I samotní jezdci kritizují příliš dlouhou fázi safety caru v Silverstone
Piloti podporují hlas veřejnosti kritizující až moc dlouho trvající interval, po který zpomalovací vůz kroužil v úvodu Grand Prix Velké Británie na dráze. Start za safety carem byl podle nich ale víceméně v pořádku. Doslova jen pár minut před startem se na Silverstone spustila průtrž mračen, následkem čehož ředitelství závodu vcelku logicky vyhlásilo start za safety carem,…
Piloti podporují hlas veřejnosti kritizující až moc dlouho trvající interval, po který zpomalovací vůz kroužil v úvodu Grand Prix Velké Británie na dráze. Start za safety carem byl podle nich ale víceméně v pořádku.
Doslova jen pár minut před startem se na Silverstone spustila průtrž mračen, následkem čehož ředitelství závodu vcelku logicky vyhlásilo start za safety carem, s čímž piloti souhlasili a což se v daný moment jevilo jako správné. Jenže déšť rychle pominul a v prvních kolech už dokonce svítilo slunce, přestože na trati stále bylo dost vody.
Start za safety carem ale zrušen nebyl. Zpomalovací vůz na dráze setrval celých pět kol, a když konečně zajel do boxů, velká část pole ho následovala kvůli přezutí na přechodné pneumatiky. Byl tedy start za safety carem a jeho relativně dlouhé kroužení v pořádku? V názoru jezdců panuje možná trochu překvapivě shoda.
„Rozhodně to bylo na start za safety carem, bylo opravdu hodně mokro, na trati stálo moc vody,“ hodnotí domácí matador Jenson Button. „Ale čekali jsme až moc dlouho. Safety car měl zajet do boxů o dvě kola dříve. Problémem je, že pokud všichni jedou na zastávku ve stejný čas, nemůžete strategicky udělat něco odlišného.“
Podle Nika Rosberga bylo důležité, aby si jezdci mohli trať adekvátně osahat za zpomalovacím vozem, zatímco Max Verstappen rovněž souhlasí s Buttonem, když tvrdí, že restart měl přijít dříve. „Na cílové rovince byla spousta vody, ale fáze safety caru byla o něco delší. Byl jsem připraven kolo nebo dvě předtím.“
Lewis Hamilton ve svém prohlášení zašel dokonce ještě dál. „Mohli jsme startovat z roštu. Byla tam mokrá místa a bylo by to obtížné, ale o tom je závodění. Čekali jsme moc dlouho. Když nás nechali závodit, bylo to už na přechodné pneumatiky. V roce 2008 bylo na trati víc vody, a startovali jsme pevným startem; proto to říkám.“
Carlos Sainz se na věc snaží nahlížet z pohledu ředitelství. „Udělali to bezpečně. Bylo potřeba startovat za safety carem, protože veprostřed pole jste neviděli absolutně nic. Ale dvě kola stačila na to, abychom viděli, jak je na tom trať, kde jsou louže. Pak se mělo závodit.“
Námět k zamyšlení předkládá Sebastian Vettel, který po penalizaci za předčasnou výměnu převodovky do závodu startoval z jedenáctého místa. „Bylo správné startovat za safety carem, protože v první polovině okruhu bylo hodně stojící vody.
Věc, která by měla být kritizována, je skutečnost, že nikdo nemá důvěru v pneumatiky do extrémního mokra. Raději zariskujete s brzkým přechodem na přechodné gumy s rizikem aquaplaningu, protože je to zkrátka rychlejší pneumatika. Už několikrát jsme zmiňovali, že pneumatiky do extrémního mokra jsou dobré leda tak k jízdě za safety carem,“ uzavřel svoji kritiku Němec.
Čtěte dále: Další kontroverze? Hamiltonův postoj k bezpečnosti je jen maska pro média, myslí si Verstappen
Diskuse k článku