Co stojí za rozhodnutím Malajsie a Singapuru stáhnout se z kalendáře F1?
Pořadatelé velkých cen formule 1 v Malajsii a Singapuru se nechali slyšet, že již nechtějí ve své zemi závody královny motorsportu. Jaký je skutečný důvod takového prohlášení? To, že už brzy v kalendáři neuvidíme malajsijský Sepang, není velkým překvapením. V zemi panují nepokoje, finanční krize a vláda je na spadnutí. Probíhají velké protesty za sesazení nynějšího premiéra Najiba…
Pořadatelé velkých cen formule 1 v Malajsii a Singapuru se nechali slyšet, že již nechtějí ve své zemi závody královny motorsportu. Jaký je skutečný důvod takového prohlášení?
To, že už brzy v kalendáři neuvidíme malajsijský Sepang, není velkým překvapením. V zemi panují nepokoje, finanční krize a vláda je na spadnutí. Probíhají velké protesty za sesazení nynějšího premiéra Najiba Razaka a sestavení nové vlády. Mahathir Mohamad, bývalý premiér (1981-2003), kterému je nyní 91 let, měl jasnou vizi o zmodernizování Malajsie a formule 1 byla její součástí.
To pomohlo oběma stranám, stát se globalizoval a F1 měla na přelomu milénia o další zajímavou destinaci navíc. Mohamad již však ve funkci už není. Naopak je součásti krajní opozice proti nynější malajsijské vládě. Na shromáždění o posledním víkendu dokonce Mohamad ovlivnil současného premiéra Najiba Razaka z rozkrádání veřejných peněz, takže nejen budoucnost GP Malajsie je ve velkém ohrožení.
Asijský stát je stále velmi závislý na ropě a plynu, které tvoří celou třetinu státních příjmů. Zejména cena ropy v poslední době klesla, což pro ekonomiku a celou vnitrostátní politiku znamená nebezpečí. Navíc se zvolením Donalda Trumpa do role prezidenta Spojených států přichází pokles důvěry v oblasti obchodu s USA.
F1 se v Malajsii dařilo dobře – až do jejího příchodu do Singapuru. Malajští obyvatelé, pořadatelé a sponzoři byli hrdí na vlastní Grand Prix F1. Jenže nyní se dostali do stínu relativně nedalekého Singapuru, kde být nechtějí. A tak zatímco v seriálu MotoGP, který běžně zaplní tribuny Sepangu, došlo na prodloužení smlouvy až do roku 2021, s F1, která má stále větší problém nalákat na tamní okruh diváky, je zdá se v Malajsii konec.
Bernie Ecclestone přiznal, že už započal jednání o setrvání GP Singapuru v kalendáři i po sezoně 2017. Výsledek by měl být znám brzy. pic.twitter.com/vAmbVEydtG
— GPF1 (@GPF1cz) 22. listopadu 2016
V Singapuru mají ale také problémy, byť o něco jiné. Formule 1 pro něj vykonala velkou práci, zbavila jej nálepky pouhého letiště a dostala na mapu světa. Zároveň si však také brala. Když Bernie Ecclestone nedávno přišel se zprávou o tom, že se singapurský závod od přespříštího roku zřejmě konat nebude, pro osoby zevnitř F1 to nebylo velkým překvapením.
Tamní vláda by prý měla zájem ve spolupráci pokračovat, ale soukromí investoři již nabízí méně peněz a chtěli by větší zisky. Komerční šéf formule 1 Bernie Ecclestone se nyní bude snažit přesvědčit tamní vládu, aby přispěla větším finančním podílem a zachránila tak Velkou cenu Singapuru.
Čtěte dále: Bude titul formule 1 sezony 2016 zasloužený?
Diskuse k článku