GP Itálie: Co se neslo éterem během závodu

Podívejte se na přepis rádiové komunikace z uplynulého klání, které hostil královský park v Monze. Některé typy zpráv jsme letos slyšeli naposled.

Štítky: Rádiová komunikace Zveřejněno 13. 09 2014 — Tomáš Bohuslav

Podívejte se na přepis rádiové komunikace z uplynulého klání, které hostil královský park v Monze. Některé typy zpráv jsme letos slyšeli naposled.

Tisíce tifosi přítomných na tribunách doufaly, že uvidí, jak se jejich milované Ferrari popere alespoň o stupně vítězů. Nestalo se, a tak místo toho nakonec sledovaly opětovnou dominanci Mercedesu, který si dojel pro letošní sedmé dvojité vítězství.

V cíli měl tentokrát navrch Lewis Hamilton, jenž tak stáhl něco málo z náskoku svého týmového kolegy Nika Rosberga na čele šampionátu. Britský pilot dokázal zvítězit navzdory technickým patáliím na samotném startu závodu, které jej stály několik pozic. Postup zpět na vedoucí příčku mu však dosti výrazně usnadnil chybující Rosberg. Němec totiž dvakrát zaváhal v nájezdu do první zatáčky, přičemž ve druhém případě o své vedení ve Velké ceně Itálie nadobro přišel.

Za piloty Mercedesu dojel se čtvrtminutovou ztrátou Felipe Massa, který se tak poprvé v barvách Williamsu dočkal umístění na stupních vítězů.

To Ferrari na domácí půdě naprosto propadlo. Fernando Alonso závod kvůli technickým problémům s ERS nedokončil, čímž tak přeťal šnůru patnácti po sobě jdoucích klání, v nichž dojel na bodech, a Kimi Räikkönen svým devátým místem také příliš neoslnil.

Závod v italské Monze byl třináctým podnikem letošní sezony a zároveň posledním, ve kterém jsme mohli slyšet rádiovou komunikaci mezi jezdci a boxovou zídkou v celé své kráse. Počínaje Velkou cenou Singapuru bude totiž na příkaz FIA značně omezena. Inženýři již nebudou moci nadále svým pilotům radit, co udělat proto, aby byli rychlejší, a tak z éteru zmizí zprávy ohledně doporučených nastavení, spotřebě paliva, opotřebení pneumatik apod.

Jak odhalí následující přepis, původně publikovaný na stránce F1Fanatic, v Monze tyto rady ze strany boxové uličky například pomohly Lewisi Hamiltonovi minimalizovat škody způsobené nefunkčním softwarem a zachránily jej od nabrání další ztráty z pohledu šampionátu. V příštích závodech se on i všichni ostatní jezdci budou muset s obdobnými problémy vypořádat již zcela sami.

