvůli své dominanci se Red Bull nemusí cítit špatně, a že je to spíše problém soupeřů.

“Závodíme v šampionátu, který má stejná pravidla pro všechny,” řekl Horner, pro jehož tým jsou pravidla pro sezonu 2015 špatná. “Snažíme se odvést co nejlepší práci a náš výkon během každého závodu poměřujeme se svými soupeři. Není na nás, abychom druhým pomáhali k úspěchu. Soustředíme se jen na sebe. V žádném případě nemáme špatný pocit z toho, že tolik vyhráváme. Ve sportu, ať je to Roger Federer, Ferrari, Williams nebo McLaren, existují fáze, ve kterých sportovec nebo tým dominuje. A to jednou skončí. Pak musíte přeskupit síly a pokusit se znovu.”

Nezbývá než dodat: s vervou do toho.

P.S.: Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost se na konci sezony 2013 vyjádřil v tom smyslu, že “Red Bull má kliku, že se pravidla pro rok 2014 mění”. Se ziskem čtyř titulů mistra světa v řadě mají prý šanci pro zisk nové motivace.

“Adrian Newey (technický ředitel Red Bullu) je nyní určitě velmi spokojený, protože dostal novou kost na hraní, nový cíl, a to je paráda.”

Zdá se, že Adrian Newey a jeho kolegové se nyní cítí trochu jinak a od Alaina Prosta to v roli ambasadora Renaultu vyznělo tak trochu jako ironický polibek smrti.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2013, Grand Prix of Bahrain

Diskuse k článku

Napsat komentář