GP Itálie: Co se neslo éterem během závodu
Podívejte se na přepis rádiové komunikace z uplynulého klání, které hostil královský park v Monze. Některé typy zpráv jsme letos slyšeli naposled.
Podívejte se na přepis rádiové komunikace z uplynulého klání, které hostil královský park v Monze. Některé typy zpráv jsme letos slyšeli naposled.
Tisíce tifosi přítomných na tribunách doufaly, že uvidí, jak se jejich milované Ferrari popere alespoň o stupně vítězů. Nestalo se, a tak místo toho nakonec sledovaly opětovnou dominanci Mercedesu, který si dojel pro letošní sedmé dvojité vítězství.
V cíli měl tentokrát navrch Lewis Hamilton, jenž tak stáhl něco málo z náskoku svého týmového kolegy Nika Rosberga na čele šampionátu. Britský pilot dokázal zvítězit navzdory technickým patáliím na samotném startu závodu, které jej stály několik pozic. Postup zpět na vedoucí příčku mu však dosti výrazně usnadnil chybující Rosberg. Němec totiž dvakrát zaváhal v nájezdu do první zatáčky, přičemž ve druhém případě o své vedení ve Velké ceně Itálie nadobro přišel.
Za piloty Mercedesu dojel se čtvrtminutovou ztrátou Felipe Massa, který se tak poprvé v barvách Williamsu dočkal umístění na stupních vítězů.
To Ferrari na domácí půdě naprosto propadlo. Fernando Alonso závod kvůli technickým problémům s ERS nedokončil, čímž tak přeťal šnůru patnácti po sobě jdoucích klání, v nichž dojel na bodech, a Kimi Räikkönen svým devátým místem také příliš neoslnil.
Závod v italské Monze byl třináctým podnikem letošní sezony a zároveň posledním, ve kterém jsme mohli slyšet rádiovou komunikaci mezi jezdci a boxovou zídkou v celé své kráse. Počínaje Velkou cenou Singapuru bude totiž na příkaz FIA značně omezena. Inženýři již nebudou moci nadále svým pilotům radit, co udělat proto, aby byli rychlejší, a tak z éteru zmizí zprávy ohledně doporučených nastavení, spotřebě paliva, opotřebení pneumatik apod.
Jak odhalí následující přepis, původně publikovaný na stránce F1Fanatic, v Monze tyto rady ze strany boxové uličky například pomohly Lewisi Hamiltonovi minimalizovat škody způsobené nefunkčním softwarem a zachránily jej od nabrání další ztráty z pohledu šampionátu. V příštích závodech se on i všichni ostatní jezdci budou muset s obdobnými problémy vypořádat již zcela sami.
GP Itálie 2014 – Přepis rádiové komunikace
Kolo | Kdo | Komu | Obsah sdělení |
SR | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Jen abych to zopakoval: Úvodní kola závodu, předjíždění je volný až do doby, kdy ti řeknem. |
ZK | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Takže, můžem projít všechny převodový stupně, až po osmičku. RS módy zrušeny. |
ZK | ??? | Sebastian Vettel | Převodovka je dobrá. Dobíjení je dobrý. |
ZK | Ayao Kumatsu | Romain Grosjean | Snaž se řadit nahoru při vyšší rychlosti motoru prosím. |
1 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | (Tuto zprávu sdělil Hamilton svému inženýrovi zjevně ještě před startem samotného závodu.) Mý RS módy nebudou (cenzurováno) fungovat. |
1 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Jo, potvrzuju, Lewisi, vidíme to. Takže mód točivýho momentu tři. |
2 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | (Piloti Mercedesu obvykle deaktivují své startovní módy ihned po startu závodu, Hamiltonův displej však indikuje, že jeho mód je stále zapnutý, ačkoliv na startu selhal.) Světla RS módu pořád svítěj. |
2 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, nám to ukazuje, že RS módy jsou vypnutý, vypadá to, že ve všem je zmatek. Prostě to teď jednu minutu nechej tak, jak to je. |
3 | Andrew Murdoch | Felipe Massa | DRS povoleno. Použij předjížděcí (tlačítko), pokud budeš potřebovat. |
4 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | DRS bylo povoleno. Nabijem to na maximum, pak můžem zaútočit. |
6 | Andrew Murdoch | Felipe Massa | Nepoužívej teď předjížděcí tlačítko. |
6 | Brad Joyce | Nico Hülkenberg | Máš za sebou Ricciarda, Šasi 4, pozice 4. |
7 | Max Chilton | Gary Gannon | (Chilton boural ve Variante della Roggia, což znamenalo jeho předčasný konec ve Velké ceně Itálie. Sdělení zjevně předcházela otázka z boxové zdi, zda je v pořádku.) Jo, jen mám trochu vyraženej dech. |
8 | Nico Rosberg | Tony Ross | OK, hodně jsem zvolnil, zvolnil jsem hodně. |
