Do budoucna jen se třemi motory na sezonu?

Výrobci motorů pracují na souboru řešení, který by měl zajistit odvrácení příchodu alternativních pohonných jednotek. Jedním z nápadů je postavit takový motor, který by vydržel sedm závodů. Padl i návrh omezit nákladné hybridní technologie, ten však zamítla Honda. Ve snaze odvrátit hrozbu nezávislého motoru pro rok 2017 začínají výrobci vypracovávat sérii předpisů, které v průběhu příštích několika…

Štítky: motory Pravidla Zveřejněno 16. 12 2015 — Lukáš Štěrovský

Výrobci motorů pracují na souboru řešení, který by měl zajistit odvrácení příchodu alternativních pohonných jednotek. Jedním z nápadů je postavit takový motor, který by vydržel sedm závodů. Padl i návrh omezit nákladné hybridní technologie, ten však zamítla Honda.

Ve snaze odvrátit hrozbu nezávislého motoru pro rok 2017 začínají výrobci vypracovávat sérii předpisů, které v průběhu příštích několika let zařídí omezení výdajů právě za pohonné jednotky a převodovky.

Návrhy musí být schváleny do 15. ledna a odprezentovány před FIA, která rozhodne, zda je snaha výrobců o překonání krize F1 dostatečná. Přestože celý proces nalezení řešení je v raném stádiu, ukázalo se, že existují tři hlavní oblasti zájmu.

A to prodloužit životnost pohonné jednotky tak, aby stačily pouze tři kusy na sezonu. I když to způsobí krátkodobý nárůst výdajů, aby byl vyvinut motor, jenž vydrží sedm závodů, z dlouhodobějšího hlediska se jedná o významnou úsporu financí.

Dalším krokem ke snížení nákladů by mělo být ,zmrazení’ těch součástí pohonných jednotek, které podle výrobců už dosáhly maximální výkonnosti, a tím pádem není třeba nadále investovat do jejich vývoje.

Třetím bodem je pak snaha o definování seznamu dílů, které mohou pocházet od jednoho dodavatele, což by mohlo zahrnovat i MGU-H a MGU-K, a zároveň umožnit naprostou svobodu pro správu ostatních elektrických systémů motoru.

Takové kroky pravděpodobně není možné zavést už od roku 2017, od kterého by se podle přání Mezinárodní automobilové federace měla změnit stávající situace. Jedním z klíčových faktorů do budoucna bude ochota FIA akceptovat případné zpoždění při zavedení výše popsaných regulí.

Snaha konstruktérů o řešení současné situace je přitom lehce komplikována Hondou, která trvá na zachování některých hybridních elementů pohonné jednotky. Jedním z nápadů, který odsouhlasily týmy Mercedes, Ferrari a Renault, bylo úplné zrušení MGU-H.

Jenže tato myšlenka byla zavržena na nedávném setkání, protože pro Hondu právě MGU-H představuje důležitou součást a jeden z důvodů, díky kterému se japonská firma opět zapojila do formule jedna.

Šéf Hondy motorsport Yasuhisa Arai dokonce prohlásil, že Honda vstoupila do F1, aby vyvíjela hybridní technologie, a pokud budou tyto technologie odebrány, nevidí důvod pro to, aby firma v královně motorsportu setrvala. Ferrari následně otočilo o sto osmdesát stupňů a nyní i Italové tvrdí, že by továrny měly nadále pracovat na vývoji hybridních technologií.

Je otázkou, jaký vliv na snahu výrobců o nalezení řešení (a případně i na termínu dodaní těchto řešení) mohou mít Jean Todt a Bernie Ecclestone, kteří byli formou mandátu pověřeni, aby vyřešili problémy – snížili náklady a zlepšili strukturu vedení – ve formuli jedna.

Motorsports / Formula 1: World Championship 2010, GP of Monaco, Jean Todt (FIA President) *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Diskuse k článku

Napsat komentář