Damoklův meč F1: Příští rok jen 8 týmů?

Dnešek je možná začátkem éry. Éry, v níž se bude diskutovat nad udržitelností F1. Éry, na jejímž konci může být dramatický pokles počtu týmů na soupisce.

6 Štítky: FIA FOM Sezóna 2015 Zveřejněno 7. 09 2014 — Tomáš Richtr

Léta, ba už dokonce desetiletí se hovoří o nutnosti snížit náklady ve formuli 1. A přibližně po stejnou dobu jsou tyto apely ignorovány. Úroveň rozpočtů je na pěti- až desetinásobné úrovni, než jakou krátce před svým koncem požadoval tehdejší prezident FIA Max Mosley.

Nové vedení FIA pod Jeanem Todtem nemá v úmyslu se do toho příliš motat. Asociace týmů F1 FOTA se rozpadla. S výjimkou čtyř týmů na špici startovního pole mají ostatní problémy existenčního charakteru. Rozpočtové stropy se nedaří zavést, neboť silné týmy jsou zásadně proti nim. Debaty se vedou, ale jediným produktem jsou další debaty. Čas běží a řešení není na dohled.

Ačkoli je sezona 2014 zdaleka nerozhodnuta, přípravy na 2015 jsou již v plném proudu. A v rámci komunity F1 se začíná tiše hovořit o tom, kdo se na jejím prahu neobjeví.

“Toto je poslední rok, kdy vidíme F1 takovou, jakou ji známe,” nechal se v neděli slyšet Adam Parr, bývalý šéf Williamsu, který musel svět F1 opustit po tlaku Bernieho Ecclestona. Adam Parr byl pro něj příliš velkou konkurencí s moderním marketingovým a komerčním myšlením. “Sezonu 2015 pojede jen osm týmů a některé z nich nasadí třetí vozy.”

Které týmy případně do sezony 2015 nenastoupí, se dá nyní těžko určit. Naopak na start do sezony 2016 se chystá nový tým Haas. Ale to je časově příliš daleko a cenové hladiny moderní F1 povážlivě stoupají. O nutnosti třetích vozů velmi silně a již dlouho hovoří prezident Ferrari Luca di Montezemolo. Řešení dlouhodobé finanční stability není na obzoru, a tak se budeme muset pomalu připravit na příchod tvrdé reality. Nebude to hned, ale už je cítit ve vzduchu.

Nic dramatického by to být nemělo. Když už nic jiného, tak by to znamenalo návrat ke kořenům. První závod F1 v roce 1950 vyhrály tři vozy Alfa Romeo. Na soupisce (pod hlavičkami různých týmů) bylo pět aut Talbot-Lago nebo Maserati. Nakonec, letošní sezony se účastní z pohledu dodavatelů motorů jen tři automobilky: Ferrari, Renault a Mercedes.

Takže pokud se slova Adama Parra naplní, možná nepůjde zas až o tak velkou změnu. Vlastně jen kosmetickou a ku prospěchu věci. K fungujícímu příkladu není nutné sáhnout daleko: DTM.

Diskuse k článku

Napsat komentář