Komentář: Bojkot a příčiny Alonsovy nehody

V záplavě teorií existuje na okolnosti kolem Alonsovy nehody a údajného bojkotu velmi pragmatický pohled.

31 Štítky: Fernando Alonso FIA McLaren Zveřejněno 7. 03 2015 — Tomáš Richtr

Zase to slovo bojkot. Nyní prý některé týmy vyhrožují, že budou bojkotovat GP Austrálie, protože nemají od McLarenu transparentní informace ohledně nehody Fernanda Alonsa.

To je každopádně trestuhodná pravda. Ale bojkot je nesmysl.

Není ani zřejmé, kde je zárodek takové bláznivé spekulace. Prý v Německu. Teorií o Alonsově nehodě jste si asi přečetli nespočet. Pojďme se tedy na kauzu podívat z vyššího nadhledu:

McLaren něco tají. To je s ohledem na zavedené principy veřejné komunikace a zmatky ze strany McLarenu v ní očividné. Zřejmé také je, že pokud McLaren nekápne božskou (a v případě zranění Juana Pabla Montoyi v roce 2005 to nepřiznal dodnes), nedozvíme se, co se skutečně stalo.

Jediný, kdo má sílu to z McLarenu vytáhnout, je FIA. Ta vůči veřejnosti mlčí, ale celkem správně se rozhodla celý incident prošetřit. Tady se ale kauza dělí na dvě větvě:

(1) Problém byl v autě, nebo

(2) problém byl v jezdci.

Byl-li problém v autě, pak má FIA autoritu si od McLarenu vyžádat všechny podstatné informace, aby zjistila, co způsobilo, že pilot musel na čtyři dny do nemocnice a vynechat úvodní závod sezony.

Symptomy zmatené komunikace McLarenu ale spíše naznačují, že problém může být v jezdci. Ne že by byl Alonso problematický jezdec, to určitě ne. Ale mohl se stát ‘obětí’ nějaké momentální zdravotní indispozice. Průběh nehody, Alonsovo chování bezprostředně po nehodě, preventivně dlouhý pobyt v nemocnici a preventivní absence v úvodním závodu sezony by tomu napovídaly. Podle odborníků se mohou nějaké nemoci například formou záchvatu poprvé projevit až v dospělém věku. A stejně snadno mohou být lékařsky řešitelné. Ale na veřejnost s tím jít nechcete. Představte si tu PR katastrofu, kdyby se ukázalo, že Alonso trpí například epilepsií. To zjevně ne, ale příklad s epilepsií a dopad na veřejné mínění jsem schválně použil v extrému proto, aby bylo možné si představit důvody, proč v žádném případě s tím McLaren nikdy nepůjde na veřejnost. Stejně jako v mnohem banálnějším případě tenisové, respektive (zakázané) motokrosové Montoyově nehodě.

Pokud se u Alonsa projevila (klidně snadno řešitelná) zdravotní komplikace, pak je pochopitelné, že FIA mlčí, protože musí respektovat právo McLarenu/Alonsa na ‘soukromí’.

Pokud je nějaký problém v autě, pak je nesmysl, aby se týmy ujaly role, která náleží FIA, a vyhrožovaly bojkotem. V první řadě je zodpovědností týmu, aby své auto učinil maximálně bezpečné. A zodpovídá se za to právě FIA. FIA a tým samotný byly velmi transparentní po závažném zásahu elektrickým proudem jednoho z mechaniků BMW Sauber při premiéře systému KERS v roce 2008. Není důvod, aby tomu tak nebylo letos, ať je to elektrika, nebo cokoli jiného.

Právě po incidentu u týmu BMW Sauber byla zavedena spolehlivá bezpečnostní opatření, aby jezdci i mechanici byli maximálně chráněni. Pokud existuje potenciální nedostatek v konstrukci moderních monopostů F1, proč o tom ještě nevíme? FIA ani McLaren nemají důvod to tajit, leda je v tom zmíněný element nároku na soukromí nebo monstrózního PR trapasu.

A není úlohou týmů F1, aby si nárok na informace z Alonsova privátního soukromí, došlo-li k nějaké zdravotní indispozici, nebo o konstrukci vozu McLaren-Honda, je-li problém v autě, vynucoval bojkotem. Nemají na to ani smluvní, ani morální právo.

Ve hře je přirozeně ještě jedna varianta: že k nárazu došlo sice v nevelké rychlosti, ale v natolik nešťastném úhlu, že Alonsova hlava byla prostě příjemcem velkého objemu kinetické energie, která vedla ke ztrátě vědomí a otřesu mozku. Smutné je, že tuto velmi pochopitelnou a nikoli nedůstojnou teorii obklopuje nepochopitelné a velmi nedůstojné ticho.

Diskuse k článku

Napsat komentář