GP Itálie 2014 – Přepis rádiové komunikace

KoloKdoKomuObsah sdělení
SRPeter BonningtonLewis HamiltonJen abych to zopakoval: Úvodní kola závodu, předjíždění je volný až do doby, kdy ti řeknem.
ZKPeter BonningtonLewis HamiltonTakže, můžem projít všechny převodový stupně, až po osmičku. RS módy zrušeny.
ZK???Sebastian VettelPřevodovka je dobrá. Dobíjení je dobrý.
ZKAyao KumatsuRomain GrosjeanSnaž se řadit nahoru při vyšší rychlosti motoru prosím.
1Lewis HamiltonPeter Bonnington(Tuto zprávu sdělil Hamilton svému inženýrovi zjevně ještě před startem samotného závodu.) Mý RS módy nebudou (cenzurováno) fungovat.
1Peter BonningtonLewis HamiltonJo, potvrzuju, Lewisi, vidíme to. Takže mód točivýho momentu tři.
2Lewis HamiltonPeter Bonnington(Piloti Mercedesu obvykle deaktivují své startovní módy ihned po startu závodu, Hamiltonův displej však indikuje, že jeho mód je stále zapnutý, ačkoliv na startu selhal.) Světla RS módu pořád svítěj.
2Peter BonningtonLewis HamiltonOK, nám to ukazuje, že RS módy jsou vypnutý, vypadá to, že ve všem je zmatek. Prostě to teď jednu minutu nechej tak, jak to je.
3Andrew MurdochFelipe MassaDRS povoleno. Použij předjížděcí (tlačítko), pokud budeš potřebovat.
4Peter BonningtonLewis HamiltonDRS bylo povoleno. Nabijem to na maximum, pak můžem zaútočit.
6Andrew MurdochFelipe MassaNepoužívej teď předjížděcí tlačítko.
6Brad JoyceNico HülkenbergMáš za sebou Ricciarda, Šasi 4, pozice 4.
7Max ChiltonGary Gannon(Chilton boural ve Variante della Roggia, což znamenalo jeho předčasný konec ve Velké ceně Itálie. Sdělení zjevně předcházela otázka z boxové zdi, zda je v pořádku.) Jo, jen mám trochu vyraženej dech.
8Nico RosbergTony RossOK, hodně jsem zvolnil, zvolnil jsem hodně.
8Tony RossNico RosbergPotvrzuju, Nico, vidíme to. Takže, druhý auto hlásí, že mu odcházej zadní pneumatiky, takže to vem na zřetel. Náskok na Massu je čtyři vteřiny. V tuhle chvíli zajíždí stejný časy na kolo jako ty.
9Tony RossNico RosbergTakže, Nico, vypadá to, že jsi tam zablokoval přední i zadní kola.
10Lewis HamiltonPeter BonningtonŘekněte mi, až budu mít dostatek výkonnosti na strat 2.
10Peter BonningtonLewis HamiltonOK, Lewisi, strat 2 můžeš použít akorát na hlavní rovince, výjezd ze zatáčky 11 až po zatáčku 1. Strat 2 jen na dvě kola.
10Peter BonningtonLewis HamiltonPěkná práce, Lewisi. Dobře, pojďme ty strat módy dostat pod kontrolu.
12Guillaume RocquelinSebastian VettelAktualizace statusu, pokud můžeš.
12Sebastian VettelGuillaume RocquelinNejsem o tolik rychlejší. Provoz na trati, na čistým vzduchu bych byl pravděpodobně o půl vteřiny rychlejší.
13Tony RossNico Rosberg(Počínaje Velkou cenu Singapuru takovéto zprávy již neuslyšíme.) Zkus dřívější apex v zatáčce 11, Parabolica. Zkus na výjezdu víc narovnat řízení kvůli očištění (pneumatik).
13Nico RosbergTony RossNeříkejte mi, jakej mám náskok.
15Andrew MurdochFelipe MassaV nájezdu do zatáčky pět dupeš na brzdy, když seš ještě na plynu.
15Peter BonningtonLewis HamiltonOK, Lewisi, poslední kolo o dvě desetiny rychlejší. Ztráta je teď 1,8. Nico si přiváží víc nájezdový rychlosti do zatáčky 11.
18Jonathan EddollsValtteri BottasDalší skvělej manévr. Seš v okně.
18Peter BonningtonLewis HamiltonTeď to vypadá, že se dostáváš do větrnýho pytle (za Rosbergem), takže seš v zatáčkách pomalejší, na rovinkách rychlejší.
19Tony RossNico Rosberg(Jezdci prostřednictvím tlačítka na volantu mají možnost informovat inženýry o stavu svého obutí, aniž by tak tuto informaci skrze rádio vyzrazovali do éteru.) A dej nám na HPP tlačítku vědět, jak jsou na tom pneumatiky.
19Tony RossNico RosbergPotvrzuju. Všechny auta maj stejnou degradaci jako ty.
21Peter BonningtonLewis HamiltonTakže, přibližuješ se (Rosbergovu) DRS.
21Lewis HamiltonPeter BonningtonJak daleko?
21Peter BonningtonLewis HamiltonJe to kolem hranice dvou desetin, jen to drž.
23Tony RossNico RosbergTeď na to tvrdě zatlač, ještě další dvě kvalifikační kola.
24Gianpiero LambiaseSergio PérezPerfektní. Přeskočili jsme Alonsa s Buttonem, Checo. Jen se drž Magnussenova ocasu. Opravdu dobrá práce, kámo, opravdu dobrá práce.
24Peter BonningtonLewis HamiltonJdi na strat mód 4, je čas jít na to.
26Tony RossNico RosbergTakže, navrhujem ti jít zpátky na strat 3, abys dobil baterii. Náskok na Lewise je dvě vteřiny. Budem potřebovat do konce pošetřit nějaký palivo.
27Peter BonningtonLewis HamiltonHádám, že na konci se bude závodit, na konci se bude závodit. Takže návrh je takovej, že se usadíme dvě, dvě a půl vteřiny (za Rosbergem) a budeme těžit z aerodynamickýho pytle, aniž bychom ztráceli přítlak. Tyhle pneumatiky budeme na konci potřebovat.
