Co stálo za extrémně vysokou životností pneumatik v Monaku?

Životnost ultra-měkké sady během monackého závodu si plně nedovede vysvětlit ani samo Pirelli. Lewis Hamilton dokázal na nejměkčí směsi odjezdit více jak půl závodu, což mu zajistilo vítězství. Souhra náhod i změna v technologii výroby. Pneumatiky vedle chyby Red Bullu sehrály největší roli monackého úspěchu Lewise Hamiltona. Minulou neděli dokončilo závod v Monaku mnoho pilotů se strategií…

Štítky: Lewis Hamilton Pirelli Zveřejněno 2. 06 2016 — Josef Nekvinda

Životnost ultra-měkké sady během monackého závodu si plně nedovede vysvětlit ani samo Pirelli. Lewis Hamilton dokázal na nejměkčí směsi odjezdit více jak půl závodu, což mu zajistilo vítězství.

Souhra náhod i změna v technologii výroby. Pneumatiky vedle chyby Red Bullu sehrály největší roli monackého úspěchu Lewise Hamiltona. Minulou neděli dokončilo závod v Monaku mnoho pilotů se strategií jedné zastávky v boxech, ale v případě vítězného Hamiltona mu do karet hrály další dva faktory. Odmyslíme-li chybu Red Bullu. Oba se týkají pneumatik, které Brit na svém voze vystřídal.

Ještě minulý rok byly pneumatiky do mokra a přechodných podmínek pod palbou velké kritiky zejména ze strany samotných jezdců. Důvodem byl výkonnostní rozdíl mezi oběma směsmi. Letošní scénář GP Monaka poodhalil, že na této oblasti se Pirelli podařilo zapracovat. Hamilton byl totiž schopen s ostatními držet krok po dobu jednatřiceti kol na pneumatikách do mokra, i když trať už byla prakticky suchá.

Právě shody časů na kolo u takto dvou odlišných pneumatik byly v minulosti nemožné kvůli odlišnostem při výrobě, zejména kvůli množství obsaženého kaučuku. Ostatně k umazání rozdílů přispěly i předsezónní testy Pirelli, které se uskutečnily koncem ledna na okruhu Paula Riccarda a byly zaměřeny pouze na pneumatiky do mokra.

„Byl to náš záměr a zdá se, že se to podařilo. Podnětem ke změně byly připomínky pilotů, kteří se děsili myšlenky jet na mokrých pneumatikách, kde ztráceli výkon. Pak tam ale bylo i dilema, kdy nasadit přechodné gumy. Stávalo se, že je nasadili příliš brzy. Myšlenkou proto bylo zvýšit výkonnost pneumatiky do mokra,“ sdělil šéf divize motorsportu Pirelli Paul Hembery.

Druhým a zásadnějším faktorem byla životnost ultra měkké sady, jejíž předpovídaná životnost dosahovala nanejvýš poloviny z deklarované délky závodu. Jak je potom možné, že Hamilton na nich vydržel čtyřicet sedm kol? Toť otázka, nad kterou si láme hlavu i samotné Pirelli. V tomto ohledu je ale jasné, že svou roli sehrála zbytková vlhkost na trati, která lépe ochlazovala pneumatiky a uměle tak prodloužila jejich životnost.

Za druhé položený asfalt v Monaku je svou strukturou velmi šetrný k pneumatikám, čímž se míra degradace rovněž snížila. A ač na fialově označenou sadu Lewis Hamilton během víkendu několikrát spílal, ve výsledku mohl být vlastně rád. Pirelli přiznalo, že pro závod v ulicích Monte Carla by to chtělo speciální sadu pneumatik. Tu by však vzhledem ke konfiguraci ostatních tratí nešlo využít.

Čtěte dále: Pirelli testovalo nové pneumatiky pro F1 v GP2, výsledky nejsou reprezentativní

Trofej, kterou Hamilton dřímal v rukou v cíli monackého závodu, vůbec nemusela být. Pomohly ale pneumatiky, jejichž životnost je stále drobnou záhadou

Diskuse k článku

Napsat komentář