K formuli 1 vzhlíží mnoho mladých pilotů. Dostanou prostor?
V uplynulých testech na Silverstone udávali tempo Fernando Alonso a Kimi Räikkönen, ale za většinu týmů nastoupili podstatně mladší piloti, kteří vzhlíží k závodní sedačce ve formuli 1. Mají tito junioři šanci prosadit se? První den testů na Silverstone nejvyšší laťku nastavil čtyřiatřicetiletý Fernando Alonso. Průměrný věk zúčastněných pilotů však byl pouze jednadvacet let. Druhý…
V uplynulých testech na Silverstone udávali tempo Fernando Alonso a Kimi Räikkönen, ale za většinu týmů nastoupili podstatně mladší piloti, kteří vzhlíží k závodní sedačce ve formuli 1. Mají tito junioři šanci prosadit se?
První den testů na Silverstone nejvyšší laťku nastavil čtyřiatřicetiletý Fernando Alonso. Průměrný věk zúčastněných pilotů však byl pouze jednadvacet let. Druhý den byl nejrychlejší šestatřicetiletý Kimi Räikkönen a průměrný věk se posunul na dvaadvacet. V testech debutovali hned tři piloti, a to Santino Ferrucci u Haasu, Nikita Mazepin u Force Indie a Sergio Sette Camara u Toro Rosso.
Kimi Räikkönen s Ferrari podepsal novou smlouvu pro sezonu 2017. Tím se trh s piloty trochu uklidnil, ale stále je k dispozici několik volných míst u silných týmů. Ve hře je například McLaren, Williams nebo Toro Rosso.
Doslova před branami formule 1 čeká úřadující mistr série GP2 Stoffel Vandoorne. Čtyřiadvacetiletý juniorský pilot McLarenu udělal dojem při letošní Velké ceně Bahrajnu, kde nahradil zraněného Fernanda Alonsa. Belgičan v tomto závodě porazil Jensona Buttona a dokázal bodovat. Vandoornova priorita je získat sedačku u McLarenu, ale má i jiné možnosti.
“Hlavním cílem pro příští rok je být ve formuli 1. To se nezměnilo. Samozřejmě, mám smlouvu s McLarenem a s tímto týmem bych chtěl závodit v příštím roce. Tady jsem strávil hodně času s inženýry a mám pocit, že jsem získal skutečně perfektní přípravu. Opravdu, nic víc nemůžu udělat. Rád bych závodil pro tento tým, ale vždy jsem říkal – pokud to z nějakých důvodů nedopadne, tak jsem si jistý, že mám k dispozici i jiné možnosti,” komentoval Stoffel Vandoorne.
Hlavní překážkou v nástupu do McLarenu je Jenson Button. Mistrovi světa ze sezony 2009 na konci roku končí smlouva, ale zatím jsou jeho plány nejisté. Šestatřicetiletý pilot je spojován s přestupem do Williamsu, nebo by mohl zůstat s McLarenem.
Dalším nadějným nováčkem je Esteban Ocon, který testoval s Mercedesem. Devatenáctiletý pilot v roce 2015 ovládl sérii GP3. V současnosti závodí v DTM pro Mercedes a má roli juniora u Renaultu. Podle spekulací by v příštím roce mohl závodit právě u Renaultu. Francouzský jezdec říká, že je připraven na vstup do formule 1, ale zdůraznil, že v současnosti se soustředí na povinnosti rezervního pilota.
“Mým cílem pro příští rok je být ve formuli 1. Dělám, co můžu, abych byl připraven na následující sezonu. Ještě je brzy o tom mluvit, stále se zúčastňuji prvních tréninků s Renaultem. Musím se soustředit na to, co je teď, a ne co se bude dít za rok. Okolo formule 1 se pohybuji už dlouho. Pokud se objeví nějaká příležitost na závod, tak budu připravený,” řekl Esteban Ocon.
Zapomenout nesmíme ani na Red Bull a Toro Rosso. Nejistá je budoucnost Daniila Kvjata, který byl sesazen zpět do Tora Rossa, kde se mu zatím moc nedaří. Součástí programu pro mladé piloty je jezdec GP2 Pierre Gasly, který testoval pro Red Bull a v příštím roce by mohl závodit právě za Toro Rosso. Na druhou stranu francouzský mladík sice vyhrál hlavní závod na Silverstone, ale bylo to poprvé od sezony 2013. Proto by si Red Bull, respektive Toro Rosso, mohl nechat Kvjata s tím, že Gasly potřebuje získat více zkušeností.
“Posledních pár týdnů bylo úžasných, hodně emocí. Nemáte možnost řídit monopost formule 1 každý den. Jsem věčný za tu příležitost a doufám, že si to brzo budu moc zopakovat. Celou dobu se snažím dělat co nejlépe svou práci. Když vím, že to dělám, jak nejlépe umím, tak jsem šťastný. Nesoustředím se na to, co si myslí ostatní. Jen se snažím dělat to nejlepší a doufám, že to bude stačit,” řekl Pierre Gasly.
Poslední příležitost nabízí Manor, nejisté je setrvání Ria Haryanta. Indonésan zatím nesehnal dalšího sponzora, který by mu zajistil setrvání v týmu. Spekuluje se o konci po Velké ceně Maďarska. Nahradit by ho mohl vítěz posledních dvou sprintů v GP2 Jordan King.
“Cítím, že jsem dokonale připravený vstoupit do formule 1. Když jsem poprvé usedl do monopostu v Abu Dhabi, byl to šok. Říkal jsem si, že vlastně řídím monopost formule 1. V Barceloně jsem byl o něco klidnější. Věděl jsem, co dělám a mohl jsem se lépe soustředit na svou práci,” řekl Jordan King.
Čtěte dále: Šéf McLarenu Boullier: Nová generace je přesvědčivá, Vandoorne je příští Alonso
Diskuse k článku