29Guillaume RocquelinSebastian VettelSebastiane, Magnussen je v dosahu DRS.
30Peter BonningtonLewis Hamilton24 kol do konce, dostaňme se do rytmu.
30Tony RossNico RosbergTakže, bude důležitý se starat o tyhle pneumatiky, abys mohl na konci zaútočit, Nico. Když budem moct, pošetři trochu paliva a zaútoč na konci.
33Gianpiero LambiaseSergio PérezPokud můžeš, Checo, pokus se přiblížit klukům vepředu. Nepoužívej předjížděcí tlačítko!
34Gianpiero LambiaseSergio PérezJen to udržuj čistý, Checo. Udržuj to čistý. Jenson tentokrát nebyl tak blízko, jen to udržuj čistý. Doufáme, že ti brzo dáme zpátky plnej výkon. Dostaň se zpátky do DRS, ty dva kluci vepředu spolu bojujou.
34Simon RennieDaniel Ricciardo OK, kámo, excelentní práce. Dobře, teď dostaň ty vepředu.
35Tom StallardJenson ButtonJensone, auto za tebou je Ricciardo. Ricciardo zajel do boxů čtyři kola po nás.
35Simon RennieDaniel Ricciardo OK, kámo, před tebou to bude pěkně pikantní. Hodně se tam měněj pozice. Dostaňme se mezi to.
37Gianpiero LambiaseSergio PérezCheco, nedokážu říct, jak dobrou práci odvádíš. Jen to tak udržuj. Vím, že žádám nemožný, ale jen kontroluj prokluz zadních pneumatik. Dokud jsme v tom vláčku (kde každý používá) DRS, jsme OK, OK?
37Jonathan EddollsValtteri BottasTohle je brilantní práce, brilantní. Zkus teď omezit používání předjížděcího tlačítka. Dobrá práce.
39Gianpiero LambiaseSergio PérezOK, Magnussen má pětivteřinovou penalizaci k jeho výslednýmu času. Takže se drž jeho DRS a tu pozici máme, OK?
40Sergio PérezGianpiero LambiaseViděls, co mi udělal?
40Gianpiero LambiaseSergio PérezViděl jsem to, ale tohle bylo brilantní! Brilantní. Dostaň se zpátky k Magnussenovi, uklidni se, kámo.
41Jenson ButtonTom StallardPrávě si střihnul šikanu. Pérez si právě střihnul šikanu.
42Gianpiero LambiaseSergio PérezA použij předjížděcí tlačítko k bránění, pokud budeš potřebovat. Jen na startovní/cílový rovince.
44Sergio PérezGianpiero LambiasePotřebuju víc výkonu.
44Gianpiero LambiaseSergio PérezOK, Checo, musíme to teď udržovat hezky v pořádku a ujistit se, že dojedem do konce.
44Guillaume RocquelinSebastian VettelSe svejma pneumatikama odvádíš dobrou práci, tempo je dobrý. Deset kol do cíle.
46Simon RennieDaniel Ricciardo Dobře, Danieli, devět kol do cíle. Vettel zajíždí (minuta) 29,6, seš o osm desetin rychlejší než on. Dostaň ho!
46Mark TempleKevin MagnussenA Kevine, byla nám udělena pětivteřinová penalizace za vytlačování Bottase ze zatáčky tři. Závodíme s Räikkönenem za náma, takže až do konce závodu potřebujem dobrou rychlost, abychom získali hodně bodů.
47Marco MatassaDaniil KvjatSkvěle, kámo. Pokračuj. Další je Räikkönen. Je sedm vteřin před náma. Budeme bojovat o desátou pozici.
48Antonio SpagnoloKimi RäikkönenOčekáváme, že Kvjat se k nám dostane dvě kola před koncem. Měl bys na to zatlačit, jestli se chceš přiblížit Buttonovi.
48Gianpiero LambiaseSergio PérezOK, Checo, chcem otestovat předjížděcí tlačítko taky na výjezdu z Ascari. Pokračuj na startovní/cílový rovince.
51Esteban GutiérrezCraig GardinerMyslím, že mám prasklou pneumatiku.
51Craig GardinerEsteban GutiérrezJaká zatáčka? Přebití 12. Estebane, je to prázdný, nebo můžeš pokračovat?
51Esteban GutiérrezCraig GardinerMůžu pokračovat, ale… (přerušeno)
51Craig GardinerEsteban GutiérrezRozuměl jsem.
53Daniil KvjatMarco MatassaNemám žádný brzdy. Je tohle poslední kolo?
53Marco MatassaDaniil KvjatNe, dvě kola do konce. Tlač na to dál, tlač na to dál, kámo.
53Daniil KvjatMarco MatassaTo si nedokážu představit.
VKPeter BonningtonLewis Hamilton(Mezitím Hamilton projíždí cílem a na své konto si připisuje letošní šesté vítězství.) Pěkná práce, Lewisi, seš tam. Krásný zmrtvýchvstání, kámo.
VKLewis HamiltonPeter BonningtonDíky za všechno to úsilí, kluci. Skvělej výsledek, skvělý zmrtvýchvstání. Jsem tak rád za všechny.
VKAndrew MurdochFelipe Massa(Massa se dočkal prvních stupňů vítězů v barvách Williamsu.) OK, Felipe, skvělej závod, skvělej závod, potřebujem… (přerušeno)
VKFelipe MassaAndrew MurdochDíky, kluci. Hodně dobrej, hodně dobrej výsledek. Jsem tak šťastnej, jsem tak šťastnej za tenhle výsledek. Obzvlášť tady v Itálii.
VKNico RosbergTony RossOK, dobrá práce, kluci, zasloužený dvojitý vítězství. Pro tým je to skvělej výsledek. Omlouvám se svý straně garáže. Opravdová škoda.
VKMarco MatassaDaniil KvjatZnova, hodně dobrá jízda, hodně dobrej závod. Bravissimo, bravo.
VKDaniil KvjatMarco MatassaGrazie a tutti (Díky všem).

Legenda: SR – startovní rošt

ZK – zaváděcí kolo

VK – vítězné kolo

Diskuse k článku

Napsat komentář