Frustrující pohled do minulosti: F1 za 10 let nevyřešila vůbec nic

Současné debaty nad tématem ekonomické krize F1 hýbou světem. Při pohledu 10 let zpátky se dá ale zjistit, že ty debaty tady jsou už celé desetiletí.

47 Štítky: FIA Finance Zveřejněno 2. 11 2014 — Tomáš Richtr

Pokud některý sport dlouhodobě nedokáže řešit své klíčové problémy, sledovat jej denně na profesionální bázi se může stát velmi smutnou a frustrující zkušeností. A to je případ ekonomické krize F1.

Podívejte se sami:

  • Důležité je ve formuli 1 udržet automobilky i nezávislé týmy;
  • Náklady musí být výrazně poníženy;
  • Bez ohledu na to, kolik tovární týmy utratí za nesmyslné peníze, vyhraje jen jeden. A je jedno, zda utratí miliardu nebo sto milionů. Vyhraje tým s nejchytřejšími inženýry, dobrým managementem a skvělými jezdci;
  • Tovární týmy ve formuli 1 zbytečné utrácí 1,3 miliardy eur;
  • Otázkou je, kdo je zodpovědný za kontrolu nákladů, podle některých si automobilky mohou utratit, kolik chtějí;
  • Lze ponížit rozpočty velkých týmů o 90 %, aniž by utrpěla zajímavost F1;
  • Rozpočty je nutné ponížit na úroveň, kterou si mohou dovolit i nezávislé týmy;
  • Drahé technologie, o kterých veřejnost nemá příliš ponětí, by měly být zakázány;
  • Hrozí riziko ztráty nezávislých týmů a méně úspěšných automobilek, pokud bude trend finančních nákladů v dalších deseti letech pokračovat;
  • Úspěch ve formuli 1 nesmí být možné si prostě jen koupit;
  • Bohatší týmy budou vyhrávat, ostatní nebudou mít šanci, televizní sledovanost F1 poklesne;
  • Hrozí nasazení aut, která nejsou specifikace F1, nebo – a to je horší – kolaps šampionátu

Přijde Vám, že se v posledních dnech tyto věty jen opakují? Toto jsou úryvky z rozsáhlého materiálu, který publikovala Mezinárodní automobilová federace 16. června 2005. Téměř před deseti lety. To když se snažila dostat týmy za jeden stůl k diskuzím o pravidlech pro sezonu 2008, jejichž hlavním cílem bylo ponížit náklady. FIA si v materiálu stěžuje, že tovární týmy příliš nekomunikují.

FIA reagovala na období, kdy v šampionátu soutěžilo šest továrních týmů nebo týmů kryté automobilkami: Renault, Ferrari, McLaren-Mercedes, Toyota, Williams-BMW, BAR-Honda. F1 krátce před tím přišla o nezávislé týmy Prost a Arrows a tovární Jaguar. A to svět ještě nebyl zasažen takzvanou ekonomickou recesí, která udeřila v letech 2008 a 2009.

FIA se svými kroky snažila udržet šest jmenovaných automobilek v soutěži, stejně jako nezávislé týmy. O desetiletí později chybí Honda, Renault, Toyota, BMW a z nezávislých týmů Minardi a Jordan, přičemž Sauber zažil doslova zmrtvýchvstání. Ze čtyř týmů, které se přihlásily do ročníku 2010, chybí HRT, Marussia, Caterham a USGP ani nestihl nastoupit. Na startu GP USA 2014 stojí 18 formulí, z toho týmy Lotus, Sauber či Force Indie na pokraji krachu.

V sezoně 2005 startovalo sedm motorů: Ferrari 053, Honda RA005E, Renault RS25, BMW P84/5, Mercedes FO110R, Toyota RVX-05 a Cosworth TJ2005. Letos s bídou tři.

A stejně jako před deseti lety, i dnes se zástupci Mercedesu, McLarenu či Ferrari a nově Red Bullu nadále odmítají bavit o nasazení takových rozpočtových hladin, aby účast ve formuli 1 byla vůbec reálná, natožpak konkurenceschopná. 2005 nebo 2014, jakoby to bylo jedno. Debata je pořád stejná a problémy o hodně horší. A tak, když se vrátím k první větě tohoto textu: slibuje-li vám partner celé desetiletí, že se svých špatných návyků vzdá a zastaví vlastní sebedestrukci, výsledek nepřichází a sliby jsou po deset let pořád ty samé, začnete si nezbytně nutně klást otázku, zda ten vztah má ještě smysl.

Diskuse k článku

Napsat komentář