Dominance Mercedesu může formuli 1 i prospět. Jako Usain Bolt atletice

Formule 1 má za sebou poločasovou přestávku. A já se ptám: je důvod k obavám? Občas prostřednictvím klávesnice stvořím kritický text, ten ale většinou míří k adresování určitých nedostatků seriálu nejrychlejších vozů planety. Negativním textům se vyhýbám, zejména proto, že k nim často není důvod. Tentokrát ale musím pokorně s pravdou ven: druhého poločasu sezony…

Štítky: F1 2016 Zveřejněno 26. 08 2016 — Tomáš Richtr

Formule 1 má za sebou poločasovou přestávku. A já se ptám: je důvod k obavám? Občas prostřednictvím klávesnice stvořím kritický text, ten ale většinou míří k adresování určitých nedostatků seriálu nejrychlejších vozů planety. Negativním textům se vyhýbám, zejména proto, že k nim často není důvod. Tentokrát ale musím pokorně s pravdou ven: druhého poločasu sezony 2016 se trochu obávám. Proč?

Podle mého názoru za to paradoxně může sezona 2017, která poprvé od roku 2014 představí další výraznou změnu pravidel. Ta se projeví významnými změnami rozměrů kol a úprav v aerodynamice auta. Experti se předhánějí v předpovědích o tom, jaký to vlastně bude mít reálný dopad. Auta prý budou na kolo rychlejší až o pět nebo šest sekund!

Já si upřímně netroufám odhadovat, jsem trochu rezervovaný ve vztahu k super-nadšeným předpovědím o tom, jak auta budou “jezdit jako na kolejích“. Navíc, formule 1 mě naučila jednu věc: že může kdykoli překvapit čímkoli (vzpomeňme na ‚nový’ formát kvalifikace v úvodu sezony, nebo neprofesionální přemety ve vztahu k pravidlům kolem radiové komunikace). Takže si počkám a třeba budu příjemně překvapen. Samozřejmě bych si to přál a tiše doufám.

Ale zpět k věci: jelikož sezona 2017 nabídne předním týmům novou šanci přeskupit síly (generaci 2014-2016 vévodí tým Mercedes), řada z nich letošní boj pomalu vzdává a soustředí se na vývoj auta právě pro příští rok. To znamená, že ustane boj v oblasti běžnému fanouškovi skryté: boj v ladění a vývoji auta.

Jedna z fascinujících věcí moderní F1 spočívá v tom, že auto je vyvíjeno mezi každou Velkou cenou. Je například optimalizován výkon motorů, rekuperačních systémů nebo aerodynamiky. Auto postupně zrychluje, ale divákovi je tento vývoj skryt, protože formule 1 se stěhuje z okruhu na okruh. Každý okruh má jiné technické vlastnosti, jinou délku, takže postupné zrychlování auta není čitelné. Bylo by, kdyby se například dnes (nebo na konci sezony) formule 1 vrátila dejme tomu na úvodní Velkou cenu do Austrálie. Měl jsem tu čest prodiskutovat tuto záležitost s technickým ředitelem týmu Williams Patem Symondsem.

Symonds je přesvědčen, že auta z konce sezony by byla na prvním okruhu roku 2016 rychlejší o 4 – 5 sekund. Abych byl upřímný, Pat Symonds podle mě rád přehání a takové zrychlení je hodně nereálné. Ale přes sezonu auta dokážou zrychlit (relativně ke stejnému okruhu) podle mého názoru o jednu až dvě sekundy.

Motivace, proč vás předchozím odstavcem unavuji, je ta, že když týmy přestanou auto vyvíjet (a vloží síly do vývoje auta nového), vlastně to trochu zmrazí aktuální rozložení sil. Velká cena Německa před letní přestávkou aktuální rozložení sil ukázala v plné nahotě. Víc než symbolicky. A v tom spočívá má obava.

Lewis Hamilton na voze ‚Mercedes F1 W07 Hybrid’ suverénním vítězem. Jeho týmový kolega, před závodem v Maďarsku ještě pořád lídr šampionátu, Nico Rosberg po nepovedeném startu až čtvrtý. Tým Red Bull jezdců Daniel Ricciardo a Max Verstappen se vyprofiloval jako jednoznačně druhý nejsilnější v celém startovním poli, zatímco Ferrari svými výkony zklamalo. Jezdci týmu Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen dělají, co mohou, ale když ta italská herka nejede, tak prostě nejede.

O druhé místo v celkovém pořadí mezi týmy (právě Red Bull a Ferrari) se může svést ještě sympatický boj. Oba dva dělí pouhých 14 bodů (za vítězství v závodě se uděluje 25 bodů). To má vliv na objem financí, který tým dostane. Hovoříme o nějakých 10 milionech dolarů rozdílu. Bude to Ferrari nebo Red Bullu stát za to? My si přejeme, aby stálo. Nebude to sice boj o titul mistra světa, ale ‚z nouze ctnost’ je pořád silný princip.

Velmi rád bych se mýlil. Tedy v tom, že pořadí Mercedes – Red Bull – Ferrari bude stejné ve zbývajících devíti velkých cenách. Ve světle právě skončené olympiády si Mercedes počíná jako Usain Bolt, který vypadá, že prostě nemusí jet na 100 %, aby vítězil. Mercedes to má podobně. Když už hovoříme o Boltovi, je úchvatné sledovat, jak jeho dominance v posledních 12 letech atletice nijak neubližuje. Ba naopak. Je inspirací. Stejný princip je podle mého názoru platný také ve formuli 1: řada kritiků je dominancí Mercedesu znechucena, ale výkony Mercedesu jsou inspirací soupeřům jej prostě jednou překonat.

A právě s takovou myšlenkou končím letní proslov a vydávám se vstříc Velké ceně Belgie na okruhu Spa-Francorchamps. Jednoznačně nejpopulárněji mezi fanoušky. Život F1 jede dál, a Lewis Hamilton má navíc problémy s technikou. Nemá dostatek motorů a čelí tak penalizaci. Vítané drama.

Čtěte dále: Hamiltonův trest neznamená automaticky moje vítězství, upozorňuje Rosberg

Změní druhá půle letošní sezony rozložení sil napříč celým startovním polem?

Změní druhá půle letošní sezony rozložení sil napříč celým startovním polem?

Diskuse k článku

Napsat komentář