Jak teď dál s Lotusem
Renault tým Lotus zatím nekupuje
Formule 1 v současné době míří do turbulentní bouře politických změn. Hlavním důvodem je malý počet kvalitních dodavatelů motorů. A ti, co mají kvalitní motory, je chtějí dávat jen outsiderům. Protože kdyby je dávali kvalitním týmům, ohrozili by sama sebe.
Chápete tu zacyklenou logiku? V soutěži, kde nikdo nechce umožnit partnerskému týmu jakoukoli – byť sebemenší – výhodu, se jmenovitě Red Bull vzteká, že mu nikdo nechce nabídnout nástroj (rozuměj motor), se kterým by porazil všechny ostatní.
Řešení úlohy kvadratury kruhu!
Ale konkrétně k Lotusu, ze kterého si satirický web sniffPETROL dělá legraci, že usiluje o kontrakt s pokud možno co nejhorším dodavatelem motorů. Na některých webech si o něm přečtete zprávu, že Renault s Lotusem uzavřel dohodu o odkoupení týmu. Není to pravda.
Čeho Renault s Lotusem skutečně dosáhl, je jakási dohoda o záměru. Smlouva o smlouvě budoucí, chcete-li. Nebo předkupní právo. A to není zadarmo. Renault za toto předkupní právo ze svého vynaložil dostatek prostředků na to, aby Lotus uhradil některé dluhy, kvůli kterým mu hrozilo uvalení nucené správy. Stejně jako týmům Marussia nebo Caterham.
Majitel týmu Lotus, investiční skupina Genii Capital, dluží, kam se podívá. A dluží i na daních a zákonném pojištění v Británii. Respekt před shovívavostí a trpělivostí britských soudů. Renault tyto dluhy uhradil. Tím neodstranil snahu britských úřadů na Lotus uvalit nucenou správu, ale oddálil ji: do 7. prosince.
Předkupní právo má velmi omezenou platnost: podle zákulisních informací měsíc až dva. Proto onen termín 7. prosince u britských soudů. Do té doby se musí stát několik věcí:
Renault odkoupí majoritní podíl Lotusu s tím, že současní majitelé zůstanou minoritními akcionáři. A ponechají si zbytek stávajících dluhů. Renault ale bude mít k dispozici následující příjmy: odstupné od Red Bullu kvůli předčasnému ukončení smlouvy na dodávku motorů. Od sponzorů Pastora Maldonada, se kterým Lotus/(Renault) potvrdil smlouvu pro rok 2016 na příští sezonu hned po skončení GP Singapuru. Od vlastních sponzorů Renaultu, jako je například firma Total. A od Bernieho Ecclestona za ‘důležitost’, podobně, jako se extra příjmům za takovou důležitost těší Ferrari, McLaren, Williams, Mercedes či Red Bull.
Z pohledu právní a korporátního se jedná o nesnadnou úlohu postavit na těchto prostředcích základ pro solidní tovární tým, který může konkurovat Mercedesu nebo Ferrari. Ale ve světle emisního skandálu světových automobilek, po kterém budou o to více promovány hybridní řešení moderních motorů, to není úplně špatné načasování pro Renault.
Je to úžasný příběh boje o setrvání, přežití a získání stabilní pozice. Zmiňované ‘předkupní právo’, o kterém se objevila informace i na webu FIA, je samo o sobě skvělým úspěchem v tomto komplikovaném boji. Ale tento boj je pouze dílčí bitvou, ve které vítězství jen umožnilo získat o něco více času na vyřešení problémů, které stále existují.
Diskuse k článku