Bude Grand Prix Mexika klíčovým závodem sezony? Nabídnout může nejen nového mistra světa

Velká cena Mexika se po návratu do kalendáře formule 1 pojede po loňském návratu teprve podruhé, takže stále zůstává relativně neznámou pro týmy, od kterých se dají očekávat rozličné závodní strategie. Organizátoři závodu na obnoveném okruhu Hermanos Rodríguez v Mexico City očekávají návštěvu čítající těžko uvěřitelných 350 tisíc fanoušků, o atmosféru by tedy tento víkend mělo být…

2 Štítky: Preview Zveřejněno 28. 10 2016 — Šimon Trantina

Velká cena Mexika se po návratu do kalendáře formule 1 pojede po loňském návratu teprve podruhé, takže stále zůstává relativně neznámou pro týmy, od kterých se dají očekávat rozličné závodní strategie. Organizátoři závodu na obnoveném okruhu Hermanos Rodríguez v Mexico City očekávají návštěvu čítající těžko uvěřitelných 350 tisíc fanoušků, o atmosféru by tedy tento víkend mělo být postaráno.

V Mexiku nyní začíná období sucha, čemuž odpovídá předpověď počasí na víkend. Deštěm ovlivněného tréninku, kvalifikace ani závodu se nedočkáme, bude jasno, horko a sucho.

Ferrari již nemá moc šancí na zvrat v boji o druhé místo v Poháru konstruktérů – na Red Bull ztrácí 53 bodů. Vysokorychlostní okruhy s nízkou úrovní přilnavosti však Scuderii tuto sezonu sedí značně více než Red Bullu, mohlo by tedy dojít k pokusu o zvrat ze strany týmu z Maranella.

Pilot Williamsu Valtteri Bottas loni v Mexiku dokázal získat zatím předposlední stupně vítězů tohoto tradičního týmu po odvážné strategii. Podobný počin by se nyní Williamsu ohromně hodil, protože malá ztráta na Force Indii v napínavém souboji o čtvrté místo v mistrovství světa se pomalu začíná zvětšovat.

Loňské tréninkové jízdy naznačovaly, že opotřebení pneumatik na novém povrchu renovovaného okruhu bude nízké. Tyto odhady se v závodě ukázaly být vcelku nepřesnými, což nutilo týmy narychlo měnit strategie. Dalším problémem by měla být nadmořská výška v hlavním městě Mexika a nízká hustota vzduchu, která zapříčiní velké chladnutí brzd. Tento jev může být velkým problémem při brzdění z rychlosti 360 km/h, což bude v průběhu GP Mexika běžnou věcí.

Minulý rok jsme viděli závod povětšinou o jedné zastávce v boxech, když Pirelli přišlo s volbou mezi měkkými a středně tvrdými pneumatikami. Letos týmy dostanou ještě červeně označené super-měkké pneumatiky, kterou v závodě zřejmě hodně uvidíme hlavně na červeném autě Ferrari.

Závodní rychlosti vozů by měla nahrávat pogumovaná trať v pokročilejší části závodu. Lewis Hamilton dokázal loni zajet na středních pneumatikách rychlejší čas než ten, který dokázal na stejné sadě v první kvalifikaci, což je v kontextu jiných okruhů ojedinělé.

Autodrómo Hermanos Rodríguez, jak zní pravý název okruhu, který obklopuje baseballový stadion, není tratí, kde se dobře předjíždí. Loni zde došlo k jednadvaceti předjížděcím manévrům, z toho dvanáct jich bylo podpořeno systémem DRS.

Rok 2016 bude tím sedmnáctým, kdy již tradiční okruh bude hostit mistrovský závod formule 1. Poprvé se zde jelo v sezoně 1963 a zvítězil legendární Jim Clark. Je pojmenován po mexických pilotech F1 Pedru a Ricardu Rodríguzovi. První jmenovaný byl do letoška nejmladším jezdcem v historii, který se kvalifikoval do závodu v první řadě, podařilo se mu to na svou dobu ve velmi nezvyklých devatenácti letech.

Tento rekord překonal v letošní Velké ceně Belgie Max Verstappen, kterému bylo 18. Když už je řeč o rekordech, Mercedes může v neděli zaznamenat jeden obrovský primát. Protože získal od roku 2014 ve všech sezonách, včetně té stávající, 16 vítězství, může se nyní stát prvním týmem v historii se sedmnácti vyhranými velkými cenami za jeden ročník.

Nico Rosberg ví, že má první „mečbol“ na zisk světového titulu. Mistrem světa se v mexickém závodě stane, pokud zvítězí a Lewis Hamilton dojede desátý nebo hůře. Pokud se tak stane, budeme mít po Schumacherovi a Vettelovi třetího německého mistra světa a také od roku 2009 poprvé jiného než Sebastiana Vettela a Lewise Hamiltona.

Svoje místo v mistrovství světa si může také pojistit Daniel Ricciardo, který bude s předstihem dvou závodů třetí, pokud dojede na bodovaných příčkách. V případě vítězství může Lewis Hamilton dotáhnout Michaela Schumachera v počtu okruhů, na kterých dokázal zvítězit – prozatím jich má 22.

Hamilton překonal rekord podobného rázu minulý víkend v Americe, když získal pole position na třiadvaceti různých tratích, čímž o jednu překonal Alaina Prosta. Felipe Massa se v Mexiku zúčastní své 250. velké ceny, do konce své kariéry se však na stejnou číslovku startů nedostane. Je to způsobeno skandálem ohledně pneumatik v USA v roce 2005 a jeho hrůzné nehody a rekonvalescence z roku 2009. Brazilec dojel v Austinu postopadesáté na bodech, ale kontroverzní kolize z Fernandem Alonsem a ztráta pozice ve Španělův prospěch ho odsunula na jedenácté místo v šampionátu.

Čtěte dále: Video: Formule 1 míří do Mexika

Loňská Velká cena Mexika Ferrari opravdu nevyšla. Oba jeho vozy nedokončily závod, stalo se tak po několika letech, pokud chce Ferrari uspět v boji o druhé místo v šampionátu, bude se muset hodně zlepšit

Loňská Velká cena Mexika Ferrari opravdu nevyšla. Oba jeho vozy nedokončily závod, což se stalo poprvé po několika letech

Diskuse k článku

Napsat komentář