Co jste určitě (ne)věděli o GP Rakouska

Tým GPF1 se ohlédl do historie a vzpomenul na to nejzajímavější z historie Velké ceny Rakouska.

3 Štítky: GP Rakouska Zveřejněno 16. 06 2015 — Tomáš Richtr
  • 1963 – Nemistrovský závod na letišti v Zeltwegu se jel na okruhu jednoduchého tvaru ve tvaru hokejky s pouhými čtyřmi zatáčkami; Jack Brabham vyhrál s náskokem pěti kol; v závodě debutoval Jochen Rindt
  • 1964 – Jochen Rindt se stal prvním Rakušan startujícím v oficiálním závodě F1; Ital Lorenzo Bandini získal jediné vítězství krátké kariéry
  • 1970 – GP Rakouska se po pětileté přestávce vrátila, a to na nový okruh Österreichring, jehož převážná část tvoří současný Red Bull Ring; pole position získal domácí Jochen Rindt – byl to jeho poslední start ve velké ceně před smrtí na Monze, přesto se ten rok stal mistrem světa
  • 1971 – Premiéra Nikoho Laudy ve formuli 1. V závodě havaroval Jackie Stewart, který se ale přesto stal šampionem poté, co odstoupil Jacky Ickx
  • 1972 – Emerson Fittipaldi do víkendu nastoupil se startovním číslem 20, ale závod Brazilec vyhrál v náhradním autě se startovním číslem 31
  • 1973 – Niki Lauda musel domácí závod vynechat kvůli zraněnému zápěstí, které si přivodil o dva týdny dříve na Nürburgringu; závod nedokončilo 13 jezdců, čtyři z deseti, které dojeli do cíle, mělo ztrátu jednoho až pěti kol na vítěze
  • 1974 – Carlos Reutemann (Brabham) vyhrál s náskokem tři čtvrtě minuty na Dennyho Hulma (McLaren)
  • 1975 – Závod byl pro déšť zastaven po 29 kolech z 54, a tak se udělovala polovina bodů; Niki Lauda získal půl bodu za šesté místo, ačkoli získal pole position. Při různých nehodách si Wilson Fittipaldi zlomil ruku a dva traťoví maršálové zahynuli při nehodě Marka Donohua, o tři dny později zemřel i Mark Donohue. Vítěz závodu Vittorio Brambilla boural po projetí cílem zkráceného závodu

[youtube id=“FnE8XnmdmvA“ width=“620″ height=“360″]

  • 1976 – Rakušanům Ottovi Stuppacherovi a Karlu Oppitzhauserovi byl zamítnuta žádost o start v závodě pro malé zkušenosti se závoděním; do víkendu nenastoupio žádné auto Ferrari po událostech na Nürburgringu
  • 1977 – Rychlou první zatáčku Vost-Hugel Kurve nahradila šikana Hella-Licht
  • 1978 – Z 26 startujících (pět dalších se nekvalifikovalo) jich do cíle dojelo devět: 12 jich mělo nehodu a dva byli diskvalifikováni
  • 1981 – Závod musel vynechat tým Fittipaldi Automotive pro nedostatek motorů
  • 1982 – Poslední vítězství vozu Lotus z rukou Colina Chapmana v podání Elia de Angelise, který vyhrál s náskokem pouhých 50 tisícin sekundy před druhým Kekem Rosbergem – ostatní měli přinejmenším jedno kolo ztráty
  • 1984 – Jubilejní 400. velká cena v historii F1 (letošní GP Rakouska bude 924. závodem); první závod, na jehož startu nebyl žádný vůz s atmosférickým motorem, závod vyhrál domácí Niki Lauda
  • 1985 – Andrea de Cesaris velmi ošklivě boural, ale nestalo se mu nic. Po návratu do boxů zalhal, že se auto samo zastavilo a už nešlo nastartovat. Poté, co šéf týmu Guy Ligier viděl záznam nehody, de Cesarise vyhodil s tím, že už si nemůže „dovolit tohoto může dál zaměstnávat“

[youtube id=“WA1qAmz30mw“ width=“620″ height=“360″]

  • 1986 – Riccardo Patrese musel na start nastoupit v náhradním voze, protože ten svůj hlavní závodní si rozbil a shořel mu v kvalifikaci. Na startovním roštu se mu ale porouchala převodovka. Šéf týmu Brabham Bernie Ecclestone rozhodl, že týmový kolega Derek Warwick předá auto Patresemu. Warwick později přiznal, že to odmítal, a že jej Ecclestone fyzicky musel tahat ven z auta. Patrese odstoupil dvě kola po startu závodu
  • 1987 – Stefan Johansson srazil jelena během pátečního tréninku v rychlosti 225 km/h. Samotný závod byl startovat natřikrát
  • 1998 – David Coulthard byl po startu devatenáctý, ale nakonec dojel druhý, s pětisekundovou ztrátou na vítěze Miku Häkkinena
  • 1999 – David Coulthard ve druhé zatáčce po startu narazil do kolegy Miky Häkkinena, který se propadl na poslední místo, do cíle dojel třetí
  • 2001 – Kvůli nespolehlivě fungujícímu systému kontroly prokluzu kol zůstaly na startu stát čtyři auta; Rubens Barrichello byl požádán, aby přenechal svou druhou pozici kolegovi Michaelovi Schumacherovi. Barrichello vyhověl až v poslední zatáčce závodu
  • 2002 – Rubens Barrichello byl požádán, aby přenechal svou první pozici kolegovi Michaelovi Schumacherovi. Barrichello vyhověl až těsně před cílovou čarou (rozdíl v cíli 0,182 sekundy); při vyhlášení vítězů Schumacher přenechal první místo Barrichellovi, za což Ferrari dostalo pokutu od FIA. Skandál přerostl do obřích rozměrů, oficiálně se k němu vyjádřil i brazilský prezident Fernando Henrique Cardoso

[youtube id=“EyHUygPQ38E“ width=“620″ height=“360″]

  • 2003 – Závod musel být startován natřikrát kvůli problémům na toyotě Christiana da Matty. Během zastávky v boxech se ferrari Michaela Schumachera ocitlo na chvíli v plamenech
  • 2014 – Jediné pole position v této sezoně, kterou nezískal vůz Mercedes F1 W05 Hybrid. Williamsy ale vedení neudržely a skončily na třetím a čtvrtém místě v závodě

Diskuse k článku

3 komentáře: “Co jste určitě (ne)věděli o GP Rakouska”

  1. Tomáš Richtr napsal:

    Jak říká Variotek

  2. Variotek napsal:

    snebka:
    během krátké kariéry Lorenza Bandiniho? 5 let je málo? takový Hunt jich odjel 6.Pět let v 60.letech považuji za celkem dlouhou kariéru.

    Tak Hunt kariéru ukončil sám, Bandinimu ji ukončila tragická havárie, podle mě mohl dalších pět let pokračovat získat daleko více než jedno vítězství. Z mého pohledu byla Italova kariéra opravdu krátká..

  3. snebka napsal:

    během krátké kariéry Lorenza Bandiniho? 5 let je málo? takový Hunt jich odjel 6.Pět let v 60.letech považuji za celkem dlouhou kariéru.

Napsat komentář