FIA zpřísnila podmínky. V rádiové komunikaci dovolí jen schválená témata
Piloti budou mít kvůli omezené rádiové komunikaci letos o hodně ztíženou práci. FIA navíc před Austrálií ještě zredukovala seznam povolených témat. Ta, která se na seznamu nenachází, už týmy se svými jezdci nemohou probírat. První návrh v září 2014 na omezení komunikace mezi týmy a jezdci tak, aby z pilotů byli opět o něco větší „hrdinové“, kteří…
Piloti budou mít kvůli omezené rádiové komunikaci letos o hodně ztíženou práci. FIA navíc před Austrálií ještě zredukovala seznam povolených témat. Ta, která se na seznamu nenachází, už týmy se svými jezdci nemohou probírat.
První návrh v září 2014 na omezení komunikace mezi týmy a jezdci tak, aby z pilotů byli opět o něco větší „hrdinové“, kteří nebudou mít k dispozici všechny potřebné informace, neprošel. Prý se jednalo o technicky příliš velký a nenadálý skok.
Týmy a jezdci se stále učili pracovat s novými motory, které byly takzvaně ,v plenkách‘, spotřebou paliva, využitím energie a tak dále.
Nakonec tak došlo jen k minimálnímu omezení rádiové komunikace, které všichni účastníci šampionátu zvládli bez potíží. Teď však přichází razantní změna. FIA totiž vydala omezený seznam povolených témat pro komunikaci týmů s jezdci. Tento seznam se může v průběhu sezony měnit, platí však, že probírání všeho mimo něj bude posuzováno jako možné porušení pravidel. Co tedy letos uslyšíme v éteru?
Seznam povolených témat
- Oznámení kritického problému s vozem (nebo potenciálně kritického), například defektu nebo možnosti poškození vozu
- Oznámení problému vozu jiného jezdce
- Instrukce k zastávce v boxu nebo příkaz k odstavení auta
- Mokrá trať, olej nebo trosky v konkrétní zatáčce
- Informace traťových komisařů (červená vlajka, žlutá vlajka, přerušení startu nebo podobné informace od vedení závodu)
- Informace o prohození pozice s jinými jezdci
- Potvrzení toho, že zpráva od řidiče byla přijata
- Detaily času kola nebo sektoru
- Detaily času kola jiného jezdce
- Povely jako „Tlač na to“, „Závodíš s xx“ a podobné
- Pomoc ve formě varování před provozem na trati během tréninku či závodu
- Upozornění na porušení pravidel – překračování limitů trati, uplatnění časové penalizace – jinými jezdci
- Počet kol (nebo čas) zbývajících do konce závodu, tréninku a tak dále
- Pozice během tréninku, kvalifikace či závodu
- Upozornění na povolení/zákaz používání DRS
- Upozornění na nefunkční systém DRS
- Informace o oleji
- Kdy zajet do boxů (pouze v kole, kdy má být vykonána zastávka)
- Upozornění na nepřekračování bílých čar při vjezdu nebo vjezdu do boxů, použití omezovače rychlosti, změnu nastavení s ohledem na pneumatiky
- Informace o rozsahu poškození vozu
- Předávání zpráv z ředitelství závodu
- Informace o testování během tréninků, například o nastavení, mapování aerodynamiky apod.
- Informace o počasí
- Instrukce pro nastavení výchozích hodnot čistě za účelem obnovení správné funkce senzoru nebo ovladače, u kterého nebyla chyba funkčnosti detekována palubním softwarem. V souladu s článkem 8.2.4 nesmí nové nastavení mít vliv na výkon auta (musí zůstat na hodnotách jako před detekovanou ztrátou funkce).
V pátek ráno do seznamu povolené komunikace přibyl pokyn “zůstat na dráze”. Mohou s jezdcem komunikovat, když auto stojí na startu a neběží motor. A může také zaznít informace o deaktivaci “pomalé rychlosti” za safety carem.
*Zakázány jsou taktéž kódované zprávy, pomocí kterých by se týmy pokoušely obejít pravidla a mluvit o zakázaných tématech.
Prakticky všichni účastníci šampionátu – jezdci, členové i šéfové týmů – se shodují, že změna přinese rozličné výsledky a ztíží pilotům jejich úlohu. Carlos Sainz přiznal, že poslední dva týdny strávil pečlivým studováním nových pravidel, piloti Mercedesu zase trénovali s volantem polepeným cedulkami tak, aby si zapamatovali přesnou funkci jednotlivých ovládacích prvků.
Čtěte dále: „Neuhlídají vše“. Buttona omezení rádiové komunikace nechává klidným
Diskuse k článku