GP Španělska z pohledu strategií: Jak Ferrari bojovalo s Mercedesem a Williamsem

Ve spolupráci s Jamesem Allenem vám přinášíme ohlédnutí za závodem v Barceloně očima stratégů.

Štítky: Strategie Zveřejněno 15. 05 2015 — Jan Pastorek

Ve spolupráci s Jamesem Allenem vám přinášíme ohlédnutí za závodem v Barceloně očima stratégů.

Zatímco vítězství Nica Rosberga bylo ve Španělsku jednoznačné, na dalších pozicích se odehrávaly strategické bitvy mezi Lewisem Hamiltonem, Sebastianem Vettelem, Valtterim Bottasem a Kimim Räikkönenem.

Předzávodní předpoklady

Páteční tréninky ukázaly, že jsou letos rozdíly mezi střední a tvrdší směsí peumatik větší než loni, navíc na tvrdší směsi se některým jezdcům nejezdilo dobře. To ve svém důsledku dostalo do hry strategii tří zastávek v boxech, která byla rychlejší než dvouzastávková, ale také riskantnější kvůli nutnosti víc předjíždět na trati.

Z prvních šesti jezdců v cíli nakonec dva jeli na tři zastávky a čtyři na dvě zastávky.

Hamilton vs. Vettel

kola

Vodorovná osa x nahoře představuje ideální časy na kolo vypočítané z průměrné rychlosti vítěze závodu. Barevné linky v grafu pak ukazují, jak se jezdci tomuto ideálu přiblížili. Zdroj: Williams

Stejně jako loni měl Mercedes ve Španělsku velký výkonnostní náskok. V kvalifikaci byl o 8 desetin sekundy rychlejší než Ferrari a na rozdíl od ostatních závodů si tuto výhodu udržel i v závodě. Strategie Rosberga proto byla jednoznačná, ale Hamiltonova situace se zkomplikovala, když po startu ztratil pozici vůči Vettelovi.

První pokus ji získat zpět dřívějším pit stopem Hamiltonovi nevyšel, protože kvůli problému během zastávky ztratil při přezouvání čas. Mercedes byl proto donucen změnit Hamiltonovi strategii na tři zastávky, což nakonec vyšlo nad očekávání dobře, nebylo ani třeba předjetí na trati.

Když po startu jezdil Hamilton za Vettelem, stěžoval si, že se nemůže dostat dost blízko na předjetí. Brzkou zastávkou ve 13. kole si ještě nechal otevřené možnosti pro celkové dvě nebo tři zastávky. Ferrari zareagovalo a zavolalo Vettela ve 14. kole, ten se pak vrátil na trať před Hamiltonem.

První zastávky tedy nic nevyřešily, a proto Mercedes změnil strategii. Věděl, že po přidání jedné zastávky a zkrácení stintů vyjede Hamilton na trať za Räikkönenem, Ferrari se ale na tvrdší směsi nedařilo, a tak Hamilton neměl problém finského soupeře předjet.

Otázkou je, jestli Vettel mohl Hamiltona udržet za sebou, kdyby i podruhé zajel přezout hned po něm? Odpověď zní ne, protože tím by musel přejít na strategii tří zastávek a Mercedes by ho relativně snadno překonal tím, že by Hamiltona nechal na tvrdších pneumatikách na trati déle. Rozdíly v rychlosti obou vozů byly tak velké, že by britský pilot na opotřebované sadě pravděpodobně pořád byl rychlejší.

Další otázkou je, zda by Hamilton býval ohrozil Rosberga, kdyby se mu podařilo překonat Vettela už po první zastávce? I to je nepravděpodobné, protože by se na trať vrátil s osmisekundovou ztrátou, měl by stejné pneumatiky a málo možností polepšit si odlišnou strategií. Hamiltonův závod tak byl rozhodnut na začátku, když ztratil pozici vůči Vettelovi.

Bottas vs. Räikkönen

pit

Použití pneumatik. Medium = střední, hard = tvrdá.

Závěr španělské Grand Prix připomněl závěr bahrajnské Grand Prix, Bottas za sebou udržel rychlejší ferrari. Tentokrát však ne Vettela, ale Räikkönena.

Bottasovi k tomu pomohla změna strategie, původně měl jet na tři zastávky, ale Williams v úvodu závodu rozhodl o změně na dvě zastávky. Odjel dva stinty na měkčí a jeden stint na tvrdší sadě pneumatik.

Tři zastávky Williams původně předpokládal kvůli relativně velké degradaci pneumatik. Po startu ale viděl, že je degradace menší, navíc Räikkönen překonal oba vozy týmu Toro Rosso, takže vznikla potřeba reagovat. Ostatní soupeři se propadali, Bottas tedy závodil jen s Räikkönenem a Williams si mohl dovolit být odvážnější.

Druhý stint odjel Bottas delší na měkčích pneumatikách než Räikkönen na tvrdších. Räikkönen se na Bottase chystal v posledním stintu na rychlejších měkčích pneumatikách, ale Williams využil tři Massovy zastávky, aby ferrari trochu zdržel. Když pak Räikkönen dojel Bottase, jeho pneumatiky už mu neposkytovaly takovou výhodu, aby mohl úspěšně zaútočit.

Lepší volbou pro Ferrari by bývala strategie tří zastávek, ta by Räikkönenovi zřejmě dala větší šanci posunout se na čtvrté místo. V nevýhodě byl finský pilot Scuderie také kvůli tomu, že jel se starší a pomalejší konfigurací vozu.

Diskuse k článku

Napsat komentář