Hlasitější motory nebudou, pocitově ale ano

Zpoza změn v technických regulích, které FIA pro sezonu 2016 stanovila za účelem zvýšení hluku moderních monopostů F1, vystupuje se svou analýzou italská firma Magnetti Marelli. Úpravy jsou prý krokem vpřed. S érou hybridních V6 motorů se formule 1 potýká s problémem nízkého hluku, který nové pohonné jednotky vydávají. Tyto problémy jsou vnímány zejména z pozice diváka na…

Štítky: FIA Pravidla Zveřejněno 4. 01 2016 — Josef Nekvinda

Zpoza změn v technických regulích, které FIA pro sezonu 2016 stanovila za účelem zvýšení hluku moderních monopostů F1, vystupuje se svou analýzou italská firma Magnetti Marelli. Úpravy jsou prý krokem vpřed.

S érou hybridních V6 motorů se formule 1 potýká s problémem nízkého hluku, který nové pohonné jednotky vydávají. Tyto problémy jsou vnímány zejména z pozice diváka na okruhu, ale aby FIA zdůraznila, že jí na fanoušcích záleží, ustavičně se tomuto problému věnuje. Proto již proběhly několikeré snahy o zlepšení tohoto stavu, ale zatím neúspěšně. Loni se FIA pokoušela spolu s týmy o implementaci tzv. megafonu, kýžený výsledek se ale rovněž nedostavil a navíc velká trubka trčící z vozu vypadala zvláštně.

FIA si tak k úpravě technických pravidel přizvala odborníka na slovo vzatého. Analýzu svěřila do rukou firmy Magnetti Marelli, která se téměř celé staletí zabývá vývojem a produkcí komponentů určených pro motory, převodovky nebo výfukové systémy, a to jak pro sériově vyráběné vozy, tak i pro závodní typy aut.

Roberto Dalla, sportovní ředitel italské firmy, nyní poodhalil hlavní příčiny nízkého hladiny hluku. Aby motory mohly vydávat požadovaný hluk, chyběly dvě hlavní složky. „V první řadě se jedná o amplitudu zvuku a dále pak o vysokou frekvenci,“ vysvětlil Dalla. Nové regule jsou prý dobrým nástrojem pro to, aby se povedlo vyřešit problémy s frekvencí. „Vozy nebudou tak daleko od hodnot, které jsme jim poradili,“ sdělil dále Dalla.

Této změny FIA dosáhla nařízením, které nyní upravuje nakládání se spalinami. Ty budou nově muset procházet samostatným výfukovým potrubím pro obtokový ventil turbodmychadla. V roce 2014 a 2015 byly spaliny přiváděny do hlavního výfukového potrubí za turbínou, což působilo jako filtr pro zvuk o vysoké frekvenci. Ani nyní však nepůjde o účinné navýšení hluku, ale výsledkem bude pouze vyšší frekvence vycházejícího zvuku, která u diváka povede k domněnce, že formule jsou opět hlučné.

Hlavní výhodou tohoto řešení je, že úpravy by se neměly dotknout samotných motorů, což bylo něco, čeho se kvůli možné ztrátě konkurenční výhody obával zejména Mercedes. Magnetti Marelli dále informují, že další opatření je možné očekávat i v roce 2017.

„Budeme podporovat FIA a pokračovat v naší analýze. FIA ale musí diskutovat dané možnosti spolu s týmy a naleznout tak rovnováhu mezi navýšením hluku a ztrátou výkonu,“ doplnil Dalla.

Motory hlasitější nebudou ani v příští sezóně. Povede se jen ošálit diváka.

Motory hlasitější nebudou ani v příští sezóně. Povede se jen ošálit diváka

Diskuse k článku

Napsat komentář