Fanoušků F1 je o 5,6 % méně, sport ale vydělává více

Fanoušků ubývá, zisků přibývá. GPF1 ze zamýšlí nad tím, do jaké míry je to vlastně dobrá zpráva.

5 Štítky: Bernie Ecclestone FOM TV Zveřejněno 3. 02 2015 — Tomáš Richtr

Úvodní testy F1 jedou naplno. Jedno z nejkrásnějších období roku. Auta se ukazují v plné nahotě, se svými nápady a originálními myšlenkami. Se svými dětskými nemocemi. Hubujeme, nadáváme, ale pak se stejně nemůžeme dočkat, až se zase objeví na dráze. Jsme závislí. A tahle závislost není špatná závislost.

Je ale zajímavé, že právě období testů si Bernie Ecclestone vybral pro oznámení zprávy, že celosvětová sledovanost F1 vloni klesla o 25 milionů diváků. Nechci tady rozebírat ty OBJEKTIVNÍ důvody tohoto poklesu. Jestli za to může Mercedes, nebo dříve Red Bull s Vettelem a vloni tiché motory. Když se zeptáte jiných, zeptají se oni vás, zda jste si všimli, jak jsou na tom (z pohledu televizní sledovanosti) ostatní sporty.

Co je ale na Ecclestonově oznámení (provedené skrze neoficiálního mluvčího Christiana Sylta v magazínu Forbes) zajímavého, že je prezentováno jako pozitivní. Pokles odpovídající 5,6 % (na novou úroveň 425 milionů diváků) je prý vyvážen vyššími příjmy z prodeje televizních práv. A to přesunem na placené televize. Čím vyšší příjmy z prodeje televizních práv, tím větší příjmy samotných týmů F1.

Formule 1 je nejsledovanějším sportem planety, po Olympiádě a mistrovství světa v kopané. Tímhle se ale nemůže ukájet do nekonečna. Jen velmi hloupý manažer se bude dívat na trend výnosů jako jediný parametr úspěchu. Pravda: ve Velké Británii po rozdělení práv mezi veřejnoprávní BBC a placený Sky Sports vzrostly výnosy o 110 %.

To je samozřejmě v pořádku, protože F1, stejně jako fotbal, tenis nebo golf, je komerční záležitostí. A jako taková musí být rentabilní. A objektivně se dá očekávat, že výhledově dojde k určitému přeskupení, které povede k redukci počtu fanoušků, a poměrově přirozenějšímu objemu výnosů. Že dojde k odpadnutí “náhodných” fanoušků, kteří si zrovna pustí volný program, na který jsou zvyklí, a zrovna na něm běží přenos F1.

Nepotvrzené statistiky Forbesu naopak říkají, že skupina věrnějších fandů je o 15 % větší ve srovnání s předchozími léty.

Vypadá to jako dobrá zpráva: formuli 1 sice sleduje méně lidí, ale majitelům komerčních práv vynáší více peněz. Pokud by tomu tak bylo i do budoucna, klobouk dolů. Otázkou ale je, zda jsou si také majitelé komerčních práv vědomi, na jaké úrovni se úbytek diváků zastaví. Ve srovnání s rokem 2011, před částečným přesunem na placenou televizi, ve Velké Británii dnes formuli 1 sleduje 85 % fanoušků. Přesun komerčního produktu typu F1 na placenou platformu zcela zákonitě zredukuje počet ‘zákazníků’. Ale co je tím spodním limitem?

Stratégům F1 utíká pozornost mladé generace a ponorka sledovanosti pořád klesá dolů. Dno je daleko. Nebo není vidět. Ale existuje riziko, že až se kapitán rozhodne pro vyrovnání směru (rozuměj, ustálení počtu fandů sportu), zapomene na setrvačný efekt. A rozbije se o dno.

Diskuse k článku

Napsat komentář