8 | Tony Ross | Nico Rosberg | Potvrzuju, Nico, vidíme to. Takže, druhý auto hlásí, že mu odcházej zadní pneumatiky, takže to vem na zřetel. Náskok na Massu je čtyři vteřiny. V tuhle chvíli zajíždí stejný časy na kolo jako ty. |
9 | Tony Ross | Nico Rosberg | Takže, Nico, vypadá to, že jsi tam zablokoval přední i zadní kola. |
10 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Řekněte mi, až budu mít dostatek výkonnosti na strat 2. |
10 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, Lewisi, strat 2 můžeš použít akorát na hlavní rovince, výjezd ze zatáčky 11 až po zatáčku 1. Strat 2 jen na dvě kola. |
10 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Pěkná práce, Lewisi. Dobře, pojďme ty strat módy dostat pod kontrolu. |
12 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Aktualizace statusu, pokud můžeš. |
12 | Sebastian Vettel | Guillaume Rocquelin | Nejsem o tolik rychlejší. Provoz na trati, na čistým vzduchu bych byl pravděpodobně o půl vteřiny rychlejší. |
13 | Tony Ross | Nico Rosberg | (Počínaje Velkou cenu Singapuru takovéto zprávy již neuslyšíme.) Zkus dřívější apex v zatáčce 11, Parabolica. Zkus na výjezdu víc narovnat řízení kvůli očištění (pneumatik). |
13 | Nico Rosberg | Tony Ross | Neříkejte mi, jakej mám náskok. |
15 | Andrew Murdoch | Felipe Massa | V nájezdu do zatáčky pět dupeš na brzdy, když seš ještě na plynu. |
15 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | OK, Lewisi, poslední kolo o dvě desetiny rychlejší. Ztráta je teď 1,8. Nico si přiváží víc nájezdový rychlosti do zatáčky 11. |
18 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Další skvělej manévr. Seš v okně. |
18 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Teď to vypadá, že se dostáváš do větrnýho pytle (za Rosbergem), takže seš v zatáčkách pomalejší, na rovinkách rychlejší. |
19 | Tony Ross | Nico Rosberg | (Jezdci prostřednictvím tlačítka na volantu mají možnost informovat inženýry o stavu svého obutí, aniž by tak tuto informaci skrze rádio vyzrazovali do éteru.) A dej nám na HPP tlačítku vědět, jak jsou na tom pneumatiky. |
19 | Tony Ross | Nico Rosberg | Potvrzuju. Všechny auta maj stejnou degradaci jako ty. |
21 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Takže, přibližuješ se (Rosbergovu) DRS. |
21 | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Jak daleko? |
21 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Je to kolem hranice dvou desetin, jen to drž. |
23 | Tony Ross | Nico Rosberg | Teď na to tvrdě zatlač, ještě další dvě kvalifikační kola. |
24 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Perfektní. Přeskočili jsme Alonsa s Buttonem, Checo. Jen se drž Magnussenova ocasu. Opravdu dobrá práce, kámo, opravdu dobrá práce. |
24 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Jdi na strat mód 4, je čas jít na to. |
26 | Tony Ross | Nico Rosberg | Takže, navrhujem ti jít zpátky na strat 3, abys dobil baterii. Náskok na Lewise je dvě vteřiny. Budem potřebovat do konce pošetřit nějaký palivo. |
27 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | Hádám, že na konci se bude závodit, na konci se bude závodit. Takže návrh je takovej, že se usadíme dvě, dvě a půl vteřiny (za Rosbergem) a budeme těžit z aerodynamickýho pytle, aniž bychom ztráceli přítlak. Tyhle pneumatiky budeme na konci potřebovat. |
29 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Sebastiane, Magnussen je v dosahu DRS. |
30 | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | 24 kol do konce, dostaňme se do rytmu. |
30 | Tony Ross | Nico Rosberg | Takže, bude důležitý se starat o tyhle pneumatiky, abys mohl na konci zaútočit, Nico. Když budem moct, pošetři trochu paliva a zaútoč na konci. |
33 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Pokud můžeš, Checo, pokus se přiblížit klukům vepředu. Nepoužívej předjížděcí tlačítko! |
34 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Jen to udržuj čistý, Checo. Udržuj to čistý. Jenson tentokrát nebyl tak blízko, jen to udržuj čistý. Doufáme, že ti brzo dáme zpátky plnej výkon. Dostaň se zpátky do DRS, ty dva kluci vepředu spolu bojujou. |
34 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | OK, kámo, excelentní práce. Dobře, teď dostaň ty vepředu. |
35 | Tom Stallard | Jenson Button | Jensone, auto za tebou je Ricciardo. Ricciardo zajel do boxů čtyři kola po nás. |
35 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | OK, kámo, před tebou to bude pěkně pikantní. Hodně se tam měněj pozice. Dostaňme se mezi to. |
37 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Checo, nedokážu říct, jak dobrou práci odvádíš. Jen to tak udržuj. Vím, že žádám nemožný, ale jen kontroluj prokluz zadních pneumatik. Dokud jsme v tom vláčku (kde každý používá) DRS, jsme OK, OK? |
37 | Jonathan Eddolls | Valtteri Bottas | Tohle je brilantní práce, brilantní. Zkus teď omezit používání předjížděcího tlačítka. Dobrá práce. |
39 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | OK, Magnussen má pětivteřinovou penalizaci k jeho výslednýmu času. Takže se drž jeho DRS a tu pozici máme, OK? |
40 | Sergio Pérez | Gianpiero Lambiase | Viděls, co mi udělal? |
40 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | Viděl jsem to, ale tohle bylo brilantní! Brilantní. Dostaň se zpátky k Magnussenovi, uklidni se, kámo. |
41 | Jenson Button | Tom Stallard | Právě si střihnul šikanu. Pérez si právě střihnul šikanu. |
42 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | A použij předjížděcí tlačítko k bránění, pokud budeš potřebovat. Jen na startovní/cílový rovince. |
44 | Sergio Pérez | Gianpiero Lambiase | Potřebuju víc výkonu. |
44 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | OK, Checo, musíme to teď udržovat hezky v pořádku a ujistit se, že dojedem do konce. |
44 | Guillaume Rocquelin | Sebastian Vettel | Se svejma pneumatikama odvádíš dobrou práci, tempo je dobrý. Deset kol do cíle. |
46 | Simon Rennie | Daniel Ricciardo | Dobře, Danieli, devět kol do cíle. Vettel zajíždí (minuta) 29,6, seš o osm desetin rychlejší než on. Dostaň ho! |
46 | Mark Temple | Kevin Magnussen | A Kevine, byla nám udělena pětivteřinová penalizace za vytlačování Bottase ze zatáčky tři. Závodíme s Räikkönenem za náma, takže až do konce závodu potřebujem dobrou rychlost, abychom získali hodně bodů. |
47 | Marco Matassa | Daniil Kvjat | Skvěle, kámo. Pokračuj. Další je Räikkönen. Je sedm vteřin před náma. Budeme bojovat o desátou pozici. |
48 | Antonio Spagnolo | Kimi Räikkönen | Očekáváme, že Kvjat se k nám dostane dvě kola před koncem. Měl bys na to zatlačit, jestli se chceš přiblížit Buttonovi. |
48 | Gianpiero Lambiase | Sergio Pérez | OK, Checo, chcem otestovat předjížděcí tlačítko taky na výjezdu z Ascari. Pokračuj na startovní/cílový rovince. |
51 | Esteban Gutiérrez | Craig Gardiner | Myslím, že mám prasklou pneumatiku. |
51 | Craig Gardiner | Esteban Gutiérrez | Jaká zatáčka? Přebití 12. Estebane, je to prázdný, nebo můžeš pokračovat? |
51 | Esteban Gutiérrez | Craig Gardiner | Můžu pokračovat, ale… (přerušeno) |
51 | Craig Gardiner | Esteban Gutiérrez | Rozuměl jsem. |
53 | Daniil Kvjat | Marco Matassa | Nemám žádný brzdy. Je tohle poslední kolo? |
53 | Marco Matassa | Daniil Kvjat | Ne, dvě kola do konce. Tlač na to dál, tlač na to dál, kámo. |
53 | Daniil Kvjat | Marco Matassa | To si nedokážu představit. |
VK | Peter Bonnington | Lewis Hamilton | (Mezitím Hamilton projíždí cílem a na své konto si připisuje letošní šesté vítězství.) Pěkná práce, Lewisi, seš tam. Krásný zmrtvýchvstání, kámo. |
VK | Lewis Hamilton | Peter Bonnington | Díky za všechno to úsilí, kluci. Skvělej výsledek, skvělý zmrtvýchvstání. Jsem tak rád za všechny. |
VK | Andrew Murdoch | Felipe Massa | (Massa se dočkal prvních stupňů vítězů v barvách Williamsu.) OK, Felipe, skvělej závod, skvělej závod, potřebujem… (přerušeno) |
VK | Felipe Massa | Andrew Murdoch | Díky, kluci. Hodně dobrej, hodně dobrej výsledek. Jsem tak šťastnej, jsem tak šťastnej za tenhle výsledek. Obzvlášť tady v Itálii. |
VK | Nico Rosberg | Tony Ross | OK, dobrá práce, kluci, zasloužený dvojitý vítězství. Pro tým je to skvělej výsledek. Omlouvám se svý straně garáže. Opravdová škoda. |
VK | Marco Matassa | Daniil Kvjat | Znova, hodně dobrá jízda, hodně dobrej závod. Bravissimo, bravo. |
VK | Daniil Kvjat | Marco Matassa | Grazie a tutti (Díky všem). |
Legenda: SR – startovní rošt
ZK – zaváděcí kolo
VK – vítězné kolo
Diskuse